ZPĚT

Italská kuchyně

Dýchá z ní středozemní sluníčko a vůně čerstvých přísad. italové umějí geniálně připravit takřka cokoli, mořskými plody počínaje a zeleninou konče. A v každém kraji vám nabídnou vlastní specialitu. Pročtěte si i náš slovníček italských kulinářských výrazů, díky kterým se během dovolené okamžitě zorientujete v jídelním lístku.

ITALSKÁ KUCHYNĚ NABÍZÍ MNOHEM VÍC NEŽ CHRONICKY ZNÁMÉ KULINÁŘSKÉ BESTSELLERY - PIZZU A TĚSTOVINY.

Zatímco při snídani se mnozí obyvatelé Apeninského poloostrova omezí na silnou kávu a několik sladkých sušenek, nefalšovaná italská večeře mívá několik chodů. Zpravidla začíná předkrmem (kupříkladu parmská šunka s čerstvým žlutým melounem), po kterém následuje první chod - většinou těstoviny, případně polévka. Až pak přijde na řadu druhý chod, tedy maso rafi novaně doplněné zeleninou (Italové dokonale ovládají umění, jak připravit lilky či fenykl) anebo salátem. Sladkou tečkou je dezert či čerstvé místní ovoce. Na stole nesmí chybět košík s chlebem, karafa s vodou a láhev dobrého místního vína. Výčet typických italských ingrediencí, na jejichž kvalitě si místní velmi zakládají, je takřka nekonečný a liší se podle jednotlivých oblastí. Zjednodušeně lze říci, že na severu si potrpí zejména na polentu, nejrůznější rizota, minestrone (polévka se strouhaným parmazánem) a na omáčku pesto, zatímco jižané v kuchyni nešetří rybím masem a mořskými plody. Takřka každé městečko má ale svou specialitu, a tak italská kuchyně právem proslula jako jedna z nejpestřejších na světě. Italové prožívají stolování jako velice důležitou součást svého života, o čemž svědčí i fakt, že po zprávách v italské televizi pravidelně vysílají pořad, ve kterém se mluví výhradně o dobrém jídle a pití. —-

MINESTRONE

INGREDIENCE: 400 g hrášku, 100 g fazolí, 80 g fazolových lusků, 80 g slaniny, 2 brambory, 1 malá cuketa, 1 řapík celeru, 1 mrkev, 1 cibule, 1 velké rajče, 200 g krátkozrnné rýže, olivový olej, parmazán, petržel, bazalka, šalvěj, česnek, sůl

POSTUP: Pokrájíme česnek, cibuli a slaninu a vše spolu s šalvějí a petrželkou osmahneme na oleji. Pak přidáme pokrájenou zeleninu, zalijme dvěma litry vody a dvě hodiny povaříme. Ke konci přidáme hrášek a rýži.

TIP: Podávejte s nastrouhaným parmazánem.


PENNE S OLIVAMI

INGREDIENCE: půlka balíčku těstovin (penne), 100 g oliv, 4 stroužky česneku, 20 g kaparů, plechovka loupaných rajčat, olivový olej, bazalka, sůl POSTUP: Rozmačkáme česnek a olivy nakrájíme na kolečka. Pak česnek na pánvi osmahneme, přidáme rajčata, osolíme a necháme 10 minut podusit. Mezitím uvaříme penne podle návodu tak, aby byly al dente. Na závěr do omáčky přisypeme olivy, kapary a natrhanou bazalku. TIP: Do těstovin můžete přidat také capari. —-

HOUBOVÉ RIZOTO

INGREDIENCE: 40 g hříbků, 200 g kulatozrnné rýže, 3 lžíce olivového oleje, půl sklenky červeného vína, vývar, cibule šalotka, nasekaná petržel, kousek másla, sůl

POSTUP: Najemno nakrájíme cibulku a osmahneme ji na oleji, přidáme rýži a rovnoměrně ji osmahneme také. Přidáme víno a nakrájené houby a mícháme tak dlouho, dokud se víno nevypaří. Pak zalijeme rýži vývarem a necháme nejméně 18 minut povařit. Potom můžeme přidat podle chuti kousek másla a petržel a vše promícháme dřevěnou vařečkou.

