FITweb

ZPĚT

Nejlepší DIETA na světě

Chcete zhubnout jednou provždy? Zapomeňte na striktní dodržování různých hubnoucích systémů a vsaďte na přirozenost. K vysněné váze vás dovede jedině zdravý životní styl.

Nedávno jsem seděla u večeře s jednou Francouzkou, která tvrdila, že největší problém dnešních žen – proč nevypadají, jak by chtěly, je černobílé myšlení. Jsou buď na dietě a nejedí (sacharidy, pšenici, mléčné výrobky…), nebo se přejídají jako o život. „Jednadvacáté století nám stále vysílá zprávu, že každodenní péče o sebe – cvičení, zdravá a vyvážená strava a kapka požitků – je příšerně nudná. Proč nepočkat, až úplně odkveteme, a potom zajít na jednu velkou operaci? Nebo najít nějakou zázračnou dietu?“ přemýšlela tato žena. Ve své praxi si toho poslední dobou všimla i koučka Eva Marková. Ať jde o hubnutí, kariéru, nebo partnerský vztah, ze života řady žen se vytratila střídmost. Začínáme být extremistky.

„Potkávám mnoho žen, které dlouhodobě trpí bolestmi hlavy nebo žaludku.
Berou nejrůznější množství léků, které jim ráno sice umožní vyjít ven, dostat se do práce a fungovat, ale skutečný problém nevyřeší. Tělo se tak postupně stává rezistentním. Když léky přestanou zabírat, následuje cesta k lékaři. Ten vypíše rehabilitaci nebo zdravý jídelníček a sklidí akorát hromadu hněvu. Protože většina z těch žen ve skutečnosti samy pro sebe nic udělat nechtějí. S dietami je to totéž. Štěstí, zdraví a váhu jsme začaly delegovat na rychlé diety, odmítání určitých druhů potravin nebo pilulky,“ říká koučka. Proto každé své klientce, která se rozhodne zhubnout nebo změnit život, pokládá koučka nejprve otázku: „A co byste ráda ode mě? Abych zhubla za vás?“ „Některé to zdravě probudí, jiné odcházejí do lékárny pro další jedy,“ říká.

ZAČNĚTE JINAK

Eva Marková dobře ví, o čem mluví, když říká, že klíčem k úspěchu – co se hubnutí týká – je přestat mluvit o dietách a začít žít zdravým životním stylem, díky kterému se budete cítit lépe jak na těle, tak na duši. Sama totiž tento postup už několik měsíců aplikuje. „Před časem jsem zažívala psychicky velmi náročné období. Trvalo téměř rok a já si během něj připsala deset kilo. Poslední měsíce už jsem byla vážně znepokojená, ale zároveň jsem věděla, že ještě není správný čas na změnu. Tak jsem si počkala. Přesně jsem si definovala důvody, proč chci začít žít jako dřív a odložit nabraný desetikilový batoh.

Nastavila jsem si cíl a hlavně velmi reálný čas. Jestliže nahoru to trvalo skoro rok, těžko to dolů spadne za měsíc,“ vypráví s tím, že jejím cílem bylo zhubnout za půl roku. Zní to sice naprosto logicky, většina žen se však chová přesně obráceně. Jenže kdo chce zhubnout opravdu a trvale, měl by o tomto přání přemýšlet podobně jako o svatbě nebo stavbě domu: „Pokud u stavby domu nebudete respektovat postupy nebo technologie, dům vám buď brzo spadne na hlavu, nebo ho vůbec nedokončíte,“ říká. Trvalé zhubnutí není o tom, nalistovat tabulky, grafy a jít na věc. Musíte v sobě najít sílu a chuť se do věci ponořit opravdu do hloubky.

„Ze začátku to možná není příjemné, ale časem vám nový způsob života začne přinášet potěšení. A to je výhra, nikoli menší konfekční velikost,“ dodává odbornice Eva Marková.

POSTUPUJTE POMALU

Největší nástraha všech životních změn spočívá v rozhodnutí dělat věci odteď úplně jinak. Ať mluvíme o hubnutí, nebo čemkoli jiném, každý velký úkol vyvolává v člověku strach a my pak reagujeme častěji útěkem než útokem. To lze přitom obejít díky fintě malých kroků. Dáte-li si jen malý úkol, strach nemá šanci a myšlenky budou mít možnost volně běžet. Samozřejmě že můžete začít od zítřka denně hodinu cvičit. To vám ale totálně nabourá život a nebudete nic stíhat, takže dřív nebo později rezignujete. Co to ale zkusit takhle: Každé ráno po probuzení vypijte velkou sklenici vody s vymačkaným citronem.

Druhý týden můžete přidat další krok – dopolední a odpolední svačiny.
A i když takové kroky budou mít zdánlivě nepostřehnutelný efekt, nejdůležitější bude pocit, že jste to dokázala. Ostatně, pište si je do diáře. Za dva měsíce budete mít osm nových pozitivních návyků, aniž by vám výrazně nabouraly den. A když zvládnete tyhle, tak proč ne další, třeba porci zeleniny ke každému jídlu?

