ZPĚT

Po obědě bez šlofíku

Vracíte se z polední pauzy vyčerpaní, s pocitem, že v momentě, kdy si sednete za svůj počítač, vám vaše tělo i mozek dají výpověď a vy upadnete do kómatu?

Vám ale nejde do hlavy proč, když vlastně jenom sedíte a vykonáváte svoji běžnou pracovní činnost.

Poobědní únava může souviset s mnohými faktory:

- náročný den v práci spojený s velkým duševním nebo fyzickým vypětím

- dlouhodobá přepracovanost

- nedostatek spánku

- málo odpočinku

- přejídaní se

- nedostatek vitaminů a minerálů

- nedostatek fyzické aktivity

- období po chorobě nebo operaci

Některé studie ukazují souvislost trvalého vyčerpání, obezity i jiných chorob současnosti, doporučuje se proto oddech a relaxace i v práci. Jen málokdo si může dovolit svému tělu udělat poobědní zadostiučinění v podobě spánku. Zkuste proto proti pracovní únavě zabojovat s ověřenými tipy:

1. Jídelníček

Dejte si záležet na tom, abyste jedli pětkrát denně. Nikdy nevynechávejte snídani. V práci nezapomínejte na svačinu. Obědvejte lehké jídla, se kterými nebude muset váš organismus bojovat při zažívaní. Chybějící energii hledejte hlavně v ovoci a v zelenině, které se výborně hodí i k druhé svačině a k přípravě lehké večeře. Sladkosti a produkty rychlého občerstvení omezte na minimum.

2. Pitný režim

I když je pitný režim v časopisech donekonečna omýlaný, je to stále jeden z nejzákladnějších způsobů, jak únavě předejít. Dehydrované tělo rovná se unavené tělo. Pijte minimálně 2 litry denně. Pitný režim komponujte z čerstvých ovocných a zeleninových šťáv naředěných stolní vodou, bylinkových i klasických čajů a nesycených vod. S kávou to nepřehánějte a vyhýbejte se i energetickým nápojům.

3. Pohyb

Únava mnohokrát pramení z nedostatku pohybu. Hlavně v sedavé práci na něj nezapomínejte. Nehrbte se za svým počítačem, narovnejte se a párkrát se hluboce nadechněte. Každou hodinu se postavte a protáhněte se, procvičte si i ruce. Choďte. Hlavně po obědě je potřebné se projít, postačí okolo budovy a jít aspoň dvě patra pěšky.

4. Myšlení

Myslete pozitivně. Snažte se vylepšit si náladu. Pobroukávejte si svou oblíbenou píseň, přečtěte si vtipy ze své e-mailové schránky a sdělte je i kolegům. Pomáhá chvíli myslet na svůj volný čas, na víkend, na dovolenou, na cokoliv, co vám je příjemné.

5. Kancelář

I místo, ve kterém pracujete, vás olivňuje. Dbejte na to, abyste měli stálý přísun čerstvého vzduchu. Nepracujte po tmě, světlo aktivitě prospívá podobně jako barvy. Tmavé barvy utlumují, světlé naopak stimulují k aktivitě. Jestli je váš hlavní pracovní nástroj počítač, umístěte ho tak, aby se vám u něj dobře sedělo, nehrbte se u něj, ani za ním nezvedejte hlavu do výšin. Umístěte ho přímo na střed.

6. Alternativní pomůcky

Jako první pomoc při únavě vám může posloužit peprmintová žvýkačka. Žvýkaní vás udrží v bdělém stavu a peprmint příjemně osvěží. Pomáhají i svěží citrusové vůně v podobě esenciálních olejů.

Extra tip:

Klíče na záchod – když si nutně potřebujete zdřímnout, schovejte se na toaletu, vezměte si svazek klíčů, zamkněte se a na chvíli si zdřímněte. Jak usnete, klíče upadnou a vzbudí vás právě včas.

30.5.2008 1:00 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.