FITweb

Reklama

ZPĚT

Hříchy a diety českých sportovních krásek

Perfektní jídelníček, dokonalá životospráva a každodenní trénink. Možná právě takto si představujete všední život českých sportovkyň. Že to tak není a i ony mají své „hříšky“ a slabůstky, zjistíte v našem článku.

YVETTA HLAVÁČOVÁ - DRŽITELKA SVĚTOVÉHO REKORDU V PŘEPLAVÁNÍ KANÁLU LA MANCHE, 33 LET

* Liší se váš jídelníček od stravy „běžného“ člověka? Nevím, jak jedí ostatní lidi. Ale já nesnídám, jím pouze jídla bez chemie a konzervantů. Jinak jím vše, na co mám chuť. Miluji thajská a indická jídla. * Užíváte nějaké doplňky výživy? Myslíte si, že je to při vrcholovém sportu nutné? Ano, velmi striktně a pravidelně užívám buničitou stravu. Neexistují totiž nemoci, pouze zanedbané zdraví na základě nedostatků živin a vitaminů. Pochopitelně, pokud tělo nemá živiny, které nejsme schopni doplnit stravou, nastane jistá nerovnováha v těle a začínají nemoci, ať už diabetes, vysoký krevní tlak nebo deprese, únava, nespavost… * Je pravda, že profesionální plavkyně potřebují určitou vrstvu podkožního tuku, aby jejich organismus lépe udržoval teplotu? Ne. To je naprostý nesmysl, který se snažím vyvrátit tím, že při výšce 194 a váze 74 kg plavu ve čtyřstupňové vodě. Nebo si vezměte kanál La Manche, který jsem přeplavala, a to při teplotě 16–18 stupňů. * Jak často trénujete? Které sporty kromě plavání děláte? Tuto otázku nemůžu přesně zodpovědět. Můj trénink znamená 40 000 km za celý život, ale jinak není nic stejné. Jednou trénuji 1x denně, někdy 3x i 4x. Trénuji 27 let, nikoli jeden rok. Doplňkově teď jezdím pouze na horském kole, lyžuji a v zimě chodím do fitka. * Kdybyste si měla vybrat závodně jiný sport, jaký by to byl? Hm, tak to opravdu nedokážu říct. Nevím, jestli by mě dlouhodobě bavila, ale pokud bych byla muž, tak bych si vybrala cyklistiku. Jinak bych spíše toužila po nesportovní kariéře. —-

KATEŘINA EMMONS - SPORTOVNÍ STŘELKYNĚ, DRŽITELKA ZLATÉ MEDAILE Z OH 2008, 25 LET

* Jak vypadá váš typický jídelníček?

Myslím si, že docela normálně.

S manželem se snažíme, aby byl co nejpestřejší a nechyběly v něm důležité živiny a vitaminy. Co v něm chybí téměř úplně, jsou smažené pokrmy nebo sladkosti, které se koupí v obchodech. Skoro všechno si pečeme a vaříme doma, takže víme, co jíme.

* Liší se váš jídelníček v závodním a přípravném období?

V období před závodem se neliší vůbec. V den závodu toho většinou moc nesním. Snídani dokonce vynechám, pokud je závod brzy ráno. Mívám s sebou cereálie, banán či něco podobného, co nezatíží žaludek, ale dodá nějakou energii.

* Musíte si hlídat váhu?

Vzhledem k tomu, že jíme zdravě a jsme i hodně sportovně založení, nemusím.

* Co je váš největší stravovací „hřích“?

Zmrzlinové poháry, těm málokdy odolám.

* Dovedete si představit svůj život bez sportu?

Sport není celý můj život, takže si to představit umím. Snažím se udržet v kontaktu s fyzioterapií, abych se jí mohla později věnovat.