VRAŤTE SE DO MINULOSTI

„Důležité je také si odpovědět na otázku, co vás udrží v procesu, když všechno nepůjde podle plánu,“ říká Eva Marková a nabízí tip: „Klientkám radím zapátrat ve fotoalbu a najít fotku, na které se samy sobě líbí, na které jsou pro sebe krásné a šťastné.

Udělejte totéž. Zavzpomínejte na dané období, prohlédněte si, co máte na sobě. Líbilo by se vám cítit se opět takhle? Fotku si vyvolejte a zvětšete. Dejte na místo, na které každý den pohlédnete. Vaše motivace je tu.“ Autorce článku zase dobře fungují nejrůznější výzvy, které lze najít na internetu, například „30 dnů bez výtahu“, založené nikoli na tom, že musíte, ale že to prostě zkusíte. Vtip je v tom, že za třicet dní – ať je vám výzva příjemná, nebo ne – se můžete s uspokojením, že jste to zvládla, vrátit do starých kolejí. Mluvíte-li anglicky, motivaci v tomto duchu nabízí video na portálu ted.com, hledejte přednášku Matta Cuttse.

ODSTRAŇTE POKUŠENÍ

Plus i minus dnešní doby je, že jsme orientováni na přítomnost. Klasický vzorec – nejprve práce a pak odměna – už nefunguje. Všechno si můžeme dopřát hned a často to také děláme. „Proč si nedat čokoládu hned, když už tady zítra nemusím být?“ obhajujeme fakt, že nedokážeme odolat. Odoláte však snadněji, když si své prostředí uspořádáte záměrně tak, aby vás nic nesvádělo! Přestaňte kupovat čokolády, pokud se snažíte zhubnout. Zavřete Facebook, když máte pracovat. Umožníte tak svému mozku, aby se soustředil jen na to, na čem vám záleží. Výzkumy prokázaly, že schopnost odolávat pokušení se vyčerpává během dne, a tak předem počítejte s tím, že večer to bude chtít větší disciplínu.

POSUŇTE HRANICE

Psycholožka Zdeňka Židková radí přelstít mozek tím, že přestanete používat slova „nikdy“ nebo „navždy“ a nahradíte je spojením „načas“. „Když jsem přestávala kouřit, nestanovila jsem si zákaz doživotně. Řekla jsem si, že jednou, až budu stará a už na tom nebude záležet, si do sytosti zakouřím. Po dvaceti letech nekouření touha po cigaretě definitivně zmizela,“ vypráví svůj příběh. A stejné je to podle ní s dietou. Můžete se utěšovat třeba tím, že lékařská věda brzy pokročí a vyřeší, jak jíst a netloustnout. Co se samotného stravování týká, změna životního stylu by měla být založená na uvědomění si čtyř pilířů: množství – skladba – režim – zelenina. K uvědomění si, kolik toho jíte, co jíte, jakým způsobem, a kolik procent z toho tvoří zelenina, většinou stačí zdravý selský rozum.

Ohledně jídelníčku můžete požádat o pomoc odborníka. Pak je ale dobré si promyslet, JESTLI opravdu, a hlavně PROČ ho potřebujete a také co očekáváte za výsledek. Jinak to bude mít stejný efekt, jako když si s kručícím žaludkem pustíte show o vaření. Milé a efektní, ale bez výsledku, a hlad budete mít pořád.

NECHTE SI CÍL PRO SEBE

Kdysi se říkalo, že chcete-li zhubnout, měla byste o tom říct co nejvíce lidem. Těžko říct, odkud se tento mýtus vzal, podle amerických psychologů je však postavený na hlavu a lidský mozek funguje přesně obráceně – čím většímu počtu lidí řeknete, že něco chcete, tím menší je pravděpodobnost, že toho dosáhnete. Pro každý cíl je totiž nutné odvést kus práce. Jak však zjistili vědci v několika na sobě nezávislých experimentech, (více na www.ted.
com – Derek Sivers a jeho přednáška „Keep your goals to yourself“ /= Nechte si cíle pro sebe/), kdo se svěřuje, odvede méně práce než člověk, který o svých plánech mlčí. Za „odvedenou práci“ totiž máme tendenci považovat už samotné povídání druhým o svém záměru. Takže začínáte-li nový život, raději o tom mlčte

