FITweb

ZPĚT

Lucie Šafářová: „Devátý den hřeším."

Jedna z nejlepších českých tenistek časopisu Dieta prozradila, že ji baví zdravý životní styl a hlavně zdravé jídlo. Dokonce o něm začala psát blog.

Každý vás zná jako profesionální tenistku, ale málokdo ví, že vás také baví výživa. Odkdy?

Už kolem puberty jsem se začala zajímat o zdravou stravu a hodně jsem toho vyzkoušela. Četla jsem hodně knížek třeba o dělené stravě, paleo dietě, vegetariánství a díky tomu jsem se dopracovala ke zdravému životnímu stylu.

Baví vás to?

Baví a výrazně mi pomáhá k tomu, abych byla co nejlépe připravená na tenis. Mám ráda jídlo, ráda ochutnávám nové variace a hledám zdravé alternativy. Díky zdravému životnímu stylu se cítím lépe – a každá žena chce vypadat dobře a cítit se spokojená.

Pramení váš zájem i z toho, že vaše sestřenice je dietoložka?

O stravu jsem se zajímala dřív, než Zuzka začala dělat dietoložku, ale svůj jídelníček s ní často probírám. Navíc můj kondiční trenér Kristián Bajza stravě rozumí a umí mi poradit. Delší dobu držím dietu bez lepku a laktózy, která mi moc vyhovuje. O ní a zdravém jídle vůbec píšu blog.

Je každý profesionální sportovec tak zodpovědný, že přemýšlí nad tím, co sní?

Profesionální sportovci většinou vědí, co mají jíst, aby podali maximální výkon. Pokud chcete být nejlepší, musíte se kromě tréninků i správně stravovat.

Obrátila jste se někdy na výživového poradce, aby vám sestavil jídelníček?

Několikrát a stále jej konzultuji. Nikdy jsem neměla problémy s váhou, ale cítila jsem velký rozdíl, když jsem se začala stravovat správně. Jako mladá jsem jedla trochu jako popelnice. Vše nezdravé mi chutnalo, jedla jsem to po kvantech, pak jsem držela různé diety, které mi spíše uškodily než pomohly… Proto jsem se rozhodla psát blog o stravě, mám toho spoustu za sebou a vím, co mi nejvíce pomohlo a naopak.

Když má člověk načteno tolik jako vy, nestačí jen konzultace s odborníkem?

Pokud se člověk zdravou stravou zabývá, je dobré nechat si jednou udělat jídelníček a případné doplňující testy a zjistit, jestli mu něco neškodí. V poslední době se hodně řeší alergie a intolerance. Sama vím, jak jsou nenápadné a zrádné a mohou zdraví uškodit.

Některé sportovní hvězdy mívají nejen výživáře, ale také kuchaře. Třeba Novak Djoković nebo Serena Williams prý bez nich nevyjedou na žádný turnaj. Je běžné mít kuchaře jako součást týmu?

Jen nejlepší si mohou dovolit luxus mít na přípravu jídla lidi. Týká se to jen Novaka nebo Sereny. S jejím kuchařem jsem si povídala o stravě a řekl mi hodně zajímavých informací především o GMO potravinách (geneticky modifikovaných, pozn. aut.). My tenisté pořád cestujeme a jsme odkázáni na restaurace, ve kterých člověk často neví, jaké potraviny používají a jak je připravují.

Kvůli svému povolání jste neustále na cestách. Jak se stravujete?

Je to náročnější, ale naštěstí je dieta bez lepku už dost rozšířená a většina restaurací nabízí jídla, která mi vyhovují.

* Pokud se člověk zabývá zdravou výživou, je důležitá pravidelnost. Jak se dá dodržovat ve vašem případě, kdy žijete na trase letadlo – hotel – trénink – čekání na zápas – hotel – letadlo?

Základem je mít s sebou malé svačinky, protože na letištích se těžko hledá vhodná strava, o letadle nemluvě. Často si s sebou vezu raw tyčinky, oříšky nebo jakékoli čerstvé ovoce.

Jak vaše tělo reaguje na jet lag?

Říká se, že každá hodina posunu je rovna jednomu dnu na novém místě, ale je to hodně individuální. Pokud se letí na západ, je základ neusnout brzy a snažit se hned jíst podle místního času. Na východ je to složitější, protože se člověk těžko nutí usnout brzy. Záleží také na letu a kolik v něm člověk naspí. Někdo používá melatonin, spánkový hormon, ale já to nemám ráda. Překonávat časové posuny není nic zdravého, pro mě je to ovšem nevyhnutelné a je to na mé práci jednoznačně to nejhorší.

