FITweb

ZPĚT

Naučte své děti zdravě jíst

Chystáte se založit rodinu? Máte doma malého caparta a chcete ovlivnit jeho zdravý růst a vývoj? Čeká vás první den ve školce? Připravujete prvňáčka do školy? Bojíte se, aby vaše ratolest nezapomínala na svačiny? Na všechno máme návod, ale nejdůležitější je fakt, že dětem musíte jít vždy příkladem.

Na rozdíl od většiny savců se lidské mládě rodí nedokonalé. Jak se bude vyvíjet a růst, ovlivňujeme my, rodiče. A aby na nás příroda nebyla tak zlá, přizpůsobila mateřské mléko natolik, aby odpovídalo současným potřebám kojence. Poskytuje děťátku energii, důležité živiny, jako jsou tuky, bílkoviny a v menší míře sacharidy. Obsahuje vodu, vitaminy, minerální látky, enzymy a symbiotika působící jako ochranný štít proti různým infekcím a alergiím. Mateřské mléko má také vliv na budoucnost našeho dítěte. Preventivně je chrání proti cévním onemocněním v dospělosti a je vědecky dokázáno, že děti plně kojené minimálně šest měsíců inklinují k obezitě méně než ty, jež vyrůstají na umělé mléčné stravě.

Tip: Aby bylo mateřské mléko co nejvýživnější, měla by maminka dodržovat zásady zdravého stravování. Jíst alespoň 5x denně, průběžně uždibovat čerstvé ovoce a zeleninu, 2–3x denně zahrnout do jídelníčku mléčné a cereální výrobky a dodržovat pitný režim. Samozřejmostí je zapomenout na diety, cvičit jen zlehka a odpočívat, kdykoli zbývá čas.

ZAČÍNÁME S PŘÍKRMY

Období kolem šestého měsíce věku dítěte je svým způsobem průlomové. Se sacím reflexem se rodí každé mládě z rodu savců. Během určité doby se fyziologicky přizpůsobuje přijmout jinou než mléčnou stravu. Což v naší řeči znamená: zvyknout si na něco úplně nového. Objevovat jiné chutě a začít více zapojovat jazyk, patro a časem i zuby. Některým dětem trvá déle, než najdou ten správný apetit. Jiné doslova hltají každičké sousto. Mnohem důležitější než velikost porce je ale určitě to, aby dítě výživu přijalo. Proto se mu při jídle maximálně věnujte, ukažte mu, že se jedná o společenskou událost a že jídlo je radost. Když mu něco vysloveně nechutná nebo nechce jíst, raději ho nenuťte, mohlo by si vytvořit odpor k jídlu. Obvykle se začíná s jednosložkovým zeleninovým pyré, postupně se přidává více složek zeleniny, masové příkrmy, ovocné přesnídávky a mléčné, případně nemléčné kaše. Kromě mléka začíná pít miminko také kojeneckou vodu, čaj nebo ředěné dětské šťávy. Aby si nevytvořilo návyk na sladké, vyhněte se raději příkrmům obsahujícím sacharózu.

Tip: Připravujete-li jídelníček pro tak malé dítě, nejdříve se poraďte s pediatrem nebo odborníkem na dětskou výživu. Každý kojenec je specifický a může mít své potřeby, ať už se jedná o vyloučení alergenů nebo případné nechutenství či nadváhu.

BATOLE JEŠTĚ NENÍ VELKÉ DÍTĚ

Někteří rodiče si myslí, že když jejich děťátko oslaví 1. narozeniny, může jíst téměř všechno. Tak tomu bohužel není. V tomto období se batoleti ještě stále vytváří zažívací ústrojí. Musí si postupně zvyknout na kravské mléko a potraviny obsahující lepek. Těžko zpracovává sůl a tučné jídlo. Jako kojenec přijímalo energii především z mateřského mléka, které mu nyní už nestačí, a potřebuje získávat živiny i z nemléčné stravy. Jídelníček batolete by se měl skládat z pěti až šesti jídel denně a dvou až tří porcí mateřského nebo pokračovacího mléka. Postupně si zvyká na vydatnou snídani, která už může obsahovat pečivo s čerstvým sýrem a kvalitním rostlinným tukem nebo jogurt. Ke svačině mu dejte kousek ovoce nebo ovocné přesnídávky, k obědu zeleninový nebo masový příkrm, k odpolední svačině pečivo a čerstvou zeleninu a k večeři například obilninovou kaši nebo polévku.

Tip: Jestli opravdu chcete, aby vaše dítě jedlo zdravě, jděte mu příkladem. Ukažte mu, že jíst pětkrát až šestkrát denně ovoce a zeleninu je správné, pokuste se omezit sladké jídlo a uzeniny. Vařte domácí jídla a nechte ho, ať se zapojí. Nezapomínejte mu dávat průběžně během dne pít, samo si o to většinou neřekne.

