FITweb

ZPĚT

Outdoor kardio

Stále platí, že chůze je ideální způsob, jak shazovat kila. Jestli vás ale už přestává bavit, máme pro vás tři aktivity pro její zpestření.

TREKING

O co jde?

Viděli jste film Divočina? Pak toho o trekingu víte už spoustu. Angličtina převzala slovo „trek“ od holandských kolonistů, kteří tak nazývali dlouhodobé putování krajinou. To vlastně dosud platí, treking totiž označuje několikadenní přesun na delší vzdálenost. Odehrává se obvykle v horách, ale i v pralese nebo v poušti. Treking ale není jen chůze ve smyslu prodloužené nedělní procházky. Je to většinou plánovaná a intenzivní cesta, kdy si na zádech nesete kousek života a kde kromě chůze poznáváte krajinu, přírodu a také zajímavé lidi.

Co budete potřebovat?

Základem trekingového vybavení jsou dobré boty a hole. Pro boty platí zásada, že čím náročnější terén a čím delší cesta (a také čím těžší náklad nesete), tím pevnější obuv využijete. U holí je zase dobré pohlídat si, abyste si je nespletli s těmi na nordic walking. Trekové jsou těžší, pevnější, mají různé koncovky (podle terénu), ale hlavně – jsou to hole oporové a opíráte se o ně pouze jako o stabilizační prvek. Z tohoto důvodu se i jinak drží než hole na nordic walking.

Kam vyrazit?

Na horský trek jsou nedaleko od domova nejlepší slovenské Tatry.
Vyhlášená je například Tatranská magistrála, která začíná na západě v Podbanském a od roku 2010 vede nově přes státní hranici do Polska do Kacvina a Nižných Lápš. Tatranská magistrála se sice nemůže rovnat světovým horským trekům, ale pro nováčky je dostačující. Výhodou je, že vede po pohodlných kamenných chodnících. Místy je sice prudké stoupání nebo zdolání budete potřebovat několik dnů. Po cestě jsou horské chaty, ve kterých se můžete ubytovat. Z Česka je nejlepší dojet vlakem do Popradu a odtud autobusem do Podbanského. Více na www.tatry.cz

NORDIC WALKING

O co jde?

Nordic walking se dá přirovnat k běhu na lyžích ve stopě. Běžnou chůzi totiž zrychluje až na 8 kilometrů v hodině (průměrná rychlá chůze je 5 kilometrů). Nordic walking má obrovskou výhodu v tom, že se hodí pro všechny – sportovce, lidi s nadváhou i seniory, a navíc ho můžete provozovat prakticky kdekoli. Při správné chůzi s holemi zapojujete až 90 % svalů v těle, čímž se zvyšuje spalování energie oproti běžné chůzi o 40 až 60 %. Nordic walking zároveň zpevňuje svaly a chůze s holemi odlehčuje nosným kloubům.

Co budete potřebovat?

U nordic walkingu si na rozdíl od trekingu nemusíte dělat starosti se speciálním oblečením ani s botami.

Větší pozornost je potřeba věnovat holím. Nordicwalkingová hůlka má na rozdíl od trekové ostrý hrot, který se dokáže „zapíchnout“ do země. Pokud to s tímto sportem myslíte vážně, sáhněte po karbonové holi. Čím víc karbonu se v ní nachází, tím je lehčí, tvrdší, dobře vede a tlumí otřesy. Procento karbonu je dobré volit podle váhy – čím víc vážíte, tím víc karbonu by měla hůl obsahovat.

Kam vyrazit?

Poprvé určitě na lekci, kde si nordic walking vyzkoušíte s profesionálem (a hole si půjčíte zdarma). Lekce pořádá třeba Škola chůze (www.skolachuze.cz), kde si lze vybrat ze skupinových i individuálních lekcí a různého typu procházek. Pak vyrazte třeba do Beskyd. Příjemnou trasu (5 km) najdete v Ostravici. Vede od hotelu Green Inn po vrstevnici na náměstí v Čeladné a zpět. V Beskydech doporučujeme i trasu kolem Velkých Karlovic. Měří sedm kilometrů a začíná za hotely Galik nebo Lanterna ve Velkých Karlovicích. Jde se po asfaltové, polní i lesní cestě, takže si vyzkoušíte různé povrchy. Více na www.valachy.cz

GEOCACHING

O co jde?

Geocaching je turistická, navigační a internetová hra v jednom. Princip je jednoduchý: někdo ukryje na neznámém místě schránku, tzv. keš, a na internetu pak zveřejní její polohu v podobě zeměpisných souřadnic. Ostatní hráči ji pak pomocí navigace GPS hledají. Vtip je v tom, že schránka obsahuje poklad, většinou sešit pro zapsání krátké zprávy a drobný předmět typu tužka, šňůrka na krk nebo malá hračka. Coby nálezce máte právo si něco z obsahu vzít, pokud na oplátku ponecháte něco svého. Co je na hře tak lákavého? Určitě je to pokoření výzvy a pro mnoho lidí také fakt, že jde na procházku s cílem, nikoli jen tak. To se hodí, když chcete vyrazit na výlet s dětmi.

Co budete potřebovat?

Podívejte se na internetovou stránku www.geocaching.com, která je částečně v češtině. Hraje se po celém světě, kde je aktuálně umístěno přes 2,5 milionu pokladů! K jejich nalezení potřebujete účet (vytvoříte si jej přes stránky) a GPS navigaci či chytrý telefon.

Kam vyrazit?

Geocaching se neustále mění, proto běžte na www.geocaching.com/my/.
Po přihlášení klikněte na odkaz „Search for nearest caches“ a dostanete seznam keší blízko vašeho domova. Případně si vyberte lokalitu, kterou chcete navštívit, a udělejte totéž – stačí zapsat název a podle dostupnosti keší pak zvolit trasu. Pod názvem je uveden i typ keše.

Pro začátek je dobré vybírat nějakou „tradiční“ (Traditional cache), kde nemusíte plnit žádné úkoly, jen osobně vyzvednete schránku. Například keše v Praze patří celosvětově mezi nejčastěji nalezené, konkrétně keš na Václavském náměstí, keš Lennonova zeď, Karlův most nebo Terezka. Pod názvem se podívejte také na velikost (Size), obtížnost (Difficulty) a terén (Terrain). Tyto údaje vám pomůžou rozhodnout se, kam se vydat. Terén s obtížností 1 znamená, že se ke keši dostanou i vozíčkáři nebo maminka s kočárkem. Pokud je naopak velikost keše „micro“, je to často jen krabička od filmu nebo sirek a hledá se opravdu těžko, což by vás mohlo zbytečně odradit.


Článek vyšel v časopise Dieta 9/2015.

20.10.2015 1:01 | Jana LeBlanc,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.