ZPĚT

Se sluncem v zádech

A máme to tu zase. Léto a s ním téma – opalování. Než se článek rozhodnete s povzdechnutím „to už znám“ přeskočit, musíme vás varovat: objevila se nová fakta, o kterých je dobré vědět. Nebo se snad letos slunění hodláte vzdát?

Určitě už se (jako my v redakci) nemůžete dočkat, až své tělo necháte prohřívat slunečními paprsky a budete se přitom slastně protahovat na dece u vody. Než se ovšem do tohoto blaženého stavu dostanete, je třeba popřemýšlet, jak pokožku ochráníte před nebezpečným zářením, jež je odvrácenou stranou polehávání na sluníčku. Jednoduše shrnuto: každý rok je opalování nebezpečnější a vy byste neměla patřit mezi ty, které na příslušné krémy a opalovací zásady s odpuštěním „kašlou“. Tedy pokud se máte aspoň trochu ráda…

NECHOVEJTE SE JAKO PUBERŤAČKA!

Pamatujete si, jak jste vloni po prvním opalování zbytečně trpěla? Kůže byla rudá, horká, ani spát jste nemohla… A to všechno jen proto, že jste bláhově předpokládala, že vynecháním krému zrychlíte proces zabarvování do sexy bronzového odstínu. Jistě, to se vám povedlo, ale ty následky! Je čas vzít rozum do hrsti. Už nejste lehkomyslná puberťačka, abyste podceňovala rizika svého stereotypního chování. Sluneční spáleniny, a zvláště ty první na nepřipravené pleti, jsou jedny z nejnebezpečnějších. Chovejte se ke své pokožce s citem a láskou, kterou si zaslouží. Plody ohleduplného přístupu budete sklízet nejpozději kolem klimakteria. A je vážně jen na vás, jestli to budou plody sladké, nebo hořké a vy v zrcadle místo pohledné zralé ženy uvidíte „starou indiánku“. V každém případě je nepopiratelné, že pleť namáhaná UV zářením (ať již v soláriích nebo skutečným) stárne viditelně rychleji než ta opečovávaná a chráněná.

ZÁHADY KOLEM FILTRŮ

V čem je UV záření tak zrádné? I když jste o tom četla nejspíš už několikrát, je dobré si právě tohle připomenout. UV záření každopádně tvoří tři složky ultrafialových (UV) paprsků: nejkratší a nejméně škodlivý je UVA paprsek, následuje UVB. Ten již působí do větší hloubky pokožky. Do nejspodnější vrstvy pak proniká paprsek UVC – ten také působí nejdelší dobu a má nejnebezpečnější účinky. Vinou ztenčení ochranné ozonové vrstvy mohou naneštěstí paprsky UVB a UVC působit a škodit v daleko větší míře než dříve. A právě proto jsou tu opalovací krémy s ochranným faktorem SPF.

Odmítáte je používat, protože „víte“, že se přes ně neopálíte? To je hloupost. I při faktoru 50+ se vaše kůže opálí. Sice si na barevnou změnu musíte počkat do druhého nebo třetího dne, ale opálení je potom hezčí a jednotnější, protože nedochází ke spálení, kůže zůstává hladká, nevytvářejí se na ní pihy a nehezké pigmentace. Navíc opálení získané postupným opalováním vydrží podstatně déle.

A když použijete také krém po opalování, opět si své bronzové zabarvení a jeho stálost pojistíte. Pokud vás poopalovací mazání nebaví, zbytečně pak musíte čelit zjištění, že se vám místo krásně hladké pokožky tvoří nehezké šupinky, ty se sloupnou, vrchní vrstva pokožky se obnoví, a vy můžete s opalováním začít znovu!

PEČLIVÍ STRÁŽCI ZDRAVÍ

Opalovacích prostředků jsou stovky, a než si vyberete ten svůj, budou se vám možná hodit informace o tom, co byste v tom ideálním měla určitě najít a jak by se naopak „chovat“ neměl. Účinné látky obsažené v ochranném slunečním prostředku lze každopádně rozdělit na fyzické a chemické. Fyzické látky odrážejí nebo rozptylují UV záření ještě předtím, než se dostane k vaší pokožce, zatímco chemické látky energii UV záření pohlcují. Fyzické látky, obecně známé jako oxid zinečnatý a oxid titaničitý, zajišťují ochranu proti paprskům UVA i UVB a zvláště u osob s citlivou pletí jsou velmi vhodné, protože podráždění kůže způsobují jen zřídka. Většina ochranných krémů na chemické bázi je složená z několika účinných látek, protože žádná nedokáže sama blokovat celé spektrum UV záření (na rozdíl od fyzických látek).

TĚLO A OBLIČEJ ZVLÁŠŤ

Ano, je to tak, na tělo byste měla používat jiný ochranný opalovací prostředek než na obličej. Proč? V pokožce obličeje naleznete totiž daleko více mazových žlázek než na ostatních partiích těla. Díky tomu můžete mít po použití ochranného slunečního krému na obličeji pocit „ulepenosti“, dochází také ke zbytečnému ucpání pórů a tvorbě pupínků.