Jak se stravujete v případě, že jste odkázaná na hotelovou kuchyni?

Pěkně poprosím hotelového kuchaře. Ale vážně, v lepších hotelech vám vyjdou vstříc a připraví jídlo podle potřeb. Pokud mám možnost bydlet v bytě, ráda si uvařím, ale většinou jsem odkázaná na restaurace. Mám ráda sushi a japonskou kuchyni, je zdravá a jednoduchá.

Jak vypadá váš denní jídelníček?

Snídám bezlepkový chleba s medem, avokádem, džemem nebo kvalitní šunkou, někdy i vajíčka. Vozím si instantní kaše, třeba pohankovou nebo jáhlovou. Obědvám bezlepkové těstoviny se zeleninou, kuřetem na olivovém oleji nebo s pestem, další variantou je kuřecí plátek na grilu, ryba s rýží nebo bramborem. Večeře je obdobná, jen přidám více zeleniny. A občas si dopřeju kvalitní hovězí steak.

Předpokládám, že jinak jíte v tréninkovém, zápasovém a volném režimu. Jaké jsou v tom rozdíly?

Při tréninku si dávám k jídlu více sacharidů, tedy brambor, rýže či těstovin bez lepku, abych měla energii na výkon. Večer si pro změnu klidně dám steak nebo si dopřeju více masa. Když mám zápas, jím naposledy dvě hodiny před ním, většinou jen nějakou rýži nebo těstoviny. Po zápase do dvaceti minut po regeneraci musím mít svačinu, abych dodala tělu energii. Dám si banán, tyčinku, shake… Večer, pokud mám další den zápas, zase sacharidy, abych měla energii. Pro tenisty je těžké plánovat jídlo při zápasovém dni, protože nikdy nevíme, kdy přesně půjdeme hrát. Záleží na tom, jak rychle půjdou zápasy před námi.

* Během zápasu si sportovci dávají banán, gel nebo sladkou tyčinku, pijí od vody po nápoje s minerály. Co vyhovuje vám?

Mám ráda přírodní cestu, kupuji si hroznový cukr v tabletách pro rychlou energii. Energetické nápoje dodají elektrolyty, které ztrácíme potem, stejně jako cukr. Je spousta gelů, tyčinek, které obsahují i kofein a další nabuzující látky, ale na to jsem citlivá, nemám je moc ráda.

Musíte si hlídat, co jíte?

Mám velký výdej energie, a tak si můžu dopřát, když mám opravdu chuť. Jednou za sedm až devět dní mám hřešící den, kdy si dám cokoli i s lepkem a laktózou. Klidně se přejím čehokoli. Pomáhá to mému tělu poprat se i s tím špatným, abych si neodvykla tyhle věci trávit a abych si také dopřála nezdravé dobroty, které mi chybějí při dietě. Samozřejmě to nedělám během turnaje.

Bezlepkovou a bezlaktózovou dietu dodržujete na základě nějakého vyšetření?

Doporučili mi ji na pročištění po všech lécích, které jsem musela brát. Dodala mi spoustu energie a zase jsem mohla více trénovat. Proto jsem u ní zůstala, i když nemám žádné alergie.

Zafungovala tahle dieta i jinak?

Do týdne jsem shodila pět kilo, která jsem měla od běžné váhy. Zatím dělá mému tělu dobře, lépe mu funguje trávení, tak ji dodržuju. A díky povolenému hřešícímu dni mi už vůbec nevadí. Jednou za těch zhruba devět dní si dám kuře na paprice, jablečný štrúdl, buchty, croissanty, segedín, svíčkovou… je toho hodně.

O tenistkách se ví, že rády chodí na kafe. Latte, nebo cappuccino?

Kafe miluju a mým velkým koníčkem je objevování malých zapadlých kaváren po světě. Na svůj Instagram dávám vždy fotky s hashtagem coffeewithlucie a už je toho docela sbírka. Mám ráda cappuccino a malé macchiato. Latte má už moc mléka. Nejraději mám kokosové mléko nebo mléko z kešú ořechů.

A co třeba zmrzlina nebo dort?

Mám ráda oříškovou a sorbety, z dortů poctivý mrkvový americký dort, sacher, cheesecake, a mám ráda ovocné dezerty.