JDEME DO ŠKOLKY

Nástup do školky není zkouška jen pro dítě, ale i pro rodiče. Do této doby jste bedlivě sledovali, co všechno váš potomek během dne snědl a vypil. Upozorňovali jste ho, kdy je načase usednout ke stolu, anebo jste naopak omezovali svého „otesánka“ v přejídání. Nebojte se, i ve školce mají pevný stravovací řád. Děti pravidelně pijí a učí se společenským stravovacím návykům. Horší už to bývá s tím, co jedí. Často se setkávám s jídelníčky ve školkách, kde sladké jídlo k obědu patří do tzv. vegetariánské sekce, ryba jednou týdně je komfort apod. Bonbony za odměnu bývají častým rituálem. Pokud tuto situaci nemůžete řešit, netrapte se tím. Myslete na to, že děti ve školce jsou neustále v pohybu, takže jejich energetický příjem je i přesto v rovnováze s energetickým výdejem.

Tip: Máte-li strach, že vaše dítě ve školce nejí všechny důležité živiny, přečtěte si pozorně vyvěšené týdenní menu. Podle něj mu připravte snídani, odpolední svačinu a večeři tak, aby odpovídaly zdravé výživě. V případě, že nejdete ze školky rovnou domů, mějte při sobě vždy ovoce, zeleninu a dostatek pití.

PŘIPRAVUJEME SVAČINY PRO ŠKOLÁKA

V poslední době se spekulovalo o tom, že mléčné výrobky v dopoledních hodinách tlumí dětskou aktivitu. Já osobně souhlasím se studiemi, které apelují na rodiče, aby svým dětem dávali dvakrát až třikrát denně porci mléka a mléčných výrobků s probiotickou kulturou. Děti jsou v růstu a potřebují dostatek vápníku.

To, že jsou ve škole nepozorné a unavené, bývá spíše vina nedostatečného pohybu, což je také nejčastější příčina obezity dětí ve světě. A protože stravování ve školních jídelnách nepřestává být noční můrou výživových poradců, doporučuji se zaměřit na to, co jí vaše dítě k snídani. Připravte mu zdravou svačinku, jež by měla obsahovat mléčný výrobek, cereální pečivo a ovoce. Tím se dostatečně nasytí. Odpolední jídelníček školáka by se měl řídit podle jeho aktivit. Má-li tělocvik nebo jde na trénink, musí se dostatečně najíst. Nezapomeňte ke svačině přidat zeleninu, nebojte se ani cereálních sušenek s nižším obsahem cukru. Energii mu dodá také 100% ovocný džus. V případě, že vaše dítě nejedlo oběd v jídelně, připravte výživnou teplou večeři z rýže, brambor nebo těstovin a přidejte libové maso.

Tip: Po prázdninách jsou děti „rozlítané“ a těžko si zvykají na školní stravovací režim. V klidu si s nimi promluvte. Jsou-li odmala zvyklé na zdravý styl stravování, samy se budou hlídat a nezapomenou se během přestávky najíst. Pro děti, které nejsou tak zodpovědné a nosí vám svačiny zpátky domů, navrhuji použít lest. Zjistěte si, co jedí jejich kamarádi, a v případě, že se to slučuje s vaší představou o zdravé výživě, doslova se opičte. Případně, znáte-li se s ostatními rodiči, domluvte si společně týdenní jídelníček.


TABULKA ENERGETICKÝCH PŘÍJMŮ V DĚTSTVÍ

Kojenec (0–1 rok) – 100 kcal na 1 kg tělesné hmotnosti
Dítě v 6 letech – 80 kcal na 1 kg tělesné hmotnosti
Dítě v 10 letech – 65 kcal na 1 kg tělesné hmotnosti
Dítě v 15 letech – 50 kcal na 1 kg tělesné hmotnosti

Seznam potravin, které by doma neměly chybět, když vaříte dětem:

» Řepkový a olivový olej
» Kvalitní rostlinný tuk
» Rýže, brambory a těstoviny (nejlépe celozrnné)
» Celozrnné pečivo a cereální výrobky
» Ovoce a zelenina
» Mléko (polotučné, od 7 let nízkotučné)
» Jogurty s probiotickou kulturou
» Přírodní sýry a tvrdé sýry
» Vajíčka
» Čerstvé ryby a drůbeží maso

MOUDRÉ KNIHY:

Výživa dětí od A do Z – Lenka Kejvalová
Vaříme pro děti – Dagmar von Cramm
Biodítě – Jaroslav Fořt
Zázračné potraviny pro děti – Juliette Kellowová
Výživa v dětském věku – Jiří Nevoral (pro náročné)

DŮLEŽITÉ ODKAZY NA INTERNETU:

www.fzv.cz, www.vyzivadeti.cz, www.zdrava5.cz

6.10.2009 10:22 | aktualizováno 15.12.2009 15:10 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.