Sluneční krémy na obličej jsou pocitově příjemnější, protože často neobsahují olej. Nabízejí také zpravidla mnohem víc než jen ochranu proti slunečním paprskům – jsou plné vitaminů, antioxidantů a bylinných zklidňujících látek. Pro oba druhy však zásadně platí: nezapomeňte je nanést přibližně 15–20 minut předtím, než vyjdete na slunce. A po každém koupání, nejméně však každé dvě hodiny, pak nátěr obnovujte, aby byl pořád dost účinný.

NEŽ VYRAZÍTE NA PLÁŽ...

Víte vůbec, co stojí za schopností pokožky zabarvit se do sexy hnědých tónů? Melanin. Buňky, které se nacházejí ve střední vrstvě pokožky a obsahují barvivo. Když se tedy opálíte, melanin se dostane na povrch a způsobí zhnědnutí. Bohužel ne vždy se dočkáte souměrného, jednolitého zabarvení. Častým problémem, zejména u zralé pokožky, jsou pigmentové skvrny. Ty mohou být také vedlejším účinkem antikoncepčních pilulek nebo léků nepříznivě ovlivňujících činnost jater. Chcete-li se opálit a máte na obličeji pigmentové skvrny, sáhněte po ochranných krémech s maximálním faktorem (mají označení SPF 50+). Nevystavujte obličej přímému záření a chraňte jej kloboukem nebo čepicí. Vyvarujte se parfémů s bergamotovým olejem i pití čaje z třezalky, protože patří k látkám, jež vyvolávají tzv. fototoxickou reakci – kůže jejich vinou mění barvu, objevuje se na ní vyrážka a svědí.

SLUNEČNÍ ALERGIE

I ti, kteří neignorují zmíněná doporučení, se bohužel mohou setkat se sluneční alergií, vyrážkou, jež se v posledních letech objevuje se vzrůstající tendencí. Její projevy? Lokální zarudnutí kůže, svědění a puchýřky, které připomínají akné. Rozlišují se tři typy sluneční alergie:

MALLORCA AKNÉ připomíná akné a objevuje se po vystavení kůže slunečním paprskům. Vzniká reakcí záření a určitých chemických látek v opalovacích a kosmetických přípravcích.

FOTOALERGICKÉ REAKCE jsou vyvolané UV slunečním zářením dopadajícím na kůži během užívání léků (např. diuretik, některých antibiotik), či určitých rostlin a jejich plodů (celer, petržel, citrusy, třezalka). Reakce při užívání léků může být nebezpečná, proto se případně poraďte s lékařem, zda se opalovat vůbec smíte!

POLYMORFNÍ SVĚTELNÁ DERMATÓZA je nejčastější sluneční alergie a projevuje se pupínky nebo svědivými fleky. Může být vyvolána i krátkodobým pobytem venku bez ochrany (stačí si vyjít na nákup). A setkat se s ní můžete, i když se vás vloni netýkala. My lidé se skutečně bohužel stáváme stále citlivějšími…


Chcete se vyhnout nepříjemné vyrážce?

» Používejte spíše přírodní kosmetické a opalovací přípravky s vyšším ochranným faktorem.
» Nevystavujte se slunci, pokud užíváte léky či jiné látky, které by mohly způsobovat fotoalergické reakce.
» Zvyšte příjem beta-karotenu v ovoci a zelenině, popř. v potravinových doplňcích.
» Před dovolenou u moře či na jiném místě s intenzivním slunečním zářením postupně připravte kůži několika návštěvami v soláriu.
» Tmavé oděvy chrání proti UV záření více než světlé, mokré chrání méně než suché.
TIP: V prvních dnech na slunci vymáčkněte do svého opalovacího krému tobolky s beta-karotenem nebo vitaminem A určené k polykání.

TIPY PRO TRVALÉ OPÁLENÍ

* Než se vystavíte slunci, měla byste znát fototyp své pokožky.
* Hydratačních či zvláčňujících krémů ani mlék není nikdy dost. Před, během i po slunění. Určitě nevtírejte do pokožky krém úplně, nechte na ní jemný film, který jí poskytne extra ochranu. Dnes již také seženete tělové spreje obsahující pouze výživné složky, jako aloe vera nebo jojobový olej, jimiž pravidelně přestříkávejte pokožku celého těla.
* Na slunci noste vždy pokrývku hlavy a tmavé brýle.
* Nevystavujte slunci pokožku na dobu delší než 15–20 minut. Během nich se UV paprsky nestihnou dostat do hlubších vrstev kůže.
* Jste-li první den na slunci, měla byste si pak dát dva tři dny pauzu. Dojde tak k lepší syntéze melaninu v pokožce, čímž zlepšíte své opálení.
* Po dovolené pleť ošetřete výživnou maskou. A pozor na líčení! Opálené kůži stačí lehký make-up.
* Myslete na to, že sprchování je šetrnější než koupel. Voda by neměla být teplejší než 35 C°. Po sprše kůži rozhodně ručníkem netřete. A pokud jí chcete dát maximum, natřete ji esenciálními oleji.

21.7.2009 12:46 | Darja Zajícová, Jana Knaislová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.