Kolik času pak potřebujete, abyste tyhle dobroty vycvičila?

Běžně tam trávím dost času, ale na cheesecake to bude víc než hodina běhu. Mám plán od svého kondičního trenéra, podle něj cvičím vždy dva dny a pak mám den volna. Jeden den je cvičení zaměřené na vršek těla, další den na spodní část. K tomu mám sprinty a občas delší běh pro vytrvalost. Teď už neběhám tolik jako dřív, to kvůli kolenům. Nemám ani oblíbený cvik, spíš ráda cvičím s vlastním tělem místo strojů. Možná můžu prozradit neoblíbený. Nerada cvičím hluboké břišní svaly.

Nač se soustředíte víc, na fyzičku, nebo na tenis?

Tenisu je více hodinově, ale fyzička je stejně důležitá. Na kurtu hodně běhám, a tak vlastně trénujeme tenis i kondici.

S trenérem Robem Steckleyem si čas od času zavtipkujete a natáčíte videa. Jak vznikají?

Rob je velmi kreativní a oba se rádi bavíme. Natáčení videí je Robův koníček, dělal nějaká videa pro různé zahraniční zpěváky, z toho také vzniklo natáčení našich videí, je to pro nás způsob odreagování.

Máte kromě nadání pro tenis ještě jiný sportovní talent?

Jako malá jsem dělala gymnastiku, lyžovala, bruslila… Jsme hodně sportovní rodina a naši mě k mnoha sportům vedli.

Má vůbec profesionální tenistka dovolenou?

Mám asi tři týdny volna v listopadu, jinak jsem pořád rozlítaná po světě. V lednu v Austrálii, v únoru Doha a Dubaj, v březnu Kalifornie a Florida, od května do července v Evropě, v srpnu a září USA, v říjnu Asie a v prosinci se připravuji v teple většinou na Floridě.

Jak v cizině nejraději trávíte čas mezi tréninky a zápasy?

Ráda hledám ty kavárny na kafíčko, projdu se jen tak po městě, zajdu si do kina, knížka, relax… Kromě tenisu není na moc věcí čas, nejsme tam na dovolené.

Mají se tenistky na okruhu rády? Na kurtu jste soupeřky, ale co potom?

Je nás tam dost Češek, což je super. Vychazíme spolu fajn, zajdem na večeři, do kina, na kafe, ale každá máme svůj program. Času opravdu není moc.

Líbí se vám, že se občas z pracovního sportovního oblečení můžete obléknout do hezkých šatů, místo tenisek nazout lodičky, nechat se namalovat, učesat?

Nejradši mám tenisky, džíny a triko, ale občas se vyparádit mě moc baví.

Ladíte podobně jako některé tenistky se sportovním outfitem i barvu laku na nehty?

Když je čas, ladím k oblečení nehty, gumičku do vlasů…

Často vás vídám hrát s prstýnky či řetízky. Nevadí vám to?

Prstýnky moc nenosím, na rozdíl od mnoha holek. Řetízky mi nevadí, pokud nejsou dlouhé. Třeba Serena občas hraje v takových náušnicích a doplňcích, že se sama divím, že jí to nevadí.

Váhový limit je ve většině letadel omezený a vy máte kromě klasického oblečení ještě celou tenisovou výbavu. Co všechno s sebou vozíte?

Umím si sbalit za pět minut, přesně vím, co potřebuji na sport, ale před civilním šatníkem stojím vždy dlouho. Nezbývá mi moc místa a většinou se svetr musí hodit ke všemu. Proto tak miluju, když se vrátím domů a vybírám si ze skříně oblečky, které běžně nenosím. *

Dotazník

Kolik jste v životě uběhla kilometrů?

Nikdy jsem to nepočítala, ale bude jich už na tisíce.

Kterou větu od trenéra opravdu nemám ráda?

Buď trpělivá a makej.

Na koho v životě nejvíc dám?

Na sestru a kondičního trenéra.

Celý život se řídím heslem?

Užívej si každý den, jako by byl poslední, a buď pozitivní. Všechno má svůj smysl a důvod, nic se neděje náhodou.

Můj největší úspěch v životě?

Finále Roland Garros a vítězství v deblu. Fedcupové tituly, bronzová medaile z Ria.

S kým bych si opravdu chtěla zahrát?

Se Steffi Graf.

Článek vyšel v časopise Dieta 10/2016.

27.10.2016 10:33 | Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.