FITweb

ZPĚT

Sezonní bestsellery

Téměř každý poradce na výživu vám doporučí do jídelníčku zařazovat co nejvíce tzv. domácích surovin. Jsme pro ně geneticky předurčeni, dokážeme je lépe zpracovat a využít jejich nutriční hodnotu, mimoto nezatěžují naši peněženku. A co by v kuchyni nemělo chybět právě teď?

ŠŤAVNATÉ ZELÍ

PRO ZDRAVÍ: obsahuje vitaminy C, B, E, provitamin A. Bohaté je také na draslík, síru, železo, vápník a selen.
PRO HUBNUTÍ: zelí je jako stvořené pro pročišťování organismu a redukční dietu. Díky obsahu probiotických bakterií ve šťávě z kyselého zelí si vylepšíte trávení, činnost střev, střevní mikrofl óru. Zelí zasytí, a přitom má jen minimum kalorií (100 g čínského zelí = 59 kJ/14,1 kcal). Speciální tip pro vás: Zkuste osvěžující salát. Jablka, mrkev a zelí nakrájejte na tenké plátky, zakapejte citronem, okořeňte a pokapejte olivovým olejem. Přidáte-li těstoviny, večeře je hotová!

OMAMNÉ VÍNO

PRO ZDRAVÍ: obsahuje vitamin C, E a vitaminy skupiny B. Z minerálních látek jsou zastoupené draslík, hořčík, vápník, železo, sodík a další stopové prvky.
PRO HUBNUTÍ: vitaminy obsažené ve vínu jsou odpovědné za metabolismus cukrů, vláknina z vína podporuje činnost střev, snižuje kyselost žaludečních šťáv a působí diureticky. Víno je bohatým zdrojem antioxidantů, zmírňuje PMS, působí proti únavě, nervozitě i depresi. Speciální tip pro vás: Víno výborně chutná v kombinaci s ořechy. Udělejte z nich základ pro salát. Smíchejte víno, ořechy, listy salátu a rajčata, zakapejte jablečným octem a dochuťte.





NENÁPADNÉ HOUBY

PRO ZDRAVÍ: obsahují provitamin A, vitaminy skupiny B a vitaminy D, E, K, a C. V houbách jsou přítomné i minerální látky – draslík, fosfor, vápník, železo, sodík, měď, mangan.
PRO HUBNUTÍ: protože čerstvé houby obsahují až 70–95 % vody, nemůžete po nich prakticky přibrat. V přiměřené dávce také podpoří zažívaní. Jen pozor na smažení, nasakují do sebe veškerý tuk, který „potkají“! Speciální tip pro vás: Ochutnejte rizoto s houbami a bazalkou. Uvařte rýži. Houby spolu s cibulí orestujte na slunečnicovém oleji, osolte, okořeňte, promíchejte všechno s rýží, přidejte lístečky čerstvé bazalky a na závěr posypejte parmazánem.

SLAĎOUČKÉ HRUŠKY

PRO ZDRAVÍ: obsahují hlavně vitaminy skupiny B a minerální látky fosfor, měď a sodík.
PRO HUBNUTÍ: jako lék proti obezitě se používají v lidovém léčitelství. Upravují trávení, jsou zdrojem lehce stravitelných cukrů, mají močopudný účinek. Speciální tip pro vás: Plánujete chystat jednohubky? Napíchejte na párátka tenké čtverečky plísňového sýra, čtverečky hrušky a servírujte s miskou oříšků.

PIKANTNÍ ČESNEK

PRO ZDRAVÍ: obsahuje vitaminy A, B1, B2, C, PP, biotin. Z minerálních látek jsou výrazně zastoupené draslík, vápník, chlor a hořčík.
PRO HUBNUTÍ: snižuje hladinu krevních tuků i krevní tlak, bojuje proti zánětlivým onemocněním, vylepšuje střevní mikroflóru. Upravuje žaludeční pochody, zlepšuje průběh cukrovky. A samozřejmě nesmíme zapomenout, že funguje proti upírům!:-) Speciální tip pro vás: Zkuste lehký okurkový salát s česnekem a jogurtem. Takové odlehčené české tzatziki…

