FITweb

ZPĚT

Jste v pohodě?

Stres je prevít. Buší vám z něj srdce, potíte se, máte špatnou náladu a... přejídáte se a tloustnete, nebo nedokážete pozřít ani sousto, kila letí dolů. Obojí je samozřejmě špatně. Tak co s tím? Ptali jsme se Mgr. Ivy Belasové, psycholožky z poradny rozumného hubnutí Merrylinka

PTALI JSME SE

Mgr. Ivy Belasové, psycholožky z poradny rozumného hubnutí Merrylinka

Práce, děti, partner, snaha být štíhlá a ve všem dokonalá… Je toho moc a my se často dostáváme do stresu, který je dědictvím po prapředcích. Pokaždé, když se ocitli v ohrožení, vybičoval jejich psychiku do stavu pohotovosti. Zachraňoval je. A podobně se dnes snaží chránit nás. Jenže zatímco naši prapředkové stres přirozeně vybili (třeba při lovu), my takových příležitostí máme málo. Napětí v nás zůstává a někteří z nás ho kompenzují jídlem. Někdo se přejídá, druhý má zase tak stažený žaludek, že není schopný pozřít pro změnu vůbec nic…

STRES NENÍ DOBRÁ DIETA

Téměř každý, kdo v takových chvílích hubne, se raduje, že aspoň k něčemu je mu stres dobrý. Jenže takové hubnutí je špatné! Pokud tělo hladoví, odchází z něj voda a svalová hmota. Takže nehubnete tuk, ale svaly. „Při dlouhodobém hladovění se také zpomalí metabolismus a aktivuje se tzv. šetřící gen, takže jakmile se vrátíte k normálnímu jídlu, tělo si začne tvořit zásoby a váha se vyhoupne zpět nebo se ještě zvedne,“ vysvětluje psycholožka Iva Belasová, konzultantka poradny rozumného hubnutí Merrylinka. Je-li na vině váhových výkyvů skutečně stres, je podle ní třeba určit, co ho způsobuje. To vám umožní odstranit celý balík problémů, které končí staženým žaludkem a hladověním. A pro začátek se přemozte a jezte -aspoň jogurty, zeleninu a ovoce.

PŘÍBĚH, KTERÝ MOŽNÁ ZNÁTE I VY

Dvaatřicetiletá Jana zajídá stres jídlem už od puberty a při studiu vysoké školy se to ještě zhoršilo. „Přejídala jsem se před každou zkouškou. Než jsem vyrazila do školy, snědla jsem i pět koblih a večer jsem se tak přejedla, že mi bylo špatně,“ vypráví. Teď pracuje jako finanční ředitelka a často nestíhá ani lehký oběd. Odpoledne pak zoufalá vybírá z automatu bagety a jednu tatranku za druhou… Vidíte se? Pak víte, že v jídle není těžké se ovládat, je-li člověk v pohodě. Jenže jakmile přijde krizová situace, je tu potřeba odměnit se za to, že problémy zvládáme, což podle Ivy Belasové souvisí často s dětstvím.

ZAČALO TO UŽ DÁVNO

Když novorozenec brečí, rodiče předpokládají, že má hlad, a dají mu najíst. Už malé dítě si tak zafi xuje, že zátěžovou situaci lze zvládnout lépe, když něco sní. „Jídlo je však jen krátkodobou útěchou. Vlivem konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem se do krve vyplaví inzulin, který přivodí uvolnění, jenže posléze jeho hladina opět klesne a pozitivní pocit vystřídá pocit, že jste neschopní a tlustí,“ líčí psycholožka. Zvyknete-li si uchylovat se ve stresu k jídlu, stane se pro vás něčím na způsob drogy. Pak se točíte v bludném kruhu „stres - přejídání“, dokud po spirále nesjedete na dno, váha neukáže hrozivé číslo a nedostaví se zdravotní problémy.

