ZPĚT

Svačiny do školy i do kanceláře

Nosili jste si domů ze školy nedotčené svačiny? Říkali jste si: Tak tohle já svým dětem nikdy připravovat nebudu? Přemýšlíte nad zdravou a zároveň chutnou svačinou, kterou by vaše dítě opravdu snědlo? Pak vyzkoušejte naše recepty, jež si můžete vzít i s sebou do práce.

Vyváženě a poctivě

Nejhorším rádcem v kuchyni je nedostatek času. S tím se většina maminek potýká denně. Ráno připravit snídani a svačinu do školy, vypravit děti a sama sebe dát do „kupy“, do práce, z práce na nákup, doma zkontrolovat úkoly, uvařit večeři, zahnat děti včas do postele. A ráno brzy vstát a připravit dětem snídani… Tento kolotoč jako by nikdy nekončil, a přesto je lepší mít výživu vašeho potomka pod kontrolou než se trápit nad tím, co snědl, anebo naopak nesnědl. Ideální svačina je taková, která je pestrá, střídmá a z poctivých a čerstvých surovin. Měla by obsahovat všechny důležité výživové složky: sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy, minerální látky a vodu. Když ji navíc připravíte s láskou a chutí, doma už ji víckrát neuvidíte.

Zabaleno do školy

Dopolední svačina nebo také přesnídávka zastává přibližně 10 až 15 % energetického příjmu denně. Tento průměr počítá však s tím, že se ráno vaše ratolest dosyta nasnídá. Během noci spotřebuje mozek téměř všechnu glukózu, a snídaně tak dodá potřebnou energii. Na jak dlouho, závisí na složení snídaňového menu. I u dětí školou povinných platí pravidlo glykemického indexu potravin. Tedy čím je hodnota nižší, tím déle se bude energie uvolňovat. Kolik dětí se však stihne ráno nasnídat? A tak svačina ve škole často nahrazuje snídani, a dítě se tedy může ve škole cítit unavené a nesoustředěné. Pokud je toto váš případ a nemáte možnost zdravé nabídky jídel ve školních automatech, pak zapomeňte na klasický chleba s máslem a šunkou a pusťte se do příprav opravdových „chuťovek“.

Každý den něco jiného

To, co na děti zabírá, je změna v jídelníčku, tedy v případě, že nejsou jednosměrně zaměřeny třeba na čokoládové lupínky. Přitom se snažte, aby se svačiny obměňovaly, stejně tak jako snídaně. Nebojte se, že vám to zabere příliš času, jde jen o správnou organizaci v kuchyni.

Týdenní snídaňový a svačinový program

Pondělí – snídaně – cereálie s ovocem a mlékem nebo jogurtem; svačina – celozrnný toast s margarínem, plátkem sýra nebo kvalitní šunky a kousek zeleniny

Úterý – snídaně – chléb s rybí či zeleninovou pomazánkou, ozdobený čerstvou okurkou či paprikou; svačina – bílý jogurt nebo zakysané mléko a banán

Středa – snídaně – jáhlová, rýžová nebo krupičná kaše s kousky ovoce; svačina – omeleta s kousky zeleniny

Čtvrtek – snídaně – sendvič s žervé a kouskem zeleniny; svačina – muffiny s jablíčkem z celozrnné mouky

Pátek – snídaně – vajíčko natvrdo, chléb a kousek zeleniny; svačina – cereálie s pudinkem a čerstvým ovocem

Další tipy na zdravé svačinky bez námahy

• ovocný salát – mix sezonního ovoce v mističce

• zeleninový salát – mix v mističce

• ovocné přesnídávky

• sušené ovoce

• přírodní ořechy nebo semínka

• mléčné tvarohy a mléčná rýže

• jogurty s cereáliemi a ovocem

• zakysaná mléka

• mléko a dezerty ze sójového mléka

• cereální sušenky s nižším obsahem cukru a vyšším podílem vlákniny

• müsli tyčinky s nižším obsahem cukru a vyšším podílem vlákniny

Automaty na jídlo

Zjistěte si také, jaké automaty na jídlo mají u vás ve škole. V některých případech se opravdu nemusíte bát vypustit svou ratolest do školy bez svačiny, jen s mléčnou kreditní kartou. Vybrat si bude moct i cereální tyčinky nebo čerstvé ovoce. V mnoha případech máte své dítě pod kontrolou, stačí zadat heslo na příslušné internetové adrese a získáte přehledný seznam výběrů z automatu. Nastavit lze i denní limit, jež nemůže dítě výběrem překročit. Inspirujte se např. na www.happysnack.cz

Co do svačiny opravdu nepatří?

• příliš sladká, slaná nebo tučná jídla

• polotovary a potraviny obsahující konzervační látky, umělá barviva, sladidla apod.

