ZPĚT

Hádala se duše s tělem…

Končívá vaše cesta do tělocvičny pravidelně v nejbližší cukrárně? Problém bude v nedostatečné motivaci. Když si vaše tělo postaví hlavu, do posilovny je nikdy nedostanete! Přečtěte si naše tipy, jak se zamilovat do pohybu celou duší.

Časopisy se doslova hemží popisy zaručeně fungujících zázračných cviků. Stačilo by je jen napodobit a tuková tkáň by se postupně začala měnit ve svalovou hmotu. Soudě podle těchto článků, ulice by vlastně měly být plné dokonale tvarovaných svalnatých či krásně tvarovaných žen podobných Xeně, které cílevědomě kráčí k nejbližší tělocvičně… Proč ve skutečnosti selháváme a namísto cvičení si raději poručíme další kousek čokoládového dortu? Když chybí vůle a správná motivace, jsou všechny dokonalé návody na nic. Tomu, co se během cvičení děje v naší hlavě, bychom měly věnovat minimálně stejnou pozornost jako tomu, co vykonávají naše svaly. Naučte se pracovat se svou myslí a vaše tělo vás konečně začne poslouchat.

Nebojte se přestřelit

Jestli chcete dosáhnout výsledků, rozhodně se při plánování nedržte při zemi. Popusťte uzdu své fantazii, a pokud se vám pak podaří zrealizovat alespoň polovinu veškerých plánů, bude to úspěch. Dejte si například předsevzetí, že budete chodit do posilovny každý den. Když se to pak smrskne na dvě návštěvy týdně, pořád ještě budete pro svou fyzičku dělat něco pozitivního. Jestli ale začnete se skromným předsevzetím, že si zacvičíte každou středu, může se vaše nadšení brzy vytratit do ztracena a vy zjistíte, že se mezi posilovací stroje dostanete jednou za uherský rok.

Nebojte se samomluvy

Vybudujte si lepší vztah ke svému tělu a chovejte se k němu jako ke svému nejlepšímu příteli. Když na ně budete přísná, ublížíte sama sobě. Zkuste si stoupnout před zrcadlo a řekněte svému tělu: Děkuju ti. Mám tě ráda, i když máš pár kilo navíc. Teď ale chci být zdravější a štíhlejší, a k tomu potřebuji tvou pomoc. Nestyďte se mluvit sama se sebou a motivovat se. Před cvičením klidně nahlas proneste: Tak, bříško, teď ti dám pořádně zabrat. Snažte se brát všechno s humorem a být pozitivní, jinak se nikdy nenaučíte plně využívat svého potenciálu.

Obklopte se optimismem

Sbírejte pozitivní výroky, které vás oslovily, a vystřihujte si je nebo opisujte. Dobrým zdrojem můžou být nejen knížky, ale i pohledy, noviny nebo kalendáře. Pak si je nalepte někam, kde je budete mít na očích – na ledničku, na počítač nebo třeba na mobil. Pomocí inzerátu v nejbližším sportovním centru nebo na internetu si najděte pohodově naladěnou parťačku ke cvičení. Když se budete na cvičení těšit ve dvou, riziko, že z tělocvičny dezertujete, se sníží na minimum.

A když se dopustíte nějakého dietního hříchu nebo na chvíli propadnete lenosti, buďte optimistická a odpusťte si to. Řekněte si: „Dobře, udělala jsem chybu, ale teď už jsem zase na správné cestě.“ Po každém takovém zaváhání budete zase o něco silnější. Nebojte se změny Snažte se dávat si každý rok nové cíle. Chodíte už pátý rok plavat do bazénu? Dejte si tento rok předsevzetí, že se naučíte nový styl. Umíte klasické tance? Zkuste se přihlásit na fl amenco. I když budete ze začátku škobrtat, časem se naučíte něco nového a budete o zkušenost bohatší. Život je jedno velké dobrodružství a ani cvičení by se nemělo stát nudnou rutinou.

Vyhoďte váhu z okna Zbavte se zlozvyku vážit se každý den. To je jen neefektivní mučení. Když cvičíte, proměňujete tuk ve svalstvo, takže i když si výrazně zpevňujete postavu, ručička na váze se nijak znatelně nepohne směrem dolů. Spíš otestujte své svalstvo na rukou a nohou letmým dotykem. Připadá vám o něco pevnější? Pak to bude platit i pro ostatní části vašeho těla. Mnohé naznačí také vaše loňské oblečení. Někoho donutí k pravidelné návštěvě tělocvičny koupená permanentka, někoho zase domluvené cvičení s kamarádkou. Která varianta je pro vás ta lepší? Řekni mi, jaký sport máš ráda, a já ti řeknu, kdo jsi… Klíč k úspěchu spočívá i ve správném výběru sportovní disciplíny. Zvolte si to, co nejlépe pasuje k vaší nátuře!

TYP: SPOLEČENSKÁ

Jaká jste: Nic ve vás nevyvolá takový pocit štěstí jako plný diář. Máte spoustu známých a žádnou činnost si nevychutnáte o samotě. Jak cvičit: Vyzkoušejte týmové sporty, jako je volejbal nebo floorbal. Do společnosti se ale dostanete i při jiných aktivitách, jako je golf nebo cyklistika ve skupině. Pokud vás baví individuální sporty, přihlaste se do klubu, který sdružuje zájemce o ten váš oblíbený.

TYP: SOUTĚŽIVÁ

Jaká jste: Jde vám hlavně o výsledek. Sportujete už od dětství a pravděpodobně za sebou máte i zkušenosti se závodním sportem. Když někdo vedle vás jede rychleji na rotopedu, začne vás to proti vaší vůli znervózňovat. Jak cvičit: Přihlaste se do amatérské ligy jakéhokoli sportu. Soutěže a turnaje se organizují pro nejrůznější sporty – tenisem počínaje a squashem konče. V létě můžete vyzkoušet triatlon. Trénink na něj pro vás bude dostatečnou motivací, abyste se udržela ve fyzičce po celý rok.

TYP: ZVÍDAVÁ

Jaká jste: Jste jediná, kdo se v muzeu vyptává na architekty dynastie Ming. Kdekoli je nějaká přednáška či výstava, jste tam mezi prvními. Jak cvičit: Pořiďte si DVD se cvičením anebo si v knihovně vypůjčete knížky o svém oblíbeném sportu. Když budete přesně vědět, které části svého těla posilujete a protahujete, půjde vám to mnohem lépe.

TYP: MILOVNICE PŘÍRODY

Jaká jste: Radši poběžíte v dešti po rozbahněné cestě, než abyste se trápila na běžeckém pásu. Ráda objevujete hory a jezera a prozkoumáváte lesy. Jak cvičit: Přidejte se do horolezeckého, turistického nebo cyklistického klubu. Noví lidé vám přinesou nové náměty a budete mít s kým si vyměňovat dobrodružné historky ze svých cest.

TYP: ROMANTIČKA

Jaká jste: Píšete si deník, ráda čtete, máte slabost pro výtvarné umění a starožitnosti. Záleží vám na tom, jak vypadá vaše tělo, ale k tělocviku jste měla odjakživa přirozený odpor. Jak cvičit: Není romantičtějšího pohybu než tanec. Zkuste břišní tanec, salsu, bollywoodský tanec nebo fl amenco. Budete se moci obléknout do krásných šatů, na chvíli změnit identitu a vlnit se v rytmu své oblíbené hudby.


…při sportu se vám vyplavují hormony štěstí endorfiny a je vám vlastně naprosto báječně?

9.2.2009 15:14 | aktualizováno 16.12.2009 12:51 | ILONA LAUŽANSKÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.