FITweb

ZPĚT

10 odhalení o PMS

Nejste ve své kůži, máte chuť po svých milovaných hodit nejbližším předmětem anebo vás sužují nesnesitelné křeče? Jestli se to děje pár dnů před vaší menstruací či krátce po ní, může za to PMS – premenstruační syndrom.

1) VE HŘE JE 150 SYMPTOMŮ

Nejznámějším příznakem je napětí, ale celkem jich vědci napočítali neuvěřitelných 150. A to je také jeden z důvodů, proč je někdy velmi obtížné PMS rozpoznat. I takové problémy, jako je akné, nevolnosti nebo průjem, mohou být spojené s menstruačním cyklem. Jako hlavní symptom PMS uvádí 50 % žen depresi. To ale není vše – můžou se připojit také křeče, napětí v prsech, nadýmání a pocit únavy. K méně známým příznakům patří přehnaná pořádkumilovnost nebo snížená odolnosti vůči alkoholu.

2) ZNALI HO UŽ STAŘÍ ŘEKOVÉ

Už ve starém Řecku vznikaly básně o ženské náladovosti. PMS byl ale poprvé oficiálně pojmenován až roku 1930 – tehdy se mu nicméně říkalo premenstruační tenze, tedy PMT. Nakonec došlo k přejmenování, protože se právě zjistilo, že napětí je pouze jedním z mnoha symptomů. Od té doby se ale výzkumy příliš dopředu nepohnuly, protože mnohdy trvá až pět let, než se ženě stižené PMS podaří dopracovat se ke správné diagnóze.

3) SLEDUJTE HLADINU CUKRU V KRVI

PMS můžete účinně předcházet tím, že budete regulovat hladinu krevního cukru. Právě ta totiž ovlivňuje produkci adrenalinu, který může v druhé části cyklu přispívat ke vzniku PMS. Jezte každé tři hodiny po malých porcích a jednu hodinu před usnutím si odepřete veškeré mlsání. Soustřeďte se především na jídla s nízkým glykemickým indexem. Váš jídelníček by mohl vypadat například takto: ovesná kaše s ořechy, fazolová polévka s celozrnným chlebem k obědu a plátek lososa se salátem k večeři. Jako zdravé svačinky vám poslouží hummus s celozrnným pečivem nebo bílý jogurt se semínky nebo lesním ovocem. 4

4) VYBERTE SI Z 80 TERAPIÍ

V současné době existuje kolem 80 způsobů, jak bojovat proti příznakům PMS, od těch přísně vědeckých až k alternativním. Vyzkoušejte jich hned několik, ať zjistíte, co platí právě na vás. Studie dokazují, že 80 % žen, které prodělaly léčbu akupunkturou, vykazovalo zlepšení úzkostných stavů a bolestí. Ženy, jež absolvovaly pouze placebo, zaznamenaly oproti tomu zlepšení pouze v 6 % případů. Také masáže, aromaterapie a další wellness kúry mohou přispět ke snížení stresu a dalších příznaků.

5) NEPŘEPÍNEJTE SE V PRÁCI

Celých 67 % žen uvádí, že už si kvůli PMS musely někdy vzít dovolenou. Aby se vyhnuly střetu s necitlivým zaměstnavatelem, často přitom předstíraly, že mají k absenci jiné důvody než ty skutečné. Tři roky starý výzkum dokazuje, že tyto příznaky vedou k finančním ztrátám a snížené produktivitě práce. Vaši nadřízení by vám ale měli vycházet vstříc a brát tyto zdravotní problémy jako běžnou součást života.

6) NA VINĚ JE I VÝVOJ SPOLEČNOSTI

Zvýšený výskyt PMS má na svědomí také změna životního stylu, ke které došlo v euroamerické civilizaci během 20. století. Máme méně dětí, pořizujeme si je mnohem později a kojíme kratší dobu, takže za svůj život absolvujeme mnohem více menstruačních cyklů než naše babičky. Neustálé výkyvy hladiny hormonů, které jsou s tím spojené, vedou k větším problémům kolem „našich dnů“.

7) NEPLEŤTE SI PMS S DEPRESÍ

Když žena přijde za svým obvodním lékařem s tím, že ji trápí velké změny nálad, často jí bývá diagnostikována deprese a rovnou předepsána antidepresiva. Pokud jste na tom podobně, možná by bylo lepší nejprve vystopovat, jestli vaše splíny nesouvisejí s menstruačním cyklem. Zapisujte si do kalendáře pečlivě nejen „své dny“, ale i dny, kdy jste cítila silný bezdůvodný smutek, beznaděj či vztek.

8) NERISKUJTE

Některé ženy v období před svou menstruací raději neřídí, protože si připadají neohrabané a nepozorné. Ba co více, podle některých statistik se až 49 % žen, které byly odsouzeny za trestný čin, dopustilo onoho zločinu v době měsíčního krvácení. Lze zde tedy vystopovat spojitost mezi nekontrolovaným chováním a PMS. Tento fakt byl dokonce už několikrát použit před soudem jako polehčující okolnost!

9) TVOŘTE A BUĎTE KREATIVNÍ

Ne všechny příznaky PMS jsou ale negativní. Některé umělkyně, ať už výtvarnice či spisovatelky, mají často tu zkušenost, že jsou právě během toho to období nejcitlivější, a tím pádem snadněji nacházejí inspiraci. Máte-li podobné symptomy, výjimečně si je samozřejmě hýčkejte!

10) DOPLŇTE DŮLEŽITÉ ŽIVINY

Kombinace vitaminu B6 a hořčíku zabírá na řadu nepříjemných symptomů. Vitamin E pomáhá proti náladovosti a napětí v prsech, hořčík na migrény a zadržování tekutin, zatímco zinek vybalancuje hormony a chrom krevní cukr (navíc zmírní křeče). Zdravé tuky obsažené v rybách vám zase uleví od bolesti. U žen, které si v hojnější míře dopřály tyto látky, bylo zaznamenané zlepšení až o 50 %!


KOHO TAKÉ SUŽUJE PMS?

NICOLE KIDMAN
Stěžuje si, že během svých dnů bývá napjatější než obvykle.

DREW BARRYMORE
Během svých dnů trpí obzvlášť na změny nálady – cítí se smutná a nešťastná.

MARY J. BLIGE
Tato rapová zpěvačka dokonce nazpívala o PMS píseň, ve které o pocitech menstruující ženy říká: „Bolí mě v kříži a šaty mi nepadnou.“

9.7.2009 17:33 | aktualizováno 15.12.2009 15:28 | Ilona Lužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.