Tip: Protože existují hodná, ale bohužel i ta „éčka“, která při zvýšené konzumaci mohou organismu škodit, naučte se v nich orientovat. Přehledný seznam naleznete na www.ceff.info

Pití se také počítá

Stejně tak, jako se pozvolna vytrácí energie ve formě glukózy z krve, je třeba doplnit zásobu tekutin. Tím se vyhnete únavě, bolestem hlavy a nastartujete soustředěnost a zažívání, a to platí nejen pro vaše děti, ale i pro vás. Jděte tedy svým ratolestem příkladem a hned po ránu vypijte jednu sklenku vody nebo neslazeného čaje. Dalších 300 až 500 ml by mělo dítě vypít během dopoledne ve škole. Mezi vhodné nápoje pro děti patří neperlivá voda a ovocný čaj, v menší míře pak slabě mineralizované vody, 100% ovocné nebo zeleninové džusy ředěné vodou 1:1 nebo slabší šťávy s vodou bez přidaných konzervačních látek s nižším podílem cukru. Co opravdu není vhodné, jsou sycené a slazené nápoje. Některé umělé látky, které se při jejich výrobě používají, se dávají do souvislosti s hyperaktivitou dětí předškolního a školního věku.

VANILKOVÝ PUDINK S KUKUŘIČNÝMI LUPÍNKY A OVOCEM

Ingredience na 4 porce: 80–100 g kukuřičných lupínků, 500 ml mléka, 1 sáček vanilkového pudinku, 1–2 lžíce třtinového cukru, hroznové víno na ozdobu

Postup: Vanilkový pudink připravíme podle návodu. Mezitím do 4 uzavíratelných skleniček nasypeme na dno kukuřičné lupínky, zalijeme je ještě horkým vanilkovým pudinkem a chvilku necháme odstát. Omyjeme hroznové víno, ponecháme buďto celé, nebo nakrájíme na poloviny a ozdobíme jím pudink. Necháme vychladnout a poté uzavřeme víčkem.

Tip: Hroznové víno můžete nahradit jakýmkoli sezonním ovocem, kukuřičné lupínky zkuste vyměnit za pohankové nebo špaldové vločky.

MUFFINY S JABLKY A SKOŘICÍ

Ingredience na 6 mufnů: 2 vejce, 50 ml mléka, 3 lžíce třtinového cukru, 1 a hrnku špaldové mouky, 1 lžíce prášku do pečiva bez fosfátů, 1 lžíce řepkového oleje, 1 jablko a skořice

Postup: Ve větší míse rozšleháme vejce s třtinovým cukrem a mlékem, přidáme jablko nastrouhané najemno a smíchané s mletou skořicí. Postupně přidáváme špaldovou mouku a prášek do pečiva. Nakonec vmícháme řepkový olej. Vymažeme a vysypeme moukou formu na mufny a vkládáme těsto do 2/3 formičky. Pečeme v předehřáté troubě na 180 °C přibližně 30 minut.

Tip: Pokud nemáte po ruce špaldovou mouku, žitná dodá muffinům oříškovou příchuť. Smíchat ji můžete půl na půl s jemně namletou celozrnnou pšeničnou moukou.

OMELETKY S RAJČATY A BYLINKAMI

Ingredience na 4 porce: 4 vejce, 120 g bílého jogurtu, 4 cherry rajčata, špetka soli, čerstvé oregano, bazalka a troška řepkového oleje na vymazání pánve

Postup: Vejce ušleháme s bílým jogurtem, dochutíme troškou soli a čerstvými nasekanými bylinkami. Rozehřejeme na pánvi trošku řepkového oleje, vylijeme těsto na omelety a ozdobíme je nakrájenými kousky rajčátek. Z každé strany opečeme dozlatova. Poté ubrouskem vysušíme přebytečnou mastnotu, necháme vychladnout a zabalíme do svačinové dózy.

Tip: Bílý jogurt udělá těsto hutnější a zároveň jemnější. Můžete jej nahradit i zakysaným nebo acidofilním mlékem. Takto připravené těsto na omeletu se hodí jak na sladký, tak slaný způsob.

TROJHRÁNKY SE ŠUNKOU A ZELENINOU

Ingredience na 4 porce: 8 plátků celozrnného toastu, 80 g žervé, 4 plátky dušené krůtí šunky, ledový salát a rajčata na ozdobu

Postup: Celozrnný chléb rozdělíme po dvou, namažeme tenkou vrstvou žervé a obložíme krůtí šunkou. Omytý ledový salát natrháme na větší kousky, rajčata nakrájíme na kolečka a ozdobíme jimi toasty. Přiklopíme a rozkrojíme na dvě poloviny.

Tip: Jednoduchou a chutnou pomazánku připravíte tak, že utřete žervé s troškou soli, čerstvými bylinkami, jako je např. pažitka, a pár kapkami olivového oleje. Vmíchat můžete i nadrobno nakrájenou papriku nebo třeba kousky tuňáka.

22.9.2011 10:08 | jana vašáková,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Andy8

    Andy8 Teda.. nikdy mě nenapadlo si do školy udělat třeba omeletu, dobrý nápady tady ;-)

    Neděle 16:52

  2. Babybibi

    Babybibi Andy taky jsem na to koukala :-! ale nezní to pšatně :-P

    Středa 13:49

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.