ZPĚT

Omega-3, 6 a 9 mastné kyseliny

Před konzumací tuků nás všichni varují. My tak postupně měníme jídelníček, abychom se jim vyhnuli, ale zapomínáme na jednu důležitou věc: špatné jsou jen některé tuky. Například ty, kterým odborníci říkají omega-3, omega-6 a omega-9 nenasycené mastné kyseliny, jsou pro naše zdraví přímo nezbytné!

Tuky, které prospívají

Už jste o nich slyšeli? Určitě ano, vědci o nich mluví už od 70. let minulého století, kdy je objevili a spolu s tím zjistili, jak moc našemu tělu můžou užitečné být především omega-3 nenasycené mastné kyseliny (polyunsaturated fatty acids, zkráceně PUFA). Tehdy se totiž tým odborníků začal zajímat o to, jak je možné, že Eskymáci žijící v Grónsku trpí řadou chorob v daleko menší míře než Evropané. Přesto, že jejich strava byla více než bohatá na tuk y. A pak se právě ukázalo, že nejsou tuky jako tuky a některé z nich můžou být více než prospěšné – třeba ty, jež jsou obsažené v mořských rybách, kterých Eskymáci na rozdíl od nás konzumují v záviděníhodném množství.

Silná trojka

Chemické rozlišování jednotlivých omega PUFA kyselin by vydalo na další článek, a nebyl by nijak záživný. Pro vás je důležité vědět, že některé omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny není naše tělo schopné produkovat samo (jsou tzv. esenciální), a proto se musíme postarat o jejich dostatečný přísun vhodnou volbou potravin (viz níže). Jejich označení „nenasycené“ tyto mastné kyseliny každopádně vyděluje z řad nepotřebných tuků – ty totiž zase obsahují nasycené mastné kyseliny a dokážou v našem těle nadělat s odpuštěním pěknou paseku. Od nadváhy až po onemocnění srdce – s nimiž navíc nebojujeme, ani když nám jde prakticky o život. Nicméně nenasycené mastné kyseliny jsou jejich pravým opakem. Zkrátka zdraví prospěšné. Kromě ryb je najdete v některých rostlinných olejích, například lněném, řepkovém, anebo ořeších a mandlích či v obohacených potravinách (například rostlinném tuku Rama Idea). Přestože lněný olej jich obsahuje asi nejvíc, lze jen těžko předpokládat, že ho budeme konzumovat ve velkém množství (což ale například právě u ryb můžeme).

Dřív, než se narodíme...

Lidské tělo potřebuje především omega-3 PUFA už při prenatálním vývoji. Tehdy je plod dostává z těla matky prostřednictvím placenty, po narození pak miminka vstřebávají PUFA z mateřského mléka. I z toho důvodu lékaři a odborná veřejnost obecně nabádá budoucí maminky, aby si dávaly pozor na to, co jedí, a nezapomínaly do svého jídelníčku zařazovat dostatek ryb. Nicméně si přiznejme, že my Češi je moc nemusíme a vedle PUFA se tak ochuzujeme ještě například o kvalitní bílkoviny nebo vitaminy rozpustné v tucích. Ani mořské, ani sladkovodní, které zmiňovaných PUFA obsahují sice méně, ale přece jen zase můžou nabídnout jiné kvalitní látky, např.bílkoviny či vitaminy.

Chytré nenasycené mastné kyseliny

PUFA jsou skutečnými poklady. Jednou z věcí, které příznivě ovlivňují, je vývoj a činnost mozku. Vezmeme-li si nejprve jeho vývoj, má dvě fáze: růst a zrání. Růst začíná u plodu ještě v matčině těle během druhého trimestru těhotenství a nejrychleji pokračuje do druhého roku věku dítěte (každopádně drtivá většina mozkových buněk se vytvoří již před porodem). Po druhém roce života pokračuje v mozku tzv. fáze zrání – zdokonaluje se jeho struktura, zvyšuje se počet výběžků mozkových buněk a jejich vzájemných propojení. Rozvíjejí se také složitější poznávací funkce jako koncentrace, paměť, schopnost vnímat abstraktní věci, plánovat… Tento proces pokračuje ve stále pozvolnějším tempu vlastně až do dospělosti. Jak s tím souvisejí naše omega-3 PUFA? Nezapomínejte, že mluvíme o tucích, a mozek je až ze 2/3 tvořen právě jimi! A ve značné míře jde právě o omega-3 a omega-6 PUFA.

