FITweb

ZPĚT

Čínská medicína v české kuchyni

Tradiční čínská medicína se od té naší „babičkovské“ zase tolik neliší. Když přišly mrazy a jaro bylo ještě v nedohlednu, zalezlo se za pec, z trouby voněla pečeně nebo buchty a na plotně bublala polévka . Nad pecí visely nasuše né bylinky, ze kterých se dělal čaj i léčivé odvary.

Čínská medicína v kostce

Čínská medicína vychází z učení starého více než 3000 let. Lidské tělo chápe jako propojení celku v rámci vnitřních i vnějších vazeb.

Doporučuje žít v harmonii a v souladu s přeměnami naší přirozené energie „čchi“ uvnitř i mimo tělo. Pokud tomu tak není, tak se organismus hroutí jako hrad postavený z kostek. Ten je pak zapotřebí sestavit od základu. Na rozdíl od novodobé medicíny ta čínská neléčí pouze příznaky, ale hledá jejich podstatu a navrací zpět harmonii.

K tomu využívá nejen naši motivaci chtít být zdraví, ale také přírodní zdroje a různé terapie, jako je například akupunktura, fototerapie, homeopatie, čínské masáže a cvičení a v neposlední řadě má svá dietetická doporučení.

Jin a jang

Tenhle černobílý symbol zná snad každý z nás. Propojuje tmu a světlo, dobro a zlo a mnoho dalších protikladů. Učení o jin a jang tvoří filozofické základy tradiční čínské medicíny, kdy věci a jevy se seskupují ve třech úrovních - nebeských, pozemských a lidských. Jang jsou nebesa, jin země a člověk stojí uprostřed. Propojuje tak obě energie, které, když nejsou v rovnováze, narušují harmonii. Více jangu způsobuje horečky, pocení, sucho v krku a rozpálenou tvář.
Nadbytek jinu s sebou naopak nese chlad, zimomřivost, studené nohy a ruce, bolesti břicha nebo dokonce průjem.

Energie pěti prvků

V tradiční čínské medicíně vše souvisí se vším, prolíná se a vzájemně se ovlivňuje. Proto také Číňané věří, že vhodná skladba jídelníčku může ovlivnit jejich zdraví, náladu i výkonnost. K tomu také patří pět prvků nebo také elementů - dřevo, oheň, země, kov a voda. Z jednoho se rodí druhý, a tak to jde pořád v kruhu donekonečna.

Vzájemným rozením a ovládáním se udržuje „ideální“ homeostáza (vnitřní prostředí), pokud tomu tak není, přichází komplikace. Ve výživě ovlivňuje pět prvků řadu věcí, jako je např. chuť, orgány, smysly nebo barva. Ve velmi zjednodušené formě lze podle čínské medicíny rozdělit potraviny také do tří základních skupin, a to na ty, které zahřívají, ochlazují nebo jsou neutrální.

Černý čaj místo zeleného

Pitný režim je i podle čínské tradiční medicíny velmi důležitý. Příliš ohně vylučuje vodu z těla ven. To, co vám v zimním období rozhodně přijde vhod, jsou horké nápoje z čerstvého zázvoru. Stačí jej oloupat, nastrouhat nebo nakrájet a zalít horkou vodu.

Protože je zázvor velmi aromatický a má štiplavou chuť, přebít ji můžete medem a kapkou citronu. Pokud jste normálně zvyklí pít zelené čaje, v nejchladnějším období je vyměňte za černý čaj. Patří mezi jangové potraviny, které zahřejí. Mezi ten nejcennější se v Číně považuje černý čaj Pu-Erh. Má velmi pestrou, až zemitou chuť. Na rozdíl od ostatních čajů u něj platí pravidlo, že čím je starší, tím jemnější má chuť.

Polévka je grunt

Už i naše babičky jakékoli oslabení organismu, nemoci i stav po porodu léčily poctivými vývary. Stejně tak se v čínské dietetice doporučuje vařit slepici tak dlouho, dokud se maso neoddělí od kostí. Protože v Čechách jsou slepice na vymření a „urychlená“ kuřata nás nespasí, pokuste se sehnat kuře v biokvalitě nebo takové, které se prodává pod značkou: selské. Nejenže mají jinou barvu, takovou hezky žlutou, jsou chutná a obsahují mnohem větší množství výživných látek. Přidáte-li navíc k polévce luštěniny a zeleninu, vaše tělo dostane potřebnou dávku vitaminů, minerálních látek a nenasycených mastných kyselin.

