FITweb

ZPĚT

Teď už si s jídelníčkem poradíte

Stále častěji nám posíláte dotazy k jídelníčku. Naše redaktorka vám je zodpoví. Milá Dieto, děkuji ti za inspiraci a recepty v jídelníčku. Snažím se hlídat si svou váhu, s čím však bojuji, jsou přílohy.

Přílohy v kaloriích

Milá Dieto, děkuji ti za inspiraci a recepty v jídelníčku. Snažím se hlídat si svou váhu, s čím však bojuji, jsou přílohy. Mohli byste mi poradit, jak velká by měla být 1 porce a jaký je mezi nimi rozdíl, když jsou v syrové a tepelné úpravě?

Alena

Jana Vašáková říká: Přílohy se všeobecně při dietě doporučuje omezovat, ne však zcela vyloučit. Takové pomalu se uvolňující sacharidy dodají tělu potřebnou energii a také vlákninu. Ideální poučkou je rozdělit talíř na 3 díly, 1. díl bude zastávat libové maso či ryba s vyšším poměrem bílkovin, 2. díl zelenina, pokud možno v syrovém stavu, a 3. díl brambory, rýže, těstoviny nebo třeba kuskus. Průměrnou 1 porci při redukci váhy tvoří 100 g upravených příloh. Pro vaši představu, z hrnku rýže či kuskusu v syrové podobě připravíte až 1 a hrnku vařené přílohy. Kalorické hodnoty příloh se mění podle způsobu kulinární úpravy, tak je tomu i v našich jídelníčcích. V syrové podobě mají suroviny obvykle vyšší energetickou hodnotu, než když jsou uvařené. Příkladem mohou být např. brambory, kdy v syrové podobě mají ve 100 g 330 kJ/79 kcal a v uvařené se slupkou 284 kJ/68 kcal.


Když nemáte váhu po ruce

Potřebovala bych poradit s odměřováním surovin bez kuchyňské váhy. Ne vždy ji mám totiž při ruce a ne všechny recepty dokážu připravit od oka. Zajímaly by mne míry převedené na lžičky, lžíce a také hrnek.

Tereza

Jana Vašáková říká: V dnešní době si v kuchyni můžeme bez problému vystačit se stejnými pomocníky jako naše babičky a prababičky. Některé suroviny se nemusejí odměřovat, v receptech je využíváme v množství jako vejce, 1 střední cibule, brambora apod.

Také se suroviny dělí podle toho, zda jsou v tekutém či pevném stavu. Co se opravdu velmi často používá, je měření pomocí kávové či polévkové lžičky na menší množství surovin a na větší zase hrnek o objemu 250 ml. Pokud je máte doma, nemusíte přemýšlet nad tím, kolik co má gramů, mililitrů, decilitrů či dokonce litrů. Stačí, když si zapamatujete, kolik lžic nebo hrnků budete k přípravě receptů potřebovat. Časem si techniku osvojíte natolik, že budete míchat ingredience od oka. Vaření se tak pro vás i vaše děti, které budou chtít pomoci, stane zábavou.


Výživový poradce Jana Vašáková, redaktorka rubriky kuchyně

2.8.2011 12:56 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. ivetkasu

    ivetkasu To je sice hezká informace,ale já pořád nevím kolik mám uvařit těstovin abych jich měla po uvaření 100g :-!

    Úterý 16:36

  2. Leonaa

    Leonaa Těstoviny i rýže v syrovém stavu 43 g. :-)

    Úterý 22:39

  3. SandraZ

    SandraZ pro ivetkasu...já mám od trenérky, že jako přílohu k masu mám mít půl hrnku těstovin což je těch 100g:)

    Čtvrtek 14:01

 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.