FITweb

ZPĚT

Hubnutí s nákupním vozíkem

Při které činnosti můžete ovlivnit správné složení svého jídelníčku a zároveň nenápadně spálit pár kalorií? Při nakupování. Naučte se sáhnout po těch správných potravinách!

Když otevřete ledničku a z jejích poliček se na vás vyvalí škvarková pomazánka a obří balení nutelly, zdravý jídelníček je v troskách. K chybě došlo v bodě nula, při nákupu. Naučte se těm správným strategiím, jak proplout labyrintem supermarketu, a máte vyhráno! Chytrým výběrem surovin můžete zatnout tipec svým dietním hříchům dřív, než k nim vůbec dostanete šanci!

PLÁNUJTE S KUCHAŘKOU V RUCE

Dobré plánování rovná se základ úspěchu. Pokud se chystáte nakoupit si proviant na týden, hoďte si na papír konkrétní sedmidenní jídelníček. Nejdřív si připravte recepty na všechny plánované pochoutky, a až pak se pusťte do sestavování nákupního seznamu. Pečlivě do něj zapište všechny suroviny, které najdete v ingrediencích receptu. Tím se pojistíte proti riziku, že vaše zdravé kuchařské plány na poslední chvíli zhatí jedna chybějící surovina.

JÍZDNÍ ŘÁD NÁKUPU

Při strukturování nákupního seznamu dodržujte určitá pravidla a nezapisujte si potraviny bez ladu a skladu. Zkuste je rozdělit například na celozrnné výrobky, mléčné lahůdky, ovoce a zeleninu a libové maso. Tím, že svůj seznam rozepíšete do kapitol, se ujistíte, že právě kladete základní kámen opravdu pestrého jídelníčku. Tyto nadpisy navíc zhruba odpovídají oddělením supermarketu, což váš výlet mezi regály ulehčí. Zároveň se rozhodnete, které potraviny do svého nákupního košíku rozhodně nevpustíte.

ČERSTVÉ I MRAŽENÉ VITAMINY

Podle zásad zdravé výživy do sebe máte vpravit pět porcí zeleniny nebo ovoce denně. Když nakoupíte jeden zvadlý salát a pár pomerančů, težko se vám podaří tohle pravidlo dodržet. Proto zvolte širokou škálu ovocných a zeleninových zásobáren vitaminu. Čerstvé plody jsou základ, pro zpesřrení ale přihodtě i mraženou zeleninovou směs, kysané zelí, loupaná rajčata či fazole v plechovce. Tyto trvanlivé evergreeny vás zachrání ve chvíli, kdy se začnou vaše domácí zásoby čerstvé zeleniny povážlivě tenčit.

NENECHTE SE ZMÁST HLADEM

Nedávná studie vystavila skupinku dobrovolníku promítání obrázku jídel. Ti, kteří byli hladoví, reagovali na zobrazené lahůdky mnohem silněji než ostatní. Při měření se ukázalo, že měli o mnoho vyšší hladinu ghrelinu, kterému se přezdívá „hormon hladu“. Ten má mimo jiné na svědomí i to, že se vám kalorické bomby jeví jako mimorádne pritažlivé. Stará známá poučka, že človek nemá vyrážet do obchodu hladový, tak získala vědecké potvrzení. V případě, že nestihnete malý domácí snack, si před hlavním
nákupem pořiďte menší svačinku, například kousek celozrnného pečiva nebo ovoce.

SPORT S NÁKUPNÍM KOŠÍKEM

Snažte se hubnout už při samotném nakupování. Při cestě do obchodu vystupte o zastávku dřív, nebo nechte auto na vzdáleném konci parkoviště. Jakmile dorazíte mezi lákavý sortiment, podniknete informační procházku. Projdete si celý obchod, aniž budete nakupovat. Všimnete si zajímavých novinek, které se týkají zdravého stravování a vyzkoušejte ochutnávku jogurtu nebo neslazených džusu. Udělejte z nákupu slavnostní obřad, během kterého tak trochu relaxujete a zároveň se hýbete. Víte, že při procházce mezi chladicími boxy a regály spotřebujete dvakrát více kalorií než doma na gauči? Během svižného korzování po obchodě spálíte zhruba 270 kalorií za hodinu. Energii vydáváte dokonce i ve frontě u pokladen, kde můžete během půlhodinového čekání vypotit 110 kalorií.

BOJKOTUJTE BÍLOU

Jedna harvardská studie, které se zúčastnilo 74 tisíc žen, si vzala na mušku konzumentky bílého i celozrnného pečiva. Ty, které nakupovaly pečivo z bílé mouky, vykazovaly o 49 % vyšší pravděpodobnost nadváhy než fanynky celozrnných výrobků. Zapamatujte si jednoduché pravidlo – při svém nákupu dávejte přednost celozrnným potravinám a vyhněte se těm, které mají bílou barvu. Bílá rýže, bílá mouka, světlé pečivo, to vše jsou potraviny, ke kterým snadno najdete zdravejší variantu.

NASTUDUJTE SI SLOŽENÍ

Nejste si jisti v kramflecích? Klidně se do obchodu vyzbrojte tabulkou s kalorickými hodnotami potravin. Pokud se chystáte vyzkoušet nějakou novinku, poctivě si pročtete její složení. Když najdete na čelních místech v seznamu ingrediencí cukr, glukózu, nasycené mastné kyseliny nebo sodík, radši vraťte nezdravé lákadlo zpátky do regálu. Nenechte se automaticky uchlácholit ani líbivou nálepkou light. Tyto výrobky mohou někdy obsahovat skoro stejné množství kalorií jako jejich tučnejší varianta.

MAXI VERSUS MINIBALENÍ

Zdravé potraviny nakupujte klidně v ekonomicky výhodných maxibaleních. Přírodní jogurt, ovesné vločky nebo čerstvou zeleninu nemusíte opatrně vážit na gramy. Pokud bažíte i po nějaké kalorické bombě, například čokoládě nebo tučném sýru, sáhněte naopak po co nejmenší porci. Rozhodně si nevytvárejte žádné zásoby, které by mohly skončit během jediného večera ve vašem žaludku. Své chuťové buňky uchlácholte malým balením, a pak se vrhnete na tu zdravejší část svého jídelníčku.

MYŠ A KLÁVESNICE MÍSTO TAŠKY

Nedostává se vám dost času a energie na průzkumnou cestu mezi regály? Vyzkoušejte nákup potravin on-line. Jeho výhodou je fakt, že se při zaškrtávání vybraných potravin jen težko necháte zlákat nějakou nezdravou kalorickou pastí. Svůj nákup máte víc pod kontrolou a kdykoli si můžete odskočit do ledničky zkontrolovat stav svých zásob. Většina inernetových obchodů má stanovený limit, nad který neplatíte za dovoz.

9.2.2012 10:41 | Hana Soukupová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.