TIP: Před servírováním nechte rizoto nejméně pět minut odpočinout v hrnci.


CAPRESE

INGREDIENCE: 2 mozzarelly, 2 tvrdá rajčátka, 2 lžíce panenského olivového oleje, 1 snítka bazalky POSTUP: Mozzarellu a rajčata nakrájíme na plátky a bazalku natrháme na lístky. Pak pravidelně střídáme kolečka rajčat s kolečky sýra. Nakonec ozdobíme čerstvou bazalkou, osolíme a zakapeme olejem. Salát je osvěžující obzvlášť během parných letních dnů. TIP: Salát můžete pojmout jako předkrm či hlavní jídlo. Ve druhém případě ho doplňte ovocem. —-

KUŘE NA PAPRIKÁCH

INGREDIENCE: 12 kuřecích stehýnek (jen paličky se silnou kostí), 3 papriky (červená, zelená, žlutá), olivový olej, sůl, pepř, bílé víno

POSTUP: Kuřecí paličky zbavíme kůže. Pokrm tak bude dietnější. Na pánvi rozpálíme olivový olej, osolené a opepřené maso na něm zprudka opečeme dozlatova, pak podlejeme bílým vínem a necháme asi dvacet minut podusit. Mezitím rozpůlíme papriky, zbavíme je semínek a nakrájíme je znovu na půlku, nebo delší a větší plátky. Vedle masa rozpálíme na další pánvi olivový olej a papriky na něm lehce opečeme a poté krátce podusíme opět na bílém víně. Jakmile je maso měkké a začne se oddělovat od kosti, přidáme k němu papriky a ještě chvíli povaříme. Toto jídlo můžeme podávat jako hlavní chod, ale může také jít o skvělou letní večeři.

TIP: Podávejte s dobrým a lehkým bílým vínem a přikusujte bílý chléb.


Slovníček

AL DENTE - tedy „na skus“. Říká se tak správně uvařeným těstovinám, které jsou ještě trochu tuhé. Můžete mluvite také o jiných surovinách - například o rýži nebo o zelenině.
ARRABBIATA - neboli „rozzlobená“. Název pro pikantní omáčku na bázi rajčat, která je typická pro římskou kuchyni.
BRUSCHETTA - typická italská svačinka či předkrm. Má mnoho variací, ale jejím základem je nakrájené pečivo opečené na olivovém oleji a potřené česnekem.
CARPACCIO - tenounké plátky syrového masa (zejména hovězího či rybího) podávané s omáčkou. Tato lahůdka byla vynalezena teprve v padesátých letech minulého století v Benátkách.
LIMONCELLO - tradiční citronový likér, který se vyrábí na jihu Itálie z lahodných domácích citronů. Podává se jako aperitiv.
MASCARPONE - jemný krémový sýr, který se přidává do dezertů.
PECORINO - tvrdý sýr vyrobený z ovčího mléka. Používá se podobně jako parmazán a platí, že čím uleželejší sýr, tím výraznější chuť.
PESTO ALLA GENOVESE -lahodná omáčka původem z Janova. Její tajemství spočívá v kombinaci olivového oleje s bazalkou, piniovými oříšky, česnekem a parmazánem.
PIADINA - placka podávaná na mnoho způsobů, kterou můžete v kraji Emilia Romagna koupit doslova na každém kroku, ať už v restauraci či u stánku.
POLENTA - hustá kukuřičná kaše, která je populární zejména na severu Itálie. Proslula jako nízkokalorická a rychlá příloha.


A teď už jen … Buona bocca tutti ;) !!!

21.8.2008 10:58 | Ilona Laužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.