ZPĚT

Superzdravé mořské řasy

Nori, arame, kombu, wakame… Asi jen milovníci sushi a orientální kuchyně tuší, že za těmito záhadnými názvy se skrývá pravý nutriční poklad. Mořské řasy.

Mořské řasy patří mezi nejvýživnější potravinu na světě. Třebaže ji většina suchozemských národů ještě stále dostatečně neocenila, i u nich získává větší a větší popularitu. Mořské řasy jsou bohaté na mnoho vitaminů (A, B1, B2, B12 a C), minerálů (vápník, jod, zinek, hořčík, železo, chrom, sodík. Obzvláště vápník přímo omračuje hodnotami mnohonásobně převyšujícími tolik propagované mléko, vynikají množstvím vlákniny, ale také velmi širokým spektrem chutí.

Hodí se do salátů, omelet, polévek, pomazánek i jako součást mnoha hlavních jídel. Zelenina z moří a oceánů působí na organismus zásadotvorně, jinými slovy napomáhá v těle udržovat křehkou acidobazickou rovnováhu narušovanou nadměrnou spotřebou kyselinotvorných potravin (maso, mléko a mléčné výrobky, cukr a cukrářské výrobky apod.). Řasy jsou dostupné v sušené formě v mnoha variantách od vloček, kterými lze pouze dochutit či obohatit hotový pokrm, přes instantní výrobky až po sušené části rostlin, jež povaříme a poté například zapékáme plněné nejrůznějšími nádivkami či je krájíme do salátů.

Recepty ze superzdravých mořských řas

Tuňák pečený v nori řase

4 porce

Ingredience: 4 steaky z tuňáka á 150 g 4 plátky nori řasy 4 plátky jarního těsta (koupíte v prodejnách s orientálními potravinami) 50 g čerstvého zázvoru 100 g špaget 200 g míchané zeleniny 2 tortilly 50 g limetek 50 ml pomerančové šťávy 50 g citronu 4 žloutky pepř, sůl, olej
Postup: Nejdříve si připravíme limetkovou omáčku: svaříme pomerančovou šťávu s trochou medu a necháme zredukovat. Přidáme citronovou a limetkovou kůru a na závěr přimícháme čerstvé ztuhlé máslo. Porce tuňáka zabalíme do jarního těsta a nori řasy, těsto osolíme, ochutíme bílým pepřem, posypeme sekaným čerstvým zázvorem, zabalíme do navlhčené nori řasy a jarního těsta. Potřeme vaječným žloutkem a 2–3 minuty zprudka smažíme na rozpáleném oleji při teplotě 190 °C. Mezitím si nakrájíme zeleninové nudličky – čerstvou karotku, pórek, cukety a lilek. Špagety uvaříme a smícháme se zeleninou. Podáváme s limetkovou omáčkou.

Salát z řasy wakame

4 porce

Ingredience: 2 šálky namočené a nakrájené wakame 1 šálek cibule, nakrájené na půlměsíčky 1 šálku nastrouhané mrkve 1 naťového celeru, nakrájeného na proužky 1 šálku opražených slunečnicových semínek voda sójová omáčka
Postup: Na pánev nalijeme vodu do výše 1–2 cm a uvedeme do varu. Přidáme hijiki wakame a několik kapek sójové omáčky. Pánev zakryjeme, zmírníme plamen a zvolna dusíme 15–20 minut. Vyjmeme, necháme okapat a dáme do servírovací mísy. Do hrnce dáme cibuli, mrkev a celer, zalijeme vodou a vaříme 1 minutu. Pak zeleninu vyjmeme a přidáme k řasám. Důkladně promícháme, přidáme slunečnicová semínka a opět promícháme. Podáváme samostatně nebo s tofu.

Basmati se zeleninou a mořskou řasou

4 porce

Ingredience: 200 ml rýže basmati 1 mrkev, nakrájená na kostičky 1 menšího celeru, nakrájeného na kostičky 1 cibule 2 stroužky česneku mořská sůl, pepř 2–3 lžíce řasy nori (vločky) nové koření, hřebíček na dochucení rýže asi 2–3 lžíce olivového oleje sójová omáčka, worchesterová omáčka podle chuti
Postup: V kastrolu rozpálíme olej, do rychlovarné konvice dáme vařit 400 ml vody. Rýži propláchneme a asi 2–3 minuty smažíme na oleji. Zalijeme vroucí vodou, přidáme kus cibule a koření, vaříme pod pokličkou 20 minut. Na zbylém oleji v pánvi wok osmažíme cibuli, přidáme lisovaný česnek (smažíme asi 1 minutu). Přidáme zeleninu nakrájenou na kostičky a smažíme do změknutí. Zastříkneme sójovou a worchestrovou omáčkou, zasmahneme. Nakonec přidáme řasu nori, zasmahneme. Do woku přidáme uvařenou rýži, promícháme a ještě chvilku smažíme.

Sushi s broskví

2 porce

Ingredience: 2 kompotované broskve 1 cm zázvoru 150 g rýže 2 plátky řasy nori 5 ks krabích tyčinek sójová omáčka
Postup: Rýži na sushi uvaříme. Musí být krásně lepkavá. Uvařenou rýži scedíme a necháme vychladnout. Na oleji osmažíme krabí tyčinky dozlatova. Broskve nakrájíme na tenčí plátky. Zázvor oloupeme a nasekáme najemno. Suroviny – rýži, broskve, zázvor a tyčinky – si rozdělíme na 2 části – na každý plátek řasy. Na podložku na přípravu sushi rozložíme plátek řasy nori. Na její část rovnoměrně rozprostřeme vrstvu rýže. Do středu dáme restované krabí tyčinky a na ně plátek broskve. Pak posypeme sekaným zázvorem. Pomocí podložky řasu zavineme, zpevníme a uhladíme. Váleček sushi nakrájíme na kolečka, rozložíme na servírovací talířek a podáváme se sójovou omáčkou.


Druhy řas

» Arame Je vhodná pro začátečníky, protože nevyžaduje žádnou speciální úpravu. Před použitím stačí pět minut namáčet ve vodě. Hodí se do polévek a těstovin.

» Nori Jedna z nejznámějších mořských řas je proslavená díky tomu, že se do ní balí sushi. Tvar této řasy připomíná černé listy papíru. Vždy však balíme lesklou stranou ven.

» Kombu Tato řasa se často přidává do polévek. Má tvar zelených pásků. Zvláštností u přípravy této řasy je fakt, že se musí kromě 30 minut namáčení ještě dalších 10 minut vařit.

» Wakame Říká se jí mořské kapradí. Může se jíst syrová jako součást salátů anebo také vařená s masem, plody moře a podobně. Sušené a namleté se tyto řasy používají jako koření. Jinak se před použitím máčejí pět minut ve studené vodě. Vědci z japonské univerzity v Hokkaidó navíc zjistili, že tato řasa pomáhá spalovat tuky.

3.2.2010 16:54 | aktualizováno 3.2.2010 16:57 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.