ZPĚT

Tajemství štíhlých Japonek

Viděli jste někdy Japonku s nadváhou? Už jen ta představa je poněkud nepřirozená, a proto pravděpodobně odpovídáte ne. Statistiky také uvádějí, že jen tři procenta japonských žen se vymykají standardní štíhlé postavě, krásné pleti a kvalitním vlasům.

Vděčí za to své věrnosti k tradicím, které se nevyhýbají ani stravovacím návykům. Jistěže i v Japonsku naleznete podniky rychlého občerstvení, ale v těch se stavují hlavně cizinci a jen hrstka japonských obyvatel. Japonci totiž svoje jídlo považují za přirozenou součást své kulturní tradice. Díky ní jsou ve fyzické i psychické pohodě, nespojují si jídlo s výčitkami svědomí a nejsou nuceni zaobírat se myšlenkami na dietu, protože ta je přirozenou součástí jejich stravovacích návyků. Představte si orientální japonské stolováni a hned vás zaplaví vlna pokoje…„Itadakimasu!“, tedy „dobrou chuť!“

Zdokonalujte si smysly

Tajemství japonské harmonie tkví v neustálém zdokonalování smyslů. Inspirujte se, a co se jídla týče, cvičte chuť, čich, zrak a troufáte-li si, tak i hmat – tradiční japonské jídlo totiž střídmě chutná, jemně voní, hezky vypadá, jí se hůlkami a servíruje se v nejrůznějších miskách a mističkách, talířích a talířcích.

Ctěte si své jídlo

Udělejte si i vy po vzoru Japonců ze stolování každodenní svátek a jezte s požitkem. Nemáme na mysli, abyste se před každým jídlem klaněli, ale abyste k jídlu přistupovali s úctou a vědomím zdroje životodárných živin. Když budete svůj jídelníček komponovat japonským stylem, co nejpřirozeněji a čerstvě, výčitky z jídla nebudou mít ve vašich myšlenkách šanci.

Jezte malé porce

Co je malé to je hezké, říká staré rčení. A znají ho i v krajinně vycházejícího slunce. Japonské porce bývají asi o třetinu menší než evropské, ale člověk si toho ani nevšimne. Když si dáte záležet při každém jídle na tom, aby hezky vypadalo a aby bylo krásně servírované, jídlo bude vypadat opticky větší a lépe se ztotožníte z filozofií „co hlt – to dar“.

Snídejte

Japonec nezačne svůj den, dokud se dobře nenasnídá. Tradiční snídaně může vypadat pro Evropana, který mnohdy nemá ráno čas, jako neuvěřitelný luxus. Vždyť představte si, že se ráno nabijete energií ze zeleného čaje, šálku rýže, miso polévky s tofu a mořskými řasami, a ještě si dáte i malou sladkou omeletku. Nezní to jako pohádka?

Rýže, ryby, sójá, zelenina a ovoce

Oběd se může jevit oproti snídani nevyvážený. Třeba grilovaná ryba, šálek rýže a dušená zelenina. Avšak díky lehkému obědu se mnohem lépe vrací do pracovního koloběhu. Když se v jídelníčku objeví maso, bývá nakrájené na velice tenoučké plátky a obložené dušenou zeleninou.

Rýže, rýže a opět rýže

Další z japonských bonusů je, že v tradiční kuchyni neznají chléb ani pečivo. Tam kde Evropan sáhne po pečivu, si Japonec naloží šálek rýže. Je to dietní potravina, tedy je zdravá a nepřibírá se po ní. Příznivě ovlivňuje na zažívací procesy. Vláknina z rýže snižuje riziko rakoviny tlustého střeva. Obsahuje vitaminy skupiny B, které jsou potřebné pro krásnou pleť a pevné nervy. Je prevencí proti vysokému krevnímu tlaku a srdečním chorobám.

Duste a grilujte

Japonci téměř nesmaží a nepečou, místo toho však jídlo dusí a grilují, což je mnohem zdravější alternativa přípravy pokrmů. Japonci upřednostňují i střídmější chuť, méně koření, a o to více dbají na zachování barvy a chuti potravin.

19.5.2008 10:49 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.