Zaostřeno na masožravce

Zima je ve znamení masa, to se asi moc vegetariánům nelíbí. Faktem je, že maso je surovinou zimních a jarních měsíců, protože čerstvá zelenina teprve roste a lokální ovoce je zatím v nedohlednu. Dopřejte svému tělu alespoň jednou denně drůbeží, jehněčí, vepřové nebo kozí maso. Nezapomínejte ani na ryby, především takový úhoř vás zahřeje a je-li správně připravený, skvěle si na něm pochutnáte. Pro ty, kteří masu příliš neholdují, jsou tady i velmi zdravé masové náhražky. Kromě tofu si dnes již běžně můžete koupit tempeh, seitan, šmakouna, robi maso nebo klaso, a to v přírodní, uzené nebo i marinované podobě. Všechny tyto náhražky mohou v receptech chutně zastoupit maso.

Sušené ovoce s mírou

Ačkoli se o sušeném ovoci traduje, že je mnohem sladší než to čerstvé, nebojte se ho. Berte jej jako zdroj fruktózy, jež má nižší glykemický index než sacharóza, vitaminů a minerálních látek, které si v létě dopřáváte ze sezonního ovoce. Ideálním zdrojem vitaminu C je například kustovnice čínská nebo brusinky. Nic se však nemá přehánět, proto jezte sušené ovoce raději v dopoledních hodinách a využijte ho jako zdroj energie a tzv. náhradní sladidlo k cereáliím. Pokud nemáte doma vlastní nasušené ovoce, čtěte pečlivě informace na obalu. Objevíte-li, že je sířené, nejdříve jej přelijte vroucí vodou a teprve poté jezte. U značky bio se syřidel bát nemusíte. Dalším minusem jsou přidaná „éčka“. Proto volte raději takové ovoce, které si je podobné, nemá umělou barvu či tvar.

Potraviny pro zahřátí

Pro chladné zimní dny se hodí takové potraviny, u kterých převažuje mužská energie jang. Prohřejí a posílí organismus, zpevní a stáhnou tělo. Pokud budete v čínské dietetice určené pro toto období hledat saláty, citrusové plody a jiná vcelku lehká dietní jídla, která mají chladící účinek, tak se nedočkáte. Přesto však nemusíte zoufat a za každou cenu se oddávat tučným masovým orgiím. Na libovém mase, rybách, sýrech, zelenině a podobně si pochutnáte, i když je jen zlehka orestujete nebo ogrilujte společně s bylinkami a kvalitními rostlinnými oleji.

* drůbeží, vepřové, jehněčí a kozí maso

* kozí mléko a sýry

* ovčí sýry

* polévky, omáčky a zeleninové směsi

* tykev, fenykl, pórek, chřest a fenykl

* sušené ovoce - jablka, hrušky, rozinky

* broskve, třešně a maliny

* sójová omáčka, hořčice, ocet a sůl

* jedlé kaštany a vlašské ořechy

* mák a slunečnicová semínka

* cibule a česnek

* skořice, zázvor, badyán, kari, kmín, muškátový oříšek, hřebíček a pepř

* koriandr, pažitka, oregano, bazalka, rozmarýn a tymián

* pohanka, káva a kávovina

* švestkové, rýžové a červené víno
Ochlazující suroviny

Jsou vhodné především v teplých měsících na jaře a v létě, kdy organismus potřebuje zchladit. Pokud si je dáte v chladném období, budou mít na vaše tělo stejné účinky zimomřivosti i v případě, že je zajíte něčím, co by vás za normálních okolností mělo zahřát. Některé z níže uvedených surovin do zdravého jídelníčku navíc vůbec nepatří.

* rafinovaný cukr

* kravské mléko

* hlávkový salát, zelný salát a čekanka

* rajčata, okurky a cukety

* tropické a subtropické ovoce

* nezralé ovoce a lesní plody

* ovocné šťávy a džusy

* houby a chilli

* bylinné čaje a minerální vody

* alkohol, léky a drogy

Neutrální suroviny

Neutrální potraviny jsou takové, které se hodí kombinovat se zahřívacími, ale i chladivými surovinami. Můžete si je tedy dopřát kdykoli během roku. Jejich výhodou je, že dělají jídelníček pestřejší a vyváženější.

* telecí a hovězí maso

* divočina

* ryby a mořské plody

* vejce

* máslo, výrobky z kravského mléka - tvaroh a sladká smetana

* luštěniny, brambory, rýže a droždí

* celozrnné obiloviny a výrobky z nich

* zelená, listová a kořenová zelenina - mrkev a celer

* ananas, datle, fíky a švestky

* ovoce mírného pásu

* semena a ořechy

* šafrán a lékořice

* med a hroznová šťáva

* neslazené nearomatické čaje

* slad a sladové pivo

* Věděli jste že? **…podle filozofie čínské kuchyně jídlo přináší potěchu pro duši a sílu pro tělo? Během přípravy se tak klade důraz na stravitelnost, sytost, barvu, chuť a vůni.

3.5.2011 11:23 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. danmaria

    danmaria Velmi zajímavé, doporučuji přečíst

    Úterý 14:20

 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.