ZPĚT

Uhlohydráty

Při pátrání po tom, co jsou uhlohydráty, se nám trošku zatočila hlava z chemických vzorců, ale nakonec jsme zjistili, že to s nimi vlastně vůbec není složité... Co o nich víte vy?

Než se podobně jako já utopíte v popisech chemických sloučenin charakterizovaných jako uhlohydráty, podívejte se na stáří informací, z nichž čerpáte. Pak totiž pravděpodobně zjistíte, že uhlohydráty (nebo uhlovodany) jsou jen starším názvem pro sloučeniny, které dnes známe jako sacharidy neboli cukry. A ty spolu s lipidy (tuky) a proteiny (bílkovinami) přece fungují jako základní živiny lidského organismu!

Lekce chemie

Podle počtu cukerných jednotek vázaných v molekule se sacharidy dělí na monosacharidy (jedna jednotka), oligosacharidy (2–10 cukerných jednotek), polysacharidy (více než 10 jednotek) a složené, tedy komplexní sacharidy (obsahují i jiné sloučeniny). Jsou to vždy organické sloučeniny uhlíku, vodíku a kyslíku. Ale dost bylo chemie, pro nás je přece daleko důležitější, kde se jednotlivé sacharidy nacházejí a k čemu jsou dobré…

Výživová skládačka

Podobně jako tuky, o kterých jste si mohli přečíst v minulé Dietě, hrají i uhlohydráty důležitou úlohu při fungování organismu. Jednoduše mu poskytují potřebné „palivo“. Sníme-li sacharidy, tělo je pak rozloží na krevní cukr neboli glukózu, která je vhodným zdrojem energie pro všechny buňky. Jednoduché sacharidy (monosacharidy a disacharidy) zastupuje glukóza a fruktóza, které se nacházejí v medu či ovoci. Disacharidy jsou zastoupené maltózou obsaženou v obilovinách, sacharózou v řepném cukru a javorovém sirupu a laktózou, kterou najdete v mléce. A pak jsou tu samozřejmě ještě složené sacharidy neboli polysacharidy.

I vláknina je uhlohydrát

Podle toho, jak lidský organismus štěpí polysacharidy, rozeznáváme tzv. využitelné neboli stravitelné a nevyužitelné sacharidy. Mezi stravitelné patří většina polysacharidů škrobové povahy, jejichž zdrojem jsou obiloviny a produkty z nich (pšeničná mouka, chléb, rýže, kukuřice, oves), brambory, luštěniny a zelenina. A co představuje nevyužitelné sacharidy? Ke svému překvapení jsem zjistila, že se vlastně jedná o vlákninu, již tělo nestráví, ale v nezměněné formě nechá projít tenkým střevem, kde se působením mikroflóry rozkládá na plyny. Najdete ji v zelenině, ovoci a luštěninách.

Řeč čísel

Kolik uhlohydrátů bychom měli mít denně na talíři? Doporučená dávka pro dospělého člověka za běžných okolností je 55–60 % celkového energetického příjmu (270–350 g stravitelných sacharidů a 25–35 g vlákniny denně), přičemž při redukčním režimu je to jenom 40 % na den. Je dobré mít na paměti, že stravitelné polysacharidy mají tvořit většinu sacharidů, neboť nadbytek jednoduchých cukrů je spojován nejen s nepříjemným zvýšením rizika zubního kazu, ale i náchylnosti k celulitidě a obezitě. A pozor! Jestli se nechcete dočkat jojo efektu, raději se vyhněte dietám se striktním omezením příjmu sacharidů (Atkinsova, Margitova), protože při nich je nezvaný společník jménem jojo efekt téměř jistý.


Věděli jste, že…

…máte-li ve stravě dostatečně vysoký podíl komplexních sacharidů, jste méně náchylní k hromadění tělesného tuku?

4.12.2009 10:46 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.