ZPĚT

Sladký život ve dvou

Toužíte po dokonalém vztahu? Pak vyslyšte moudrost našich babiček a držte se zaručeného receptu: Láska prochází žaludkem.

I muži mají své dny

V porovnání s muži mají ženy prvenství v posedlosti po sladkém. Existují však jedinci, kteří neodolají maminčině bábovce a po každém hlavním jídle vyžadují dezert. A jsou to právě oni, kdo večer u televize vyjedí vaše zásoby. Pak jsou také muži, kteří sladkým opovrhují, přijde-li to však na ně, i oni sáhnou po sladkém, aby si zahojili ránu na duši. V neposlední řadě existují i příležitostní jedlíci, kteří za normálních okolností sladkosti nejedí, připravíte-li pro ně ale z lásky něco jedinečného, dají si říct.

Z metabolického hlediska jsou muži spíše bílkovinného typu. To vysvětluje jejich nepřemožitelnou a neutuchající chuť na maso. Jen pár z nich přičichne k sacharidům a ti se pak zmítají někde uprostřed.

Ženy jsou v začarovaném kruhu

Oproti mužům mají ženy speciální dar, a tím jsou velmi citlivé pohárky na sladkou chuť na hrotu jazyka. Mají neuvěřitelně vyvinutý čich, sluch i vidění, jedná-li se o sladké. V kuchyni jsou to čarodějky, které z mála dokážou vytvořit umělecké dílo. Kvůli těmto schopnostem přibývají na váze rychleji než muži.

Z 90 % patří ženy mezi tzv. sacharidové typy. K tomu, aby fungovaly, potřebují určitý, někdy velmi rychlý zdroj energie. Jedinou možností, jak vyskočit ze začarovaného kruhu, je naučit se ovládat své chutě, případně se o ně podělit s partnerem a začít se orientovat ve světě plném sladkostí. Pohádka o sladkém království

Znáte pohádku o sladkém království? Tam jdou ti, co opovrhují obyčejným chlebem, a za trest mohou celé dny uždibovat perníčky na domech, cukrkandlové stromečky a zapíjet to horkou čokoládou z potůčku.

Časem se přejí a po sladkém už nikdy více netouží. Od té doby, co jsou obchody plné sladkostí, v televizi jede jedna reklama za druhou, je tahle pohádka smutnou realitou. Většina surovin, ze kterých se cukrovinky vyrábějí, patří mezi tzv. levné náhražky, které si může dovolit koupit téměř každý z nás.

Rychle ukojí chuť na sladké a fungují jako lehce dostupná droga, která se časem prodraží, o zdraví nemluvě.

Důležitá složka

Sacharidy patří mezi jednu ze tří nejdůležitějších výživových složek. Ti, co mají problémy s váhou, je proklínají a v jídelníčku často omezují. Neuvědomují si však, že nejsou sacharidy jako sacharidy. K životu je potřebujeme, lidský organismus z nich čerpá sílu, jsou hlavním zdrojem energie pro mozek, červené krvinky, ledvinovou a kostní tkáň. Regulují metabolismus v játrech, na zásobě glykogenu závisí, kdy se začnou štěpit bílkoviny a tuky. Nestravitelné sacharidy mají vliv na zažívací ústrojí, podporují činnost střev a růst zdraví prospěšných mikroorganismů ve střevech.

Vyznejte se v cukrech

To, co by každý z nás měl omezit, jsou jednoduché cukry. Jejich pravidelná konzumace dráždí inzulinový receptor a vyvolává onu nezastavitelnou chuť na sladké. Jedná-li se navíc o tzv. rafinované cukry, mohou být příčinou únavy, náladovosti, nespavosti, někdy i nechutenství a snižují obranyschopnost organismu. V jídelníčku by měly jednoduché cukry tvořit maximálně 10 % z denního energetického příjmu.

Které to jsou? V první řadě monosacharidy. Do této skupiny patří glukóza, fruktóza, galaktóza, manóza, sorbóza, arabinóza, xylóza a ribóza. Nejsladší z nich je fruktóza (ovocný cukr), která se ve své přírodní podobě nachází v ovoci, zelenině a medu, a dále pak glukóza (hroznový cukr). Pro představu: u nás je průměrná spotřeba sacharózy 100 až 120 g a laktózy 10 až 30 g na osobu na den.

Průměrná denní doporučená dávka všech druhů sacharidů by měla být 300 až 420 g. O něco méně sladké bývají disacharidy, cukry složené ze dvou monosacharidů. Nejznámější je sacharóza (řepný cukr), která se skládá z glukózy a fruktózy, na druhém místě je laktóza (mléčný cukr) složený z glukózy a galaktózy a nakonec maltóza (sladový cukr) obsahující dvě glukózy. Tyto sacharidy se v těle udrží o malinko déle, ale ještě stále to není ono. Pokud nechcete přibrat na váze a zároveň si zachovat v jídelníčku „cukry“, zvolte oligosacharidy. Skládají se z 3 a 9 monosacharidů, které se nacházejí např. v luštěninách.

Další skupinou jsou polysacharidy, jako je např. škrob nebo vláknina, složené z 10 a více monosacharidů. Ty jsou sice téměř nestravitelné, ale zažívací trakt je ocení.

