ZPĚT

Margaríny a stužené tuky - III. část

Černou ovcí rodiny tuků jsou tzv. trans-mastné kyseliny. Vyskytují se přirozeně u některých druhů masa, v mléčných výrobcích, anebo ve formě umělé. Uměle zpracovaným tukům je opravdu dobré vyhnout se a nekonzumovat je vůbec.

rt}}Černou ovcí rodiny tuků jsou tzv. trans-mastné kyseliny. Vyskytují se přirozeně u některých druhů masa, v mléčných výrobcích, anebo ve formě umělé. Uměle zpracovaným tukům je opravdu dobré vyhnout se a nekonzumovat je vůbec.

==== Co jsou to umělé tuky? ==== Jedná se o skupinu tuků, která se připravuje hydrogenizací a ztužováním. Jsou to technologie zabraňující výrobkům zežloutnout a zhořknout. Ztužením se taky docílí, aby se tuk v potravinách při běžné pokojové teplotě neroztekl. Ztužené tuky vznikají technologickými procesy, při kterých se zdravý nenasycený rostlinný tuk záměrně mění na nasycený. Jenže tehdy se právě tvoří nebezpečné trans-mastné kyseliny a ztrácejí se zdraví prospěšné vlastnosti původních nenasycených tuků. ==== Kde se nacházejí? ====

Trans-mastné kyseliny konzumujeme především v potravinách, které obsahují průmyslově upravované tuky, ale ne jenom v nich. Vyskytují se buď přirozeně, nebo synteticky. Přirozeně se malé množství nachází v hovězím a skopovém tuku, tudíž se vyskytují i v mléce a výrobcích z těchto mas.

Syntetické vznikají při výrobě ztužených tuků z rostlinných olejů při hydrogenaci a následně se vyskytují v potravinách, kde se ztužené tuky používají. Takovéto tuky se obvykle nacházejí v trvanlivém pečivu, dortech, bramborových lupíncích, cukrárenských polevách, zmrzlinových krémech, sušenkách i v instantních jídlech, ve fastfoodech a samozřejmě ve všech hydrogenovaných olejích, např. v margarínech a v jiných průmyslově ztužených tucích.

Ale pozor! K trans-mastným kyselinám se můžete dopracovat i pražením a fritováním. Proto je vždy lepší jídlo upravovat grilováním, dušením nebo pečením.

==== Proč jsou škodlivé? ==== Konzumace jídel obsahujících uměle vytvořené tuky vede k mnoha zdravotním komplikacím. Nejzávažnější z nich jsou srdečně-cévní onemocnění, zvýšená hladina cholesterolu v krvi vedoucí ke kornatění cév a mnohem vyšší riziko nádorových onemocnění. ==== Jak se jim vyhnout? ====

Potravinářské trendy vedou ke snižovaní trans-mastných kyselin. Na trhu se dají koupit produkty s minimálním množstvím těchto látek, které si můžeme namísto tradičního másla mazat na chléb. Kromě toho je třeba s tuky zacházet opatrně, konzumovat vyvážený poměr jednotlivých mastných kyselin a držet se třetinového pravidla 1:1:1 (nasycené: mononenasycené: polynenasycené).

**

28.4.2008 11:20 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.