(NE)OBYČEJNÉ BRAMBORY

PRO ZDRAVÍ: jsou v nich vitaminy C, K, B a minerální látky (vápník, draslík, železo…).
PRO HUBNUTÍ: po bramborách se nepřibírá, ale záleží na přípravě. Vařené v páře jsou nejdietnější, čím více je pečeme či smažíme, tím jsou kaloričtější. Cenná je i slupka – obsahuje niacin, podílející se na metabolismu tuků, cukrů i bílkovin. Speciální tip pro vás: Brambory uvařte ve slupce, oloupejte je a přidejte k brokolici uvařené na páře. Dochuťte bylinkami a olivovým olejem.













NAVRSTVENÁ CIBULE

PRO ZDRAVÍ: je bohatým zdrojem vitaminů C, B, A a E. Obsahuje zinek vápník, fluor, železo, sodík a draslík.
PRO HUBNUTÍ: snižuje hladinu cholesterolu, upravuje hladinu cukru v krvi, posiluje imunitu. Podporuje trávicí procesy a činnost žaludku, střev, jater, žlučníku i slinivky břišní. Výrazně snižuje riziko vzniku rakovinného bujení. Speciální tip pro vás: Výbornou přílohou k masitým pokrmům je grilovaná cibulka. Můžete ji grilovat vcelku, nakrájenou na silnější kolečka či rozkrojenou na půlky nebo čtvrtky. Po ogrilování zkuste lehce pokapat citronem, případně trochu dosolte.

SVĚŽÍ ŠVESTKY

PRO ZDRAVÍ: prospěšné jsou díky obsahu vitaminu C, provitaminu A, vitaminů skupiny B. Chlubí se i přítomností fosforu, draslíku, vápníku, síry, hořčíku a železa.
PRO HUBNUTÍ: snižují hladinu škodlivého cholesterolu, známé jsou svými detoxikačními účinky (když je třeba, zaručeně dají do pohybu vaše střeva) a v neposlední řadě výborně uhasí žízeň. Speciální tip pro vás: Máte k snídani stále totéž? Zkuste si udělat domácí ovocný jogurt. Nakrájejte dvě tři švestky a zalijte je nízkotučným bílým jogurtem.

KŘUPAVÉ OŘECHY (LÍSKOVÉ A VLAŠSKÉ)

PRO ZDRAVÍ: vlašské ořechy: obsahují vitamin E a vitaminy skupiny B. Z minerálních látek jsou to fosfor, draslík, železo, hořčík, zinek, měď, mangan. Lískové oříšky: obsahují vitaminy E a C, z minerálních látek hlavně vápník.
PRO HUBNUTÍ: Vlašské ořechy: jsou zdrojem zdravých tuků (nenasycených mastných kyselin), snižují hladinu cholesterolu, pro lehkou stravitelnost se doporučují i diabetikům. Lískové oříšky: patří k nejlehčeji stravitelným ořechům, mají vliv na povzbuzení funkce střev, vývoje svalstva a posilují cévy. Podporují zlepšení paměti. Speciální tip pro vás: Vlašské ořechy: Do lučiny vmíchejte hrst nasekaných ořechů, pomazánku namažte na čerstvé pečivo a ozdobte pažitkou. Lískové oříšky: Zkuste citrusový salát! Smíchejte salátové listy, ředkvičku nakrájenou na kolečka, měsíčky pomeranče a grepu, zakapejte citronem, přidejte hrst nasekaných oříšků a zalijte nízkotučným jogurtem.

VOŇAVÁ JABLKA

PRO ZDRAVÍ: jablka jsou bohatá na vitaminy C, A, E a vitaminy skupiny B. Cenná jsou i pro obsah minerálních látek, jako je draslík, vápník a hořčík.
PRO HUBNUTÍ: jablečná vláknina prospívá metabolismu, snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Jablka také obsahují pektin, který na sebe váže škodliviny nahromaděné v organismu a odvádí je z těla ven. Speciální tip pro vás: Nastrouhejte jablko s mrkví, přidejte půl lžičky medu a zakapejte citronem. Dobrota!

22.9.2009 11:36 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.