A propos, časté čtení o váze nebo dietách člověku také neprospívá. Podle odborníků vyvolává zbytečnou úzkost a v jeho důsledku máme pořád pocit, že děláme něco špatně a měli bychom být lepší. Navíc jakmile dojde na diety, jsou všechny ženy perfekcionistky a kladou si přehnaně vysoké cíle – nejlépe tělo topmodelky. Takže když chcete zhubnout natrvalo, nedělte jídlo na škodlivé a neškodlivé a netrestejte se za to, když normálně jíte. Zdravý člověk si může dovolit v zásadě všechno. Jen nepouštějte ze zřetele velikost porcí a jednoduše si do hlavy zakódujte, že jíst pětkrát denně znamená nechodit do kuchyně jindy než v čase snídaně, svačin, oběda nebo večeře. Dopracovat se ke štíhlosti znamená každodenní drobné úsilí, nikoli týdny nebo měsíce odříkání a týrání. A když se mozek bude zlobit, nevzdávejte se jen proto, že nejste zrovna tam, kde byste chtěla být. Nikdy nejste tak tlustá ani tak stará, aby přestalo mít cenu se snažit.

EVA MARKOVÁ: Jak jsem zhubla za 6 měsíců 10 kilogramů?

„Nikdy jsem žádné diety nedržela. Od začátku svého hubnutí jsem se řídila selským rozumem. Zakázala si tučné, slané, sladké a alkohol. Ke každé snídani, obědu a večeři jsem zařadila porci zeleniny, kterou jsem postupně zvětšovala. Ke svačinám jsem si dávala ovoce. Pila jsem dva až tři litry vody nebo neslazeného čaje. Začala jsem víc chodit, což je jediný druh pohybu, který mám ráda, a hlavně byl naprosto dostačující. Od začátku jsem se soustředila na zaťaté břicho při chůzi a běžných činnostech, ale posilovat cvičením jsem začala později. A samozřejmě jsem dbala na osm hodin spánku denně.“ Více o Evě Markové najdete na www.evamarkova.cz Jak nastartovat a udržet si zdravý životní styl

* Udělejte si na sebe čas. Nechte e-maily padat do schránky a běžte se najíst, protože to je teď vaše priorita.

* Máte hlad mimo dobu snídaně, svačin, oběda nebo večeře? Zeptej se sama sebe: „Jím, protože mám strach, nudím se, je to projev zlosti, napětí, či studu?“

* Denně vypijte osm čtvrtlitrových sklenic vody.

* Pravidelně cvičte, obden je ideální.

* Denně se snažte sníst pět porcí zeleniny a ovoce.

* Prvních pár týdnů úplně vynechte alkohol a sladkosti, případně je alespoň striktně omezte.

* Smiřte se s tím, že život je většinu času otázkou volby. Jinými slovy, dáváte-li si dezert, vyberte si buď koláč, nebo zmrzlinu, nikdy ne obojí.

* Nepěstujte mentalitu: „Jsem na dietě“ nebo „Nejsem na dietě“. S takovou je každé zhubnutí jen dočasné.

* Inspirujte se Francií: „Milovat jídlo nevede k přejídání, ale k tomu, že se najíte tak akorát. A bez výčitek.“

* Že jste doposud jedla jako bezedná? No a co? Teď víte, jak na to, a můžete se začít uskromňovat. Držíme palce!

* A důležitý bod nakonec: Nepanikařte, budou-li týdny, kdy nezhubnete ani deko. Tělo si v této fázi zvyká. Nepolevujte a dělejte všechno jako dosud. Po určitém čase, který se obvykle udává mezi jedním až čtyřmi týdny, začne váha jít zase dolů.


Článek vyšel v časopise Dieta 6/2014.

31.7.2014 1:01 | Jana Benešovská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Veronika_1333

    Veronika_1333 Konečně skvělý článek, který přesně vystihuje problém dnešní doby! Moc za něj autorům děkuji. Nedávno jsem narazila na podobný zde: www.leky-poradna.cz/blog/hubnuti.htm Bohužel většina lidí stále věří hloupým dietám a cpou své peníze do kapes výrobců různých "zázračných" potravin...

    Čtvrtek 12:05

  2. inzenyr

    inzenyr Na syrove strave se muzete cpat jak chcete a stejne zadnou vahu nepriberete. Jeste jsem na srazech vitarianu nevidel ani jednoho cloveka s nadvahou. :-)

    Pátek 00:25

  3. mi.sel

    mi.sel Tak koukám,že to zapisování mi opravdu moc nejde,ale rozhodně teda dodržuju jídelníček,neříkám že každý den uplně na 100% ale rozhodně nic velkého.Cvičit chodim a nehodlám s tim přestat,snad se zlepšim se zapisováním jen co skončí letní ruch a budu pořád jen zalezlá v Praze. Ted´mě čeká týden u tchýně,no tak to bude náročný mentálně i s jídlem,ale co,moje věc co jim ne? dneska jsem se zvážila 7 dní a něco přes kilo dole,takže dobrý.Sice kilo týdně je v mém případě běh na sakra dlouhou tratˇale jako co? hlavně v klidu,do příštího léta to dám i tímhle tempem

    Čtvrtek 09:15

  4. mam ovas zajem <3 <3

    Pondělí 13:11

 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.