FITweb

Reklama

ZPĚT

Jak rychleji docílit štíhlé postavy

Cvičíte, zdravě jíte, ale výsledek stále nikde? Váha stále neklesá a centimetry v pase neubývají? Nezoufejte a neklesejte na mysli. Osobní trenér Mgr. Jan Cikánek vám poradí, jak urychlit cestu k vašemu vytouženému cíli.

a)správný tréninkový plán

Nepodceňovat žádnou jeho část, zejména počáteční zahřátí, strečink a závěrečné uklidnění a opět strečink. Tyto tréninkové části jsou neustále zanedbávány či odbyty kvůli časovému nedostatku a lenosti, tvoří ale 40% celého cvičení.

b)typ tréninku

Na toto navazuje cvičení samotné. V dnešní době si můžeme vybrat ze spousty nabídek: od posilovny (síla), atletiky (rychlost), kardiofitness (posilování srdce a efektivnější spalování tuků), gymnastika či jóga (ohebnost), až po dovednostní disciplíny (tenis, squash, fotbal, atd.) Začátečníci by si měli určitě v začátcích vzít k sobě nějakého dobrého poradce (kvalitního trenéra či fyzioterapeuta a pokud možno s VŠ vzděláním, protože pouze tito odborníci znají správné provádění jednotlivých cviků). Pokud na ně nemáte dost prostředků a jste začátečníci, snažte se načerpat co nejvíc informací z důvěryhodných zdrojů. Všem začátečníkům doporučuji jednotlivé disciplíny co nejvíce střídat a kombinovat, aby se tělo nezvyklo pouze na jednostrannou zátěž a zůstávalo stále připravené na něco nové. Rozkládáte tím zátěž na jednotlivé tělesné části (svaly, klouby) a také zlepšujete Vaši obecnou zdatnost. Všem začínajícím doporučuji nejprve cvičit kondičně, tzn. Pokud možno upravit váhu a připravit srdce a pohybový aparát na postupnou zátěž. Programů jako je aerobic, spinning, kick-box, taebo pro začátečníky je na trhu celá řada. Do posilovny běžte až bude vaše tělo připravené!

c)doplňky stravy

Na trhu najdeme stovky značek ale jak si vybrat tu správnou? Hlavně vězte, že reklama je pouze „navoněná zdechlina“ a jejím jediným cílem je prodat co nejvíc. Řiďte se vždy zdravím rozumem a tam kde vám slíbí rychlé výsledky čekejte také nějaká negativa. Vždy je to na úkor něčeho a u cvičení to bývá na úkor vašeho zdraví, proto buďte opatrní. Jedná se o syntetika, čili produkty uměle vytvořené, na které tělo nebylo zvyklé a navyká si dost pomalu, do těla se vstřebá jen velmi málo, tělo většinu vyloučí. Jako základ doporučuji kvalitně složený jídelníček, kde je dostatek sacharidů (musli, cereálie, ovoce a zelenina), bílkovin (kuřecí, rybí, krůtí, libové hovězí a klidně i vepřové maso, mléčné výrobky) a nenasycených mastných kyselin (jádra oříšků – např. kešu, mandle, paraořechy, vlaššké ořechy aj. – pozor na množství!)

Teprve za těmito přírodními produkty jsou na hierarchii hodnot zastoupeny syntetické (uměle vyrobené) doplňky stravy. Doplňky většinou doporučuji až vrcholovým sportovcům, u kterých rozhoduje každá maličkost o tom jestli se zvěční, či nikoliv nebo hodně aktivním klientům (cvičícím 3x a více týdně).

Mezi veřejností jsou nejrozšířenější izotonické nápoje (pro doplnění energie v průběhu tréninku), Gainery (sacharidové doplňky rozpustné ve vodě či mléku) pro objemový trénink a svalový nárůst, dále Proteiny (syntetické bílkoviny) dobré pro stavbu a rekonstrukci svalové hmoty, Komplexní aminokyseliny (pro rychlejší regeneraci po tréninku) a Kreatin (urychlující svalový růst a regeneraci). Ženy si často kupují L-carnitin, který napomáhá urychlit spalování tuků. Doplňků je mnohem více ale tyto jsou nejprodávanější. Nejsem jejich odpůrce, pokud si je můžete dovolit a lékař Vám je nezakázal, potom Vám určitě pomohou. Otázka je nakolik a zda jejich přínos odpovídá ceně. Ze své zkušenosti vím, že u více sportujících klientů (tzn. 3 a vícekrát týdně) své opodstatnění naleznou. U rekreačních (do 3 tréninků týdně) význam velký nemají. Já osobně trénuji několik klientů, kteří místo drahých doplňků, peníze utratí spíše za kvalitní přírodní potraviny (maso, ovoce, zeleninu) a jejich výkony a pokroky jsou stejné.

Na závěr všem čtenářům vřele doporučuji, aby si na sebe našli čas a sportovali, nebáli se zapojit co nejvíc blízkých (s heslem ve více lidech se to lépe táhne), protože pohybem a správnou životosprávou posilujeme to nejdůležitější co máme, čímž je zdraví!

28.5.2008 18:04 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.