FITweb

ZPĚT

Když se váha stále houpe

Zhubnete deset kilogramů, ale za pár měsíců je máte zpět i s pěti extra navíc. Přijde vám to známé? Pak určitě tušíte, co je to jojo efekt. Při hubnutí není vůbec neobvyklý. Víte, jak se mu už jednou provždy vyhnout?

PTALI JSME SE Moniky Divišové, výživové poradkyně, www.wellnesia.cz

* Co je to vlastně jojo efekt?

Jedná se o neustále se opakující snižování a zvyšování váhy. Většinou se tento efekt objeví, pokud člověk chce zhubnout radikálně a v krátké době. Nastolení velmi přísného režimu vystřídá dříve či později opět návrat ke starým zvykům, protože tyto rychlodiety, které se podobají spíše hladovkám, nemůže nikdo dlouho vydržet. Naše tělo je totiž moudré a pokud zpozoruje, že dostává stále méně a méně energie, živin, vitaminů a minerálů, najede na úsporný systém a v obavě z ještě horších časů si i to málo, co přijme, schová do zásoby.

Pak dochází ke zpomalování metabolismu. K tomu, aby zhubl příště, bude muset dotyčný ještě více omezit přísun potravin. To už se mu ale bude daleko hůře hubnout a naopak velmi lehce přibere vše s několika kily zpět. Zásadní totiž je, že při drastickém hubnutí nehubnete tuky, ale spíše svalovinu a také vodu. Po ukončení diety přiberete zpět tuk, ne ale ztracené svaly. Přesně tomuto bludnému kruhu se říká jojo efekt. A je tu ještě jeden důvod, který může vést k rychlému návratu nadváhy, a sice cesta zpátky k původním nevhodným stravovacím návykům po třeba i zdravé dietě. Tato varianta není tak zdravotně nebezpečná jako při nezdravém hubnutí.

* Komu nejčastěji jojo efekt hrozí?

Především lidem, kteří nepochopili, že hubnout je potřeba pozvolna, za přítomnosti všech živin a musí se jednat o trvalou a dlouhodobou změnu. Věční „hladovkáři“ si bohužel nejen rozházejí celý metabolismus, ale také zničí naději na zdravé hubnutí.

* Jsou známé diety, při kterých bývá jojo efekt nejčastější?

Většinou se jedná o „zázračné“ diety typu rychle a bezbolestně. Mohou to být například i ty, které zcela vyškrtávají některou z důležitých živinových složek pro fungování těla – ať už to jsou bílkoviny, tuky či sacharidy. Většinou jsou tyto diety velmi jednostranné.

* Musí po rychlých a přísných dietách nastat vždy, nebo je možné se ho vyvarovat?

Bohužel (nebo spíše naštěstí?) každá drastická dieta vede k tomu, že znovu přiberete na původní váhu. Je potřeba změnit své myšlení a na všechny tyto „rychlodiety“ jednou provždy zapomenout. Občas k nám přicházejí pro radu klientky, které zhubly velmi rychle kvůli velkému stresu nebo „zaručené“ dietě, v obou případech tedy nezdravým způsobem. Protože znají jojo efekt, chtějí odbornou pomoc při sestavení dlouhodobého zdravého jídelníčku, který by jim pomohl váhu udržet. V těchto případech se nám daří doplněním důležitých živin a srovnáním jídelníčku vyzrát i na zmiňovaný jojo efekt. Bohužel lidí, kteří tohle vědí, je stále velmi málo.

* Pomáhá proti jojo efektu také sportování a pohyb při dietě?

Do jisté míry. Pohyb a cvičení mohou zabránit hubnutí svalů a naopak podporují redukci tuku. Na druhou stranu pohyb nebo jakákoli fyzická aktivita vyžadují správně fungující organismus a dostatek živin, o čemž u drastických diet nemůže být řeč.

* Souvisí jojo efekt s „odolností“ organismu na další diety?

Ano. Jak jsme si již řekli, náš organismus je velmi chytrý. Všechny prohřešky i hladovky si velmi dobře pamatuje. V případě hladovění se obává, že dlouho opět nedostane svou potřebnou energetickou a živinovou dávku a zpomalí tak metabolismus na minimum.

* Co dělat, když jojo efekt nastane a člověk během pár měsíců od skončení diety přibere více, než zhubl?

Především už nikdy více stejnou chybu neopakovat. Pokud si se sestavením správného jídelníčku neví rady, měl by se obrátit na některého z výživových specialistů. Ten mu dokáže sestavit takový jídelníček a režim, při kterém tělu nebude nic scházet a zároveň bude docházet ke zdravé a pozvolné redukci. Většinou se jedná o postupné změny ve stravování spolu s dovyživením organismu, který může být po prodělané hladovce ve stresu. Správně vyživené tělo již nebude chtít šetřit tuky na horší časy.

* Přibírá člověk při jojo efektu zase v partiích, kde předtím nejvíce zhubl?

Hodně záleží na tělesné konstituci. Při rychlé redukci se jedná o redukci zejména svalů a vody. Bohužel při následovném nabrání již nepřibíráte zpátky ony svaly, ale pouze tuk, který se nejčastěji ukládá na bříšku, bocích či v pase – podle tělesného typu. Tuk v oblasti břicha je obzvlášť velmi nebezpečný, přispívá velkou měrou ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

* Dá se podle vašich zkušeností říct, že se jojo efekt vyskytuje častěji u žen, nebo mužů?

Ohroženy jsou jak ženy, tak muži. Ale vzhledem k tomu, že ženy „dietaří“ mnohem více než muži, můžeme samozřejmě mluvit o častějším výskytu jojo efektu právě u nich.

10.11.2009 10:12 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.