FITweb

ZPĚT

Jakou zmrzlinu si dopřát a nepřibrat?

Není to potravina, na které by se dal stavět zdravý jídelníček. Mraženého dezertu se ale nemusíte vzdávat, ani když hubnete. Jen je potřeba správně vybírat. Tady je recept, jak na to.

Klienti výživové poradkyně Adely Marečkové se jí často ptají, kterou zmrzlinu mají zvolit. Odbornice se spíše přiklání k ovocným, které najdete také pod názvy sorbet nebo dřeň.

Problém sorbetů je však ten, že jsou často doslazované velkým množstvím cukru. „Dobrou laickou pomůckou je vybírat zmrzlinu podle ovoce, které je už v surovině samo o sobě dost sladké – třeba mango nebo banán.

Taková zmrzlina nemusí být tolik doslazovaná, jako když si dáte třeba citronovou.“ U smetanových nebo smetanovotvarohových je zase potřeba dávat si pozor na to, že je v nich kromě cukru také velké množství tuku. Bývají často i s polevou, která z nich dělá kalorickou bombu. „Nejde však jen o kalorie. Polevy bývají často vyrobené z nekvalitních surovin a tělu tak dáváte zbytečné množství ztužených tuků a jiných chemických přísad,“ doplňuje Adela Marečková.

Tvarohové nanuky znějí kvůli slovu „tvaroh“ sice zdravě, často ale obsahují z velké části smetanu a jogurt či tvaroh jsou přidané jen na dochucení. Kromě toho platí, že čím méně tuku, tím víc výrobci dohánějí chuť množstvím cukru. Proto je nejlepší, když si zmrzlinu vyrobíte doma a víte tak, co v ní je.

KOPEČKOVOU, NEBO TOČENOU?

Odbornice by raději sáhla po kopečkové. „Mnohé z nich sice nejsou dokonalé, ale točené jsou ve většině případů jen instantní polotovar,“ vysvětluje. Kaloricky se tyto dva druhy sice tolik neliší, ale velký rozdíl je ve složení. A protože zdravý jídelníček neznamená jen počítat přijatou energii, ale také si hlídat, z jak kvalitních zdrojů energie pochází, je lepší nechat si nandat kopeček. Čerstvý kopeček pak celkem jednoznačně vítězí i nad nanukem ze supermarketu.

KORNOUTEK VERSUS PAPÍR

Odpověď je asi logická, protože kornout jsou sacharidy i kalorie navíc. Ale to nevadí. Když máte vyvážený jídelníček a pravidelně sportujete, z jednoho kornoutku nepřiberete.

Obzvlášť pokud je kornout tím, co máte na zmrzlině nejraději, klidně si ho dopřejte. Je to lepší než mít pocit, že jste si kvůli absenci kornoutu užili poloviční zážitek, a pak to po zbytek dne doháněli jinde.

KDY A KOLIK

Pokud vás netrápí obezita, která by ohrožovala vaše zdraví, jíte vyváženě a pravidelně sportujete, klidně si dejte jednu porci zmrzliny týdně. Dvě by však měly být maximum. Porcí se myslí větší kopeček, tedy opravdu poctivý, jaký nejspíš znáte z dovolené v Itálii nebo Chorvatsku. Pokud zvolíte ovocnou zmrzlinu, sorbet nebo dřeň, můžete jí nahradit odpolední svačinu. Vzhledem k většímu množství ovoce sice zmrzlina není nejlepším příkladem svačiny, ale rozhodně vám neublíží.

Jen vzhledem k tomu, že jsou ovocné zmrzliny sladké, počítejte s tím, že vám po nich rychleji vyhládne. Smetanovo-tvarohové zmrzliny nebo nanuky bývají tučnější, takže vás zasytí na delší dobu. Kvůli kombinaci cukru a tuku jsou ale vhodnější spíš jako dezert po obědě.

„Klientům radím vždycky přemýšlet nad ingrediencemi, z nichž se zmrzlina nebo jiná sladkost skládá. Když si představíte jednotlivé suroviny, budete lépe schopni určit, co si vybrat a jestli daná pochoutka může suplovat třeba svačinu,“ říká odbornice. Pokud nad jídlem přemýšlíte komplexně s ohledem na to, jak se stravujete celý den, je podle ní celkem jedno, kdy si zmrzlinu dáte. Tedy pokud to nebude uprostřed noci. *

ZDRAVÁ ZMRZLINA od redaktorky Jany

Banán nakrájejte na kolečka a vložte jej do igelitového sáčku, který dejte na dvě až tři hodiny do mrazáku. Mražené banánové kousky poté vhoďte do mixéru a rozmixujte. Chvilku to trvá, ale pokud máte dobrý stroj, hmota po chvíli změkne a máte zmrzlinu připravenou hned ke konzumaci. Můžete ji ale dát i na chvíli do mrazáku.

Kolik to má kalorií?

* Točená vanilková – 600 kJ * Kopeček čokoládové – 400 kJ * Smetanový nanuk s čokoládovou polevou – 1200 kJ * Ovocná zmrzlina/sorbet – 300 až 350 kJ

Zdroj: www.svet-zdravi.cz


Článek vyšel v časopise Dieta 06/2016.

18.7.2016 16:36 | Jana LeBlanc

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.