FITweb

ZPĚT

Stále v kondici

Příprava špičkových sportovců na vrcholný výkon je dlouhodobý, složitý a velmi individuální proces. Na to, jak si udržet skvělou formu, jsme se ptali Davida Vydry, kondičního trenéra nejlepšího českého tenisty Tomáše Berdycha.

Kondiční trénink je jedna ze složek tréninku. Skládá se z mnoha různorodých činností, jejichž cílem je rozvoj pohybových schopností sportovce. Díky kvalitnímu kondičnímu tréninku se zlepšuje celková výkonnost sportovce, rychleji obnovuje své síly, má více energie, zlepšuje se jeho koncentrace, urychluje rekonvalescence a snižuje psychická únava.

1.

Nám smrtelníkům stačí sportovat 3–4 týdně, kolikrát týdně to platí pro vrcholového sportovce, resp. špičkového tenistu, v případě kondičního tréninku? Tedy kolikrát týdně, případně kolikrát denně, musí trénovat?

Co se profesionálního tenisu týče, musíte být velmi flexibilní. Ne vždy to lze přesně určit předem, musíte umět reagovat na situaci. Zda je tenista unavený, zda se mu nedařilo v prvním kole nebo jde naopak do finále, jestli se hraje na trávě nebo na antuce. Kondiční trénink je důležité dobře navázat na tenisový trénink. Nemůžete mu naložit, když předtím běhal víc než dvě hodiny na kurtu… druhý den by se vám nemusel hnout :-)

2.

Liší se trénink, když se chce sportovec dostat do kondice, případně si ji udržuje, před zápasy, po nemoci, v sezoně či mimo ni?

Tenisté mají sezonu celý rok a její hlavní vrcholy rozdělené do čtyř grandslamů, takže profesionální tenista musí být po celý rok připraven co nejlépe. Po nemoci je třeba organismus nepřetížit, nástup intenzity i délky tréninku musí být pozvolný s progresem k maximálnímu zatížení, na které je zvyklý. Pravidelný trénink má samozřejmě jistou strukturu, ale jak jsem již řekl, je třeba ho přizpůsobit aktuální situaci.

3.

Jak je to s kondičním trénováním během turnaje – pokud jsou zápasy každý den, je každý den i kondiční trénink?

To je dost individuální. Někdo má pocit, že když trénuje i mimo kurt, je lépe připraven, jiný zase upřednostňuje odpočinek. Podle mě „odpočinek dělá mistry“.

4.

Když je sportovec na jednom místě, tak je zřejmě jednodušší tréninky rozplánovat, jak se to ale dělá v případě, že přejíždí či přelétává z jednoho místa na druhé? Jak výraznou roli hraje jet lag?

Tenisté jsou na jet lag zvyklí, příliš se jím nezabývají, ale neříkám, že by se měl úplně ignorovat. Po letu funguje se jít tak na 20–30 minut zahřát, ať už na kole, nebo během lehkého klusu v kompenzačním pásmu (regeneračním pásmu – tzn. 50–60 % tepové frekvence, tedy velmi nízká intenzita).

5.

Jak dlouho je potřeba na aklimatizaci?

Zvláště u dlouhých přeletů asi tak 3–4 dny. Třetí den bývá krize největší, ale jak říkám, zas tak drastické to není :-) Také záleží na tom, jak „tomu jdete naproti“ – kdy chodíte spát, co jíte, jakou skladbu tréninku zvolíte.

6.

A jak je to tedy s výživou?

Myslím, že k tomu, aby tenisté dlouhodobě dosáhli vrcholové výkonnosti, musejí dodržovat stravovací pravidla celý rok – je to dlouhodobá záležitost. Vhodná skladba jídelníčku usnadňuje rychlejší regeneraci sil mezi jednotlivými cvičeními, tréninky a turnajovými utkáními. Strava by měla vycházet především z výpočtu procenta tuku v organismu. U hráče tenisu by nemělo přesahovat 75 % populační normy.

7.

Jak dlouho si může dovolit polevit, vysadit, netrénovat, aby svou kondici neztratil?

Vrcholový sportovec by měl mít volno (tedy celý den bez sportu i kompenzačního) tak jednou do měsíce.

8.

Je možné v rámci kondice povolit sportovci nějaké potravinové doplňky – suplementy? Na podporu tvorby svalstva, proti křečím, pro více energie?

Určitě, se samotnou stravou si vrcholový sportovec nevystačí, suplementy jsou zejména při extrémní zátěži velmi důležité.

9.

Může se kondice posilovat také v rámci jiného sportu? Například kolo, běh, jóga, tanec a podobně?

Rozhodně. Hrajeme basketbal, nohejbal, florbal a jiné sporty. Ale to platí spíše v přípravném období.

10.

Jak rychle může takový sportovec o kondici přijít?

Pokud nebudete 40 dní nic dělat, dá se říct, že přijdete téměř o všechno, co jste měli natrénováno.


Pozn. red.: O nadcházejícím víkendu se náš tým v čele s Tomášem Berdychem představí v Praze při semifinále Davisova poháru, kde jejich soupeřem bude tým Argentiny. Tak držme našim chlapcům palce!


Rozhovor vyšel v časopise Dieta 7-8/2013.

12.9.2013 9:18 | Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.