Chcete zdravé srdce?

Omega-3 a omega-6 PUFA jsou zásadní pro další řadu procesů probíhajících v lidském těle, ty týkající se srdce a srdečně-cévní soustavy nevyjímaje. Podle odborných doporučení by tyto nenasycené mastné kyseliny měly ve výživě dospělého člověka tvořit 6–10 % denní přijaté energie. Jejich přítomnost omezuje schopnost krevních destiček tvořit krevní sraženiny (tromby). Jejich význam spočívá také například ve snižování koncentrace „zlého“ LDL cholesterolu v krvi, krevního tlaku a dále chrání srdce před poruchami srdečního rytmu. To je opravdu spousta užitku za málo „muziky“. Pro prevenci u všech uvedených problémů totiž bohatě stačí jíst dvakrát týdně ryby s vysokým obsahem PUFA. Které jsou pro to nejvhodnější? Z mořských halibut, sleď, makrela, losos nebo tuňák. Obsah PUFA v jejich mase neklesá pod 1 % hmotnosti, zatímco u sladkovodních se pohybuje okolo 0,5 %. Lidem, kteří nemohou ryby konzumovat z důvodu alergie či jim jen nechutnají a mohou mít tak defi cit omega-3 PUFA, lze doporučit jiné zdroje, jako jsou již zmiňované některé druhy ořechů, rostlinné oleje a rostlinné tuky.

Kouzla na počkání

S výčtem pozitiv, která mají na svědomí PUFA, jsme však ještě ani zdaleka neskončili. Vedle mozkové a srdeční činností podpoří váš imunitní systém, dokážou vám pomoct se vyrovnávat lépe s psychickými problémy (protože udržují správnou funkci nervové soustavy), dokonce údajně i s rakovinou (omega-3 PUFA zpomalují abnormální růst buněk, takže např. u rakoviny prsu, tlustého střeva či prostaty při jejich pravidelném užívání dochází ke snížení některých typů rakovinného bujení), zvládnou artritidu (mají protizánětlivé účinky), zmírňují menstruační bolesti a nakonec také zlepšují kvalitu pleti.

Má to i svá negativa

Abychom však nepěli jenom chválu, je třeba podotknout, že ne vždycky jsou PUFA prospěšné. Mluvíme o jejich nadměrném užívání ve formě potravinových doplňků. Samy o sobě jsou tyto preparáty naprosto v pořádku a můžou pomoct vyřešit situaci s nedostatkem PUFA všem, kteří z nějakého důvodu nejedí ryby ani mořské plody. Ale zkrátka všeho moc škodí. Takové doplňky pak nejsou vhodné ani pro ty, kdo trpí poruchami krevní srážlivosti, chystají se na operaci nebo jsou těsně po ní.

A ještě něco...

Úplně na závěr nesmíme zapomenout podotknout asi poslední věc: nenasycené mastné kyseliny jsou citlivé na poškození volnými radikály – spolu s nimi (zvlášť pokud se rozhodnete pro jejich konzumaci prostřednictvím potravinových doplňků) by tak měly být zároveň užívány také antioxidanty. A přesně z toho důvodu se v řadě preparátů setkáte vedle PUFA také s vitaminem E (antioxidantem rozpustným v tucích).


…některé výzkumy ukázaly, že omega-3 PUFA snižují riziko výskytu primárního infarktu až o 70 %? Omezují totiž ucpání cév. Nenasycené mastné kyseliny obsahují kromě ryb také: Ořechy Dýňová semínka Lněná semínka Kvalitní rostlinné oleje (olivový, lněný, konopný)

…vzhledem k příznivému vlivu na nervovou soustavu pomáhají u dětí omega-3 PUFA také upravit dyslexii?

7.5.2009 14:55 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.