INFORMAČNÍ ZMATKY

Čím je starší, tím víc se pětatřicetiletá Martina pídí po informacích o životním stylu. Jenže těch je všude tolik! Jeden měsíc se tak stravuje podle rad, které našla v knížce, druhý měsíc vsadí na kamarádky a pak se jí zase líbí doporučení z internetu. Ze všech stran se na ni k tomu valí doporučení jíst biopotraviny a reklamy jsou plné přípravků, které zaručují ztrátu nadbytečných kil… Martině občas připadá, že je v koncích. Je ve stresu, protože neví, co je správně! Někdy je z toho tak zoufalá, že se raději nají k prasknutí. I tohle znáte? Pak vězte, že popsané situace (včetně hubnutí pod vlivem stresu) mají jedno společné - jejich aktéři hledají cesty, jak z toho konečně ven.

JÍDLO JAKO EMOCIONÁLNÍ NÁPLAST

Možná se ptáte, jestli je vůbec možné to správné řešení najít. Podle psycholožky Ivy Belasové je nejprve třeba si uvědomit, jaký vztah máte k jídlu. Zda nepozřete celý den nic, nebo naopak jíte i ve chvílích, kdy nemáte hlad, a dokonce i v situacích, kdy na jídlo nemáte chuť, jen zkrátka potřebujete mít plná ústa. Je pravda, že tohle počínání ovlivňuje stres, ale nesvádějte na něj vše a ptejte se konkrétně: Co ho způsobuje? (Například Martina by mohla odpovědět: Nadbytek informací a doporučení.) Co ho udržuje při životě? (Martina: Neustálé pachtění se po dalších informacích v nesprávných zdrojích.) Co můžete udělat, abyste ho minimalizovala?

(Martina: Být ochotná investovat peníze a čas do návštěvy odborníka, spojit ji s celkovým vyšetřením a nechat si „ušít“ jídelníček na míru i doporučit publikace, kde je možné se dozvědět správné informace.) Je nutné uvědomit si příčiny přejídání, tedy spouštěče, které vás vedou k jídlu, i když nemáte hlad, a naučit se je řešit jinak než jídlem nebo je ze svého života prostě vymazat. Jednoduše řečeno je nutné naučit se oddělovat jídlo od emocí.

JDE O ROVNOVÁHU

Bylo by naivní myslet si, že stres dokážete vyřadit ze života úplně. Ale můžete ho mít pod kontrolou. Stačí popřemýšlet o změně životního stylu. „Chcete-li například zhubnout, ale jste z toho zatím opravdu jen ve stresu, bude nutné najít si čas pro sebe a věnovat ho činnosti, která vás baví a dobíjí. Až se začnete cítit lépe, budete mít pocit, že máte život pod kontrolou, a naučíte se mít ráda sama sebe,“ vysvětluje psycholožka. Neumíte-li žít rytmicky nebo vám práce neumožňuje dodržovat naplánovaný životní styl, zkuste napětí ze stresu vyvážit. A to zdaleka neplatí jen pro hubnutí.

KROK ZA KROKEM

Jeden ze způsobů, jak dát spoustu věcí (a opět nejen hubnutí) do pořádku, je pravidelné jídlo - musíte ho mít připravené, abyste během dne jen sáhla do tašky pro to správné. Ideální je také pohyb, který vykompenzuje nervozitu, odbourá nahromaděnou energii a příjemně vás unaví. Podobně fungují i láska a sex. Máte-li někoho, kdo vás má rád, nebudete hledat pohlazení v tabulce čokolády. A nejlepší rada zní: naučte se vytvářet si pocity štěstí jinak než jídlem. Chcete-li zhubnout, měla byste znát příčiny svých problémů a vědět, co na ně - kromě jídla -zafunguje. Jestliže se vám nedaří nic z toho najít, nebojte se vyhledat pomoc. Iva Belasová říká, že s odborníkem určitě přijdete na to, co je příčinou vašich problémů. A pokud tohle zvládnete a pochopíte, začnete hubnout…


Kam pro pomoc?

www.merrylinka.cz, bezplatná poradenská telefonní linka Merrylinka - 800 116 166, E-master - program na vyhodnocení jídelníčku, kontakty na obezitologická centra

www.flora.cz - E-kalkulačka -kalkulačka vašeho jídelníčku

www.stob.cz - kurzy hubnutí, redukční pobyty, databáze potravin

www.csspraha.cz - síť Poraden pro rodinu, partnerství a mezilidské vztahy, kde najdete bezplatnou pomoc psychologa

10.12.2009 14:32 | aktualizováno 15.12.2009 14:32 | Jana Benešovská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.