FITweb

Reklama

ZPĚT

Mami, proč mám jíst vitaminy?

Také bojujete se svým dítkem nad každým jídlem a přemýšlíte, zda vůbec z toho mála, co sní, získá dostatek vitaminů a dalších látek, které potřebuje? Co chybí dětem ve stravě nejčastěji a jak jim nenáviděnou zeleninu naservírovat tak, aby ji snědly?

Základ zdravé výživy dětí začíná už od narození. Nejlepší výživou malého děťátka je mateřské mléko. Pokud může být dítě výhradně kojeno, má zajištěný dostatečný příjem vitaminů, minerálních látek a všech důležitých živin, které potřebuje ke svému optimálnímu růstu a vývoji organismu, minimálně do 4.–6. měsíce svého života. Pozdější zavádění příkrmů do jídelníčku dítěte (pokud je to možné, tak nejdříve od ukončeného 6. měsíce života dítěte, vždy podle doporučení lékaře) zajistí dostatek potřebných látek, kterých je se zvyšujícími se nároky organismu na výživu v mateřském mléce již nedostatek. Totéž platí i v případě, že dítě nemůže být z jakéhokoli důvodu kojeno. Přesto se ale všem dětem podává navíc vitamin D, kterého mohou mít nedostatek.

Nepostradatelný rybí tuk

Až donedávna byl pro všechny malé i větší děti tzv. rybí tuk strašákem. Většina dospělých lidí ho má spojený s „válečným obdobím“, kdy byla strava většiny dětí i dospělých nedostatková, a tak jim maminka podávala na lžičku pověstný rybí tuk s konstatováním „jez, ať jsi zdravý a rosteš!“. To je už naštěstí minulostí. V současné době existují preparáty, které rybí tuk obsahují, ale zároveň dětem i chutnají. Mohou být k dostání ve formě tobolek nebo sirupu, s příjemnou ovocnou příchutí. Rybí tuk je vhodné dětem podávat především tehdy, pokud nemají ryby právě v oblibě nebo mají na ryby alergii. Omega-3 mastné kyseliny, které rybí tuk obsahují, jsou důležité hlavně pro zdravý vývoj mozku a nervové soustavy a pomáhají udržovat zdravé cévy. V dětském jídelníčku jsou tedy naprosto nepostradatelné.

Riziko jednotvárného jídelníčku

Už od prvních příkrmů lze pozorovat, že některé děti jsou více a jiné méně vybíravé. Velký podíl na tom však nesou rodiče, kteří mnohdy již při prvním odmítnutí zeleniny vzdají veškerou snahu a dají dětem k obědu cokoli – jen aby něco jedly. To je ovšem zrádné. Děti vycítí, že když trochu zaprotestují, dostanou, co chtějí, a začnou toho využívat. Už u ročních dětí se proto můžeme setkat s velmi stereotypním jídelníčkem, který se skládá pouze z pečiva, mléka a maximálně několika vybraných druhů ovoce.

Kde jsou vitaminy

„Nedostatek vitaminů v jídelníčku dítěte může být způsobený právě jednotvárnou stravou. Nejvýrazněji se to projeví u vitaminu Cvětšina dětí totiž nerada jí ovoce a zeleninu. Vitamin C je velmi důležitý pro posílení imunitního systému nebo např. pro vstřebávání železa. Protože dětem často nechutnají ryby a jídla z ryb, může jim v organismu chybět nejen jod, ale i vitamin A, který je právě v rybím tuku obsažený. V zimním období, kdy může hrozit nedostatek slunečního záření, může docházet k nedostatku vitaminu D v organismu. Ten se vytváří kontaktem slunečního záření s pokožkou. Proto ani jeho zdroje (rybí olej, tučné ryby, žloutek, mléko a mléčné výrobky, obohacené potraviny) by neměly být v jídelníčku opomíjeny,“ zdůrazňuje Dana Růžičková.

Nechybí mu něco?

Jak poznat, zda právě vašemu dítěti nechybí některý důležitý vitamin?

