ZPĚT

Banán - andělíček nebo čertíček?

Mezi tropické plody, které se těší mimořádné oblibě od dob front před zeleninou až po dnešní supermoderní nákupní centra patří bezpochyby usměvavý žluťásek – banán.

Banán se běžně konzumuje už téměř 3500 let a jako první lidé si na něm pochutnávali obyvatelé Afriky, ale i jižní a jihovýchodní Asie. A že byli zdraví. Jeden by až nevěřil, kolik účinků může mít jedno sladké ovoce. Banán totiž obsahuje minerály draslík a hořčík, magnézium, vitaminy A, B a K i antidepresivní látku triptofan. Má schopnost zahnat chmury tím, že podporuje tvorbu serotoninu známého jako hormon štěstí. Banány mají i dvojí paradoxní účinek. Na jedné straně pomáhají při zácpě (tak pomáhají ty méně zralé) a na druhé straně při průjmu (to je přínos těch zralejších). Banán vám prospěje, i když vás bolí hlava, tlumí předmenstruační bolesti a zmírní dokonce i kocovinu.

Banánem na kocovinu

Představte si, jak by to vypadalo, kdyby existoval lék na kocovinu. Lidé by před ní ztratili veškerý respekt a ještě větší konzumace alkoholických nápojů by se stala nevítaným problémem. Přesto se člověk čas od času dostane do stavu nesnesitelných bolestí hlavy, nevolnosti, sucha v ústech a závratí. Navzdory morálním výčitkám jsme se rozhodli neopomenout taky čertovské vlastnosti banánu. Ta první je, že zabírá i na kocovinu.

Zkuste banánový koktejl:

Ingredience:

250ml mléka, 1 banán, 1 lžíce medu, 1 lžička citrónové šťávy

Postup:

rozmixujeme banán, med a citronovou šťávu, pak přidáme mléko a všechno ještě jednou důkladně rozmixujeme.

Banán vs. dieta

A ta druhá čertovská vlastnost? O té jistě vědí všichni, co drží redukční dietu. Banán je totiž nejen slaďoučký, ale i kalorický. Obsahuje totiž cukry ve formě glukózy i fruktózy a ty v kombinaci s vitaminem B představují slušní energetický příjem. Ale ve skutečnosti se není čeho bát – 100 g banánu se rovná 400 kJ energie. Banán a müsli tyčinka ke svačině vám určitě neublíží… ani před cvičením. Anebo zkuste třeba ovocný salát.

Zkuste svačinový banánový salát:

Ingredience: 1 banán, 2 menší jablka, lžíce medu, ½ pomeranče, 1 měsíček citronu, 1 lžíce mletých vlašských ořechů

Postup:

Banány nakrájíme na kolečka, oloupaná jablka bez jadérek a pomeranč také nakrájíme. Pokapeme medem a necháme vychladit. Zakapeme i citrónem a při podávaní posypeme ořechy.

22.4.2008 5:20 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.