LENKA ŠMÍDOVÁ - REPREZENTANTKA ČR V JACHTINGU, 38 LET

* Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo a pití? Moje nejoblíbenější jídlo je sushi a bílé víno, ideální kombinace obojího. * Musíte se kvůli sportu v jídle hlídat? Je vaše sportovní strava přísná? Bohudíky moc ne. Když jsem jezdívala na jednoposádkové lodi, snažila jsem se neustále přibírat, takže v té době jsem se k jídlu spíše nutila. Poslední 4 roky, kdy jezdím na dvouposádkové lodi, se snažím být při maximální síle co nejlehčí, ale zatím mám tolik pohybu a navíc „hubené geny“, že není problém držet váhu dole. Stravuji se částečně podle diety krevních skupin, snažím se jíst často, v malých dávkách a hlavně pomalu; pokud na to mám čas, tak si každé sousto vychutnávám, jako by bylo poslední… * Vaříte ráda? Ano, vařím ráda, ale ne častěji než obden. Ráda mám v lednici takové složení potravin, abych se až na poslední chvíli mohla rozhodnout, co budu vařit. Často experimentuji a zkouším nová jídla z kuchařek. * Kterou kuchyni máte nejraději? Čínskou… ne opravdu, té se budu ještě dlouho vyhýbat (v Číně jsem letos strávila tréninkem a závoděním přes 3 měsíce). Miluji japonskou kuchyni, také italskou, řeckou, francouzskou, ale nepohrdnu ani českou kuchyní. * Jaký je váš druhý (předpokládám, že první je jachting) nejoblíbenější sport? Mám toho víc, podle času a možností je „v kurzu“ vždy něco jiného. Věnuji se lyžování, golfu, horskému kolu, windsurfingu a kitesurfingu. —-

OLGA ŠÍPKOVÁ - MISTRYNĚ SVĚTA VE SPORTOVNÍM AEROBIKU, LEKTORKA KOMERČNÍHO AEROBIKU, 39 LET

* Vypadáte štíhlejší než kdy dřív. Přitom většina žen po dětech spíš ztloustne. Máte nějaké tajemství?

Já jsem v těhotenství přibrala vždy tak maximálně 10 kilo. Navíc po porodu každé mamince začíná docela honička, takže si ani nedovedu představit, že bych dále přibírala. Po obou dětech jsem cítila velkou energii a chuť na sobě ještě víc pracovat. Myslím si, že většina maminek po dítěti zkrásní a role matky všem svědčí. Možná nastává větší problém v době, když matka přestává kojit, a nevydá tudíž tolik energie. Chce to hlídat si příjem kalorií a hýbat se. Myslím cíleně, neboť pohybu jako takového má každá maminka dost.

* Držela jste někdy v životě dietu?

I nesmyslné diety měly v mém životě místo. V dospívání, v době hluboké totality, jsme se sestrou zkoušely různé nesmysly.

Nebylo moc návodů, a tak jsme běhaly v igeliťákách a jedly vajíčka natvrdo, nějaké jogurty z těch mála druhů, co byly na trhu…

* Co je důležitější pro štíhlost: sport, nebo jídlo?

Je známé, že obojí jde ruku v ruce a je pro zeštíhlení, hezkou postavu a zdraví dohromady velmi důležité. Když budete hubnout tím, že radikálně snížíte denní příjem, zhubnete, ale nebudete mít hezkou a pevnou postavu. Budete-li pouze sportovat a dovolíte si větší porce jídla, než je zdrávo, vaše snaha nepadne na úrodnou půdu.

* Závidíte lidem, kteří mohou sníst vše, „na co přijdou“, a přesto neztloustnou?

Naštěstí jsou dávno za mnou ty doby, hlavně puberta, kdy jsem záviděla hubeňourům a nemohla sníst vše, na co jsem měla chuť. Jsem moc ráda, že pracuji ve svém oboru a hodně jsem na sobě zapracovala. Dovolím si téměř vše, na co mám chuť. Každý den se hýbu. Kdybych měla být déle bez pohybu, vím, jak na to, abych neztloustla, umím se držet.

* Vedete ke zdravému stravování i svoje děti?

Doma nemám s vařením problém. Mám dva chlapy a Adélku. Nejsem většinou líná uvařit klukům guláš, a sama si dát salát. Ne, že bych si s nimi ale občas nedala taky. Áďa nastoupila čerstvě ve svých 4 letech do školky, ale celou dobu jsme se stravovaly spolu. Má skvělé návyky. Miluje těstoviny, saláty, rýži… Samozřejmě vedle čokolády a zmrzky. Navykla jsem si s ní na pravidelnou stravu.

28.1.2009 11:20 | aktualizováno 16.12.2009 17:20 | Pavla Maříková,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.