FITweb

ZPĚT

12 tipů, jak porazit stres

Nostalgický podzim, nedostatek času na oddech a hned je špatná nálada a spolu s ní i stres na spadnutí. Jak to zvládnout?

Snažte se stres převálcovat dřív, než převálcuje on vás. Pokud ho totiž nedostanete pod kontrolu, někde se projeví. A obvykle si k tomu vybere formu nemoci. Jak na něj a proti němu, ví koučka Kateřina Košková.

1. PREVENTIVNÍ ANALÝZA

Využijte období klidu a popřemýšlejte o tom, co u vás stres spouští nejčastěji. Vrací se? Kdy? Proč? Je za tím pokaždé něco jiného, nebo jeden opakující se důvod (třeba hlad, střety s nadřízenými)? Snažte se udělat si o tom přehled a pojmenovat spouštěče.

2. VNITŘNÍ PŘÍČINA

Až definujete spouštěče, zjistěte, proč na ně tak reagujete.
Skutečnou příčinu stresu najdete hluboko v sobě. Může jít o nízké sebevědomí, špatné zážitky, naučené návyky… Pak stačí jen maličkost, která narazí na danou příčinu, a spustí se stres. Když ji budete znát, snáze se se stresem vyrovnáte.

3. OBVYKLÝ SCÉNÁŘ

Víte, že se stres zopakuje?
Připravte se na to. Sepište si obvyklý scénář – více si zapamatujete rizikové momenty, a když nastanou, rychle je identifikujete a zatočíte s nimi.

4. ZÁLOŽNÍ ZDROJ

Připravte si úplně nový scénář.
Zapište do něj všechny body, v nichž se chcete chovat jinak, a zkoušejte se podle nich řídit. Pokud ho nejste schopní sepsat, obraťte se o pomoc raději na kouče než na psychologa.

5. SOUSTŘEDĚNÉ DÝCHÁNÍ

Ve stresu se žilami honí adrenalin a nutí nás utíkat. Pokud neutíkáme fyzicky, jako o překot se žene naše hlava, srdce tluče mnohem rychleji. Změňte to. Zkuste pomalé, soustředěné dýchání. Uvolníte vystresované, tedy křečovitě zaťaté svaly.

6. ENERGETICKÝ VÝDEJ

Jestli se cítíte jako před explozí, využijte stres k pohybové aktivitě. Zkuste cokoli, díky čemu se vyplaví stresové hormony. Vše se počítá.

7. BOLAVÉ MÍSTO

Najděte si klidné místo a snažte se vycítit, v jaké části těla se skrývá největší stresový nátlak. Stres se totiž vždy někde somatizuje. Pobolívá vás břicho, cítíte tlak na hrudi? Sáhněte na to místo a stres z něj rukou jakoby „vytrhněte“.

8. DISKOTÉKA

Ke správnému vyplavení stresových hormonů vám pomůže i hudba, na kterou mozek pružně reaguje. Pusťte si svoji „nabíjecí písničku“, kdykoli budete potřebovat přeladit ze stresu.

9. PŘEMĚNA

Pokud patříte k tzv. silovému typu, tedy lidem, kteří nejlépe pracují pod tlakem, využijte toho. Jen si ověřte, že jste silový typ, a ne motivační, argumentační či manipulační.

10. DOPING

Hlava potřebuje správně nakrmit. A nejen kvalitním, vyváženým jídlem. Přidejte proto magnezium, B-komplex či pupalku.
Nervová soustava díky nim pookřeje.

11. SÍLA PŘÍRODY

Věříte v moc bylinek? Pro uklidnění skvěle fungují nálevy z ostropestřce, máty, ale i z oregana, které znáte spíš jako koření v kuchyni.

12. POZITIVNÍ DENÍK

Pište si každý den, co jste prožili hezkého. Tři věci, které vás donutily zastavit se, uvědomit si, co se děje právě tady a teď, a byly krásné, překvapivé, dechberoucí… Potom, až zase přijde stres, se vám bude hodit připomenout si, že všechno zlé jednou skončí, i ten stres, a zase bude dobře.


Článek vyšel v časopise Dieta.

7.3.2019 1:01 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.