* Nedostatek vitaminu A může u dětí přispět ke zhoršenému vidění (šeroslepost), zdrsnění pokožky, zpomalení růstu a mohou nastat i časté bronchitidy.
* Při nedostatku vitaminu D může docházet ke špatné mineralizaci a zpomalenému růstu kostí (u dětí toto onemocnění označujeme jako křivici), kazivosti či vypadávání zubů, svalové slabosti a k poruchám nervové soustavy.
* Povadlá a suchá kůže je na první pohled známkou nedostatečného příjmu vitaminu E, na různých místech těla se mohou objevovat modřiny. Při dlouhodobém nedostatku může docházet k vyčerpanosti a únavě organismu. Hrozí dokonce rozpad červených krvinek.
* V důsledku nedostatku vitaminů skupiny B se může zhoršit zdravotní stav dítěte zejména tím, že bude docházet k poruchám centrální nervové soustavy, k chudokrevnosti, průjmům a demenci.
* Nedostatek vitaminu C se projevuje zejména oslabením imunity organismu, v horších případech může způsobit například anémii.

Všeho moc škodí

Každého rodiče potká situace, kdy dítě odmítá buď některé potraviny, nebo má období, kdy nejí téměř vůbec. Tato situace je daná nejen růstovým obdobím dítěte, ale i jeho vývojem (známé období vzdorovitosti nebo později puberta). Doporučení zní jednoznačně: nenutit děti do jídla! Maminky dělají často chybu ve výživě svého děťátka již od jeho narození. Na každé zaplakání miminka reagují nabídnutím prsu nebo lahvičky. Tím ale dochází k tomu, že se zvyšuje počet tukových buněk, které rostou nejvíce v batolecím a kojeneckém období, což může vést v pozdějším věku k obezitě.

Trpělivost především

Pokud dítě odmítá některé potraviny, nebo má období, kdy jí opravdu málo, mějte s ním trpělivost. Nabízejte mu ale potraviny, které odmítá, i nadále, protože chutě dětí se velmi rychle mění. Za čas se s největší pravděpodobností upraví a vše bude v pořádku. Důležitou zásadou ale je pravidelný stravovací režim. Pokud některé denní jídlo dítě odmítne, nedávejte mu nic jiného mezi jednotlivými jídly. Následovat by měl až další chod.


7 RAD, JAK

NAUČIT SVÉ DĚTI LÉPE JÍST:

1. Strava by měla být pestrá, proto je důležité, aby děti poznávaly odmala co nejvíce chutí. Zatímco dospělému stačí asi 6 kontaktů s novým jídlem, dítě jich potřebuje zhruba 11. Nevzdávejte se proto hned napoprvé, když vaše dítko odmítne novou zeleninu.

2. Nenuťte děti do jídla. Ani je netlačte do dojídání všeho, co jim naložíte na talíř. Jídlo byste jim leda tak zprotivili a znepříjemnili.

3. Malé děti často napodobují, co vidí u ostatních. Jděte jim proto příkladem. Dejte si pozor také na to, co říkáte a děláte. Když tatínek ohrnuje nos nad mrkví v polévce, syn ji bude jen těžko milovat.

4. Dejte dětem na výběr. Když má dítě možnost si vybrat, jestli si jako přílohu zvolí brokolici nebo mrkev, bude se cítit důležité a zároveň si vybere to, co mu chutná.

5. Až půjdete příště na výlet nebo na procházku, vezměte si s sebou místo tatranek krabičku s nakrájeným ovocem. I doma mějte na stole mísu s čerstvým a umytým ovocem, aby ho měly děti na očích a při ruce.

6. Vymýšlejte s dětmi zajímavé zdravé recepty a pak je společně uvařte. Co si samy navaří, to si také sní, protože je pravda, že vlastní dílo chutná vždy nejlépe.

7. Jídlo, které nepatří mezi dětské favority, vždy pěkně naaranžujte. Vykouzlete z něho na talíři vláček, domeček nebo třeba smějící se obličej.


…rybí tuk je pro vývoj dítěte nepostradatelný, ale nemusíte mu ho dávat jen v nevzhledné formě na lžičce, ale také v chutných pastilkách?

3.4.2009 13:57 | PAVLA MAŘÍKOVÁ A DANA RŮŽIČKOVÁ, DIS.

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.