Kombinace znamená úspěch

Zvyknout si na „prospěšné“ sacharidy může někomu trvat déle. Jsou to právě muži, kteří se vláknině brání jako čert kříži. Minimálně konzumují zeleninu, zřídkakdy ovoce a luštěniny, o cereáliích nemluvě. Nadmíru se oddávají tučnému masu, solí a pijí alkohol. Není se čemu divit, že se dostávají ve statistikách na první místo s rakovinou tlustého střeva. Proto přejme každému muži ženu, která mu s láskou uvaří takové jídlo, jež bude zdravé a zároveň chutné.

Jak toho docílit, aby neohrnoval nos a vy jste si s ním na jídle s čistým svědomím pochutnala? Zaměřte se na to, co má váš muž rád. Vyberte to nejmenší zlo a zkombinujte jej v tom správném poměru a složení. K masu zeleninu, pokud ji nejí syrovou, připravte ji na páře. Nemá rád luštěniny? Chilli con carne s libovým mletým masem jistě neodolá. Z ovoce připravte salát s ořechy, medem a vločkami. Co byste ale opravdu neměla dělat, je nutit ho jíst to, co nechce. Zapomeňte na intriky, použijte fantazii a staňte se kulinárním guru.

Sladká tečka na závěr

Představte si muže, který jí čokoládu se 70% podílem kakaa. Vždyť i my ženy máme často problém si ji vychutnat. A přitom víme, že nám prospěje a že se jí na rozdíl od té, co se rozplývá na jazyku, nepřejíme. Jakmile se pustíte do boje se sladkým, musíte mít jasno v tom, kdo je nepřítel a kdo naopak přítel. Odbourejte umělá sladidla, rafinovaný cukr, bílou mouku a postupně ji nahraďte potravinami s nižším glykemickým indexem.

Zasytíte se rychleji a na delší dobu. Což je u sladkého obzvlášť potřeba. Zkuste doma upéct sušenky, koláč, palačinky nebo lívanečky a použijte jemně namletou celozrnnou mouku, třtinový cukr místo bílého a navrch dejte jako sladkou tečku ovoce. Provoní to vaši kuchyni, muž pocítí teplo domova a děti si zvyknou na kvalitu, o které jednou řeknou: Mámina bábovka stejně chutná nejlíp.

STOP bílému cukru v kuchyni

Bílý cukr je rafinovaný, tedy chemicky upravený. Je zbaven všech zdraví prospěšných látek. U nás se vyrábí z bulvy cukrové řepy, která obsahuje pouze 17 % sacharózy. Aby se docílilo vyšší sladkosti, vyrábí se cukr z difuzní šťávy, jež obsahuje asi 65 % sacharózy. Opakovanou krystalizací vzniká tzv. surový cukr obsahující až 96 % sacharózy, následnou rafinací se získá čistý bílý cukr s 99,7 % sacharózy. Ze 120 milionů tun řepy cukrovky se tak v Evropě vyrobí 16 milionů tun bílého cukru ročně. Jeho spotřeba je stále ještě neuvěřitelně vysoká, ačkoli je prokázáno, že bílý cukr má negativní vliv na lidské zdraví, a co víc – vykrmuje rakovinové buňky. Pokud si život bez cukru nedovedete představit, zvolte raději jeho přírodní podobu.

Třtinový cukr – je vyrobený z cukrové třtiny a není rafinovaný. Uchovává si tak vitaminy a minerální látky. Má specifickou chuť, kterou lze využít nejen při přípravě nápojů, ale také při pečení nebo k doslazení omáček a salátů. Dnes už jej seženete v podobě klasického krystalu, kostek nebo jako moučkový cukr či třtinovou melasu.

Pozor, ne každý hnědý cukr je třtinový! Některé se vyrábějí z řepného cukru s přídavkem karamelu a třtinového sirupu.

Palmový cukr – vyrábí se z květů palmy arenga a dováží se k nám až z daleké Indonésie. Vyniká nasládlou karamelovou chutí a má nižší energetickou hodnotu než třtinový nebo řepkový cukr. Obsahuje velké množství vitaminu C, draslíku, dusíku a chloru. Prodává se v obchodech se zdravou výživou, bioobchodech nebo jej seženete na internetu. Cena palmového cukru se pohybuje okolo 60 Kč za 500 g.

Potraviny GI*<50

* Kořenová zelenina, saláty, rajčata, lilek, paprika, zelí a brokolice 10

* Houby a česnek 10

* Cibule a vlašské ořechy 15

* Čerstvé meruňky, burské oříšky, sója a fruktóza 20

* Švestky, grapefruit, třešně, loupaný hrách a zelená čočka 22

* Vařená cizrna, hnědá čočka, zelené a bílé fazole 30

* Jablka, broskve a polotučné mléko 30

* Sušené meruňky, fíky, hrušky a pomeranče 35

* Jogurty, syrová mrkev, indická kukuřice a planá rýže 35

* Červené fazole, celozrnné těstoviny a celozrnný žitný chléb 40

* Čerstvá šťáva z pomeranče a jablek 40

* Čerstvý hrášek a hroznové víno 40

* Vařené špagety na způsob „al dente“ a bulgur 45

* Hnědá rýže a rýže basmati 50

* Kiwi, sladké brambory a pohanková mouka 50

3.3.2011 10:38 | Jana Vašáková,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Eva Doubková

    Eva Doubková :'( Ale já čokoládku nesmím

    Čtvrtek 13:20

  2. Viktorie.W

    Viktorie.W jakto ?

    Čtvrtek 18:02

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.