FITweb

ZPĚT

Až třetina Čechů trpí nedostatkem hořčíku, může za to stres i špatná životospráva

Únava, bolesti hlavy, neschopnost se soustředit, bolesti a křeče svalů, zácpa či náchylnost ke stresu. I tak se může projevovat nedostatek hořčíku v lidském organismu. S deficitem tohoto minerálu se přitom potýká až třetina české populace. Vyplývá to ze studie provedené Centrem pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové pod vedením renomovaného odborníka na výživu Prof. MUDr. Zdeňka Zadáka, CSc.

Nedostatek hořčíku v organismu je dle výzkumu způsoben především nevhodnou a nevyváženou stravou bohatou na tuky a cukry a naopak chudou na vhodné zdroje hořčíku. Bylo také prokázáno, že hraničním věkem pro výskyt nedostatku hořčíku v těle je věk 45 let, po překročení této věkové hranice se riziko deficitu hořčíku v těle zvyšuje. Nedostatek hořčíku se ale týká všech věkových skupin.

K potřebě vyššího přísunu hořčíku vedou hlavně stresové situace, fyzická aktivita a sport, ale zvýšit přísun hořčíku je vhodné také v těhotenství, v období kojení, při oslabení organismu chorobou či zvýšenou teplotou a samozřejmě také po požití většího množství alkoholu.

Kde hořčík hledat?

Hořčík je ideální přijímat – stejně jako ostatní vitaminy, minerály a další tělu prospěšné látky – v přirozené formě, tedy ze stravy a minerální vody. Ve stravě je hořčík hojně zastoupen například v zelené listové zelenině, celozrnných výrobcích, luštěninách a oříšcích. „V současném jídelníčku lidí je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50 procent méně hořčíku než v osmdesátých letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním,“ vysvětluje Zdeněk Zadák. Denní příjem hořčíku by měl být 400–420 miligramů u mužů a těhotných nebo kojících žen. Ostatní ženy by pak měly přijímat okolo 300–320 miligramů hořčíku denně.

Lépe než z potravy se však hořčík vstřebává z vody, kde je přítomen ve formě iontů, a má proto vyšší biodostupnost než hořčík v potravinách. Ideálním zdrojem hořčíku je tak především minerální voda, která hořčík obsahuje v dobře dostupné formě a příjem magnesia si lze velmi snadno kontrolovat na základě údajů z etiket. Vhodné jsou přitom minerální vody s vyšším obsahem magnesia a nízkým obsahem sodíku.

15.10.2013 12:04 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.