FITweb

ZPĚT

Zdravá čokoláda

Hříšná slabost snad všech žen je jednou z nejoblíbenějších sladkostí světa. Věděli jste, že má na náš organismus blahodárné účinky?

Ještě donedávna jsme při ochutnávání čokolády pociťovali spíše výčitky. Dnes se o ní často mluví jako o léku na dobrou náladu. Dokonce se dostala na seznam super potravin spolu s borůvkami, zeleným čajem nebo divokým lososem. Opravdu má na náš organismus čokoláda takové blahodárné účinky?

PLNÁ ANTIOXIDANTŮ

Hlavní ingrediencí čokolády je kakao, které v sobě ukrývá flavonoidy, rostlinné látky, známé pro své antioxidační působení. Zmiňovány jsou především v souvislosti s kladnými účinky v boji proti rakovině a srdečním chorobám.
Američtí vědci dokonce zjistili, že kakao obsahuje více antioxidantů než červené víno nebo zelený čaj.

SKVĚLÁ PRO SRDCE

Flavonoidy obsažené v čokoládě byly též zkoumány jakožto látky působící na kardiovaskulární systém a další choroby spojené se stárnutím. Nedávná australská studie došla k závěru, že pojídáním jedné kostičky hořké čokolády denně po dobu deseti let dokonce můžete snížit riziko infarktu či mozkové mrtvice, a to právě díky jejím antioxidačním účinkům. Jiná švýcarská studie zase poukázala na to, že flavonoidy v kakau mohou snížit krevní tlak u osob trpících na hypertenzi a upravit i krevní oběh.

PODPORA MYSLI

Zázračné flavonoidy si vysloužily dokonce kredit i v oblasti kognitivních (poznávacích) funkcí. Ty souvisejí s tím, jak vnímáme a jednáme se světem kolem nás, a jsou také nezbytné k vykonání jakéhokoli úkolu, včetně schopnosti učit se novým věcem.
Na naši paměť a myšlenkové procesy má vliv již zmiňovaný krevní oběh, který přispívá k lepšímu krevnímu průtoku hlavně v mozku.

POMOCNÍK KRÁSY

Čokoláda obsahuje draslík, který pomáhá regulovat krevní tlak, měď, která je nezbytná pro správnou funkci každé buňky v organismu, vápník pro zdravé kosti, hořčík důležitý pro správnou činnost svalů a nervů a železo, jež pomáhá okysličovat krev a udržuje naše vlasy, kůži i nehty zdravé a krásné.

PRYČ SE STRESEM

Konečně bylo potvrzeno, že konzumace kvalitní čokolády také snižuje pocity stresu, nervové zátěže a naopak vyvolává pocity štěstí a pohody.
Švýcarští vědci po dobu dvou týdnů sledovali dvě skupiny lidí, z nichž jedna denně pojídala alespoň 40 gramů čokolády a druhá neměla žádný příjem této sladké dobroty. Na konci výzkumu bylo zjištěno, že ti, kteří čokoládu jedli, měli nižší hladinu stresových hormonů. Kakaové boby totiž v sobě obsahují látky jako například anandamid, který má důležitou roli ve vnímání bolesti nebo při vzniku depresí. Je tedy zřejmé, že čokoláda je dobrým antidepresivem, navozuje pocity štěstí a má dokonce i afrodiziakální účinky.

SLADKÁ RELAXACE

Dokonce i samotná vůně čokolády vám může pomoci cítit se příjemně a uvolněně. Při její konzumaci totiž dochází ke zvýšené aktivitě tzv. theta mozkových vln, které nacházíme ve stavu hluboké relaxace a uvolnění nebo při meditaci. Navíc čokoláda v sobě ukrývá látku zvanou theobromin, což je přírodní stimulant, který má podobný, ale o něco slabší účinek než kofein, bez nežádoucích vedlejších účinků například v podobě nervozity.

OCHRÁNCE ZUBŮ

Kakaový nápoj, který je též bohatý na flavonoidy, má zázračné účinky na naši pleť. Zvyšuje hydrataci, prokrvuje pokožku a dokáže ji chránit i proti škodlivému UV záření. Je také prokázáno, že theobromin v čokoládě posiluje a regeneruje zubní sklovinu lépe než fluorid. Důkazem budiž i fakt, že jedna americká společnost uvedla na trh novou pastu bez obsahu fluoridu, zato ale s theobrominem. Bonusem navíc je i to, že tato zubní pasta je velmi vhodná pro malé děti, které mají tendenci pastu polykat (ve vyšších dávkách totiž může být fluorid nebezpečný), a její příchuť je, světe, div se, čokoládová!

CO JE DOBRÉ VĚDĚT

Většina studií zahrnuje do svých výzkumů čokoládu s obsahem alespoň 70 % kakaových složek a některé se zaměřují dokonce přímo na nepražené kakaové boby. To je také důvod, proč většina vědců doporučuje takové množství čokolády na den. Faktem ale je, že i čokoláda s tím nejvyšším obsahem kakaa na trhu stále obsahuje cukr a nasycený tuk, proto je nutné vždy zvážit všechna pro i proti. Ideální je zařadit do jídelníčku kakaový prášek z nepražených kakaových bobů jakožto skvělý zdroj antioxidantů (přidávejte ho například do ranních obilných kaší nebo do smoothie nápojů). Nezapomínejte však na to, že čokoláda nikdy nemůže nahradit ovoce a zeleninu, jejichž další nutriční složky nejsou v žádném případě srovnatelné.

Čokoládový minislovník

KAKAOVÁ SUŠINA je obsah kakaových součástí v čokoládě. A kakaové součásti jsou kakaová hmota (kakao) a kakaové máslo. Obsah kakaové sušiny je také to, co u některých vysokoprocentních čokolád uvádí výrobce na obale – např. 70 %.

HOŘKÁ ČOKOLÁD musí obsahovat nejméně 35 % kakaové sušiny, ale obecně se za kvalitní hořkou čokoládu považuje čokoláda až nad 50 % kakaa.

MLÉČNÁ ČOKOLÁDA obsahuje nejméně 25 % kakaové sušiny a zároveň by měla obsahovat 14 až 25 % mléčných součástí. K její výrobě se však nepoužívá běžné, nýbrž sušené mléko, které vynalezl Henri Nestlé teprve roku 1867.

BÍLÁ ČOKOLÁDA neobsahuje žádné pevné kakaové složky, tudíž ani antioxidanty či theobromin. V podstatě ji za čokoládu nelze vůbec označit. Neobsahuje totiž kakaovou sušinu, což napovídá již její barva, ale pouze kakaové máslo (20 %), mléko a cukr. Právě kvůli kakaovému máslu se ale stále řadí mezi čokolády, protože obsahuje surovinu získanou z kakaových bobů.


Článek vyšel v časopise Dieta 2/2014.

20.3.2014 6:07 | Kristýna Kalinová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.