FITweb

Reklama

ZPĚT

Vyšlápněte si

Myslíte si, že chůze s hůlkami je dobrá akorát tak pro důchodce? Omyl! Vyzkoušejte nordic walking a budete mile překvapeni. Získáte novou pohybovou aktivitu na čerstvém vzduchu, a navíc s minimálním zatížením vašich kloubů.

Možná i vy ještě nevěřícně kroutíte hlavou, když v parku potkáte páreček nebo dokonce skupinku lidí s hůlkami v rukou, kteří ve svižném tempu pochodují a z jejich výrazu je patrné, že je to skutečně baví. My v redakci Diety jsme byli zvědaví, co je na tomto stále trochu netradičním sportu tak zajímavého, a proto jsme se rovnou přihlásili na kurz nordic walking.

Naučit se chodit není jednoduché

Nejvíce mě asi překvapilo, že naučit se správně chodit s hůlkami není vůbec tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Největší problém jsem měla s koordinací pohybu horní a dolní poloviny těla (a to jsem si o sobě naivně myslela, jak jsem sportovně nadaný člověk …:-). Ono to opravdu není jen tak jít rychlým tempem a k tomu pohybovat rukama s hůlkami tak, abyste o ně nezakopli a v ideálním případě se dokonce přiblížili chůzi, kterou předvádí lektorka. Při nordic walking je nutné poměrně hodně a rázně „houpat“ rukama, což dokonale zapojí především zadní stranu paže (před létem a sezonou krátkých rukávů více než aktuální), která má značnou tendenci k ochabování. Pohyb horní poloviny těla je vlastně mnohem důležitější a náročnější než pohyb nohou. Není až tak podstatné, zda jdete rychlostí 6 km/h, nebo ujdete jenom jeden kilometr, v tomto sportu se více než kde jinde „počítá“ především správná technika. Lekce nordic walking se skládá ze zahřátí, protažení s hůlkami, hlavního tréninku a závěrečného zpomalení. Každá část má svůj význam, proto není dobré ani jednu z nich vynechat. Po jediném kurzu nordic walking jsem měla jasno – bude mě bavit, protože: 1. I když hodně sportuji, jde o jiný typ zátěže, než na jakou jsem zvyklá. 2. Miluji pohyb v přírodě, a nordic walking je k tomu přímo předurčený. 3. Obyčejné procházky jsou pro mě nudné. Tohle jim dá skvělý náboj.

Nordic walking se vám dostane pod kůži. Když chytíte ten správný rytmus, už vás nic nezastaví…

Co to je?

V doslovném překladu znamená „nordic walking“ severská chůze. Není se tedy čemu divit, že kolébkou tohoto sportu je Finsko. Jedná se v podstatě o běžnou chůzi se speciálními hůlkami, podobnými těm lyžařským. Vznik tohoto sportu je spojený s datem 5. ledna 1988 a v tu chvíli šlo v podstatě o naprostou „z nouze ctnost“. V této době se měl v Helsinkách konat závod na běžkách, a z důvodu nedostatku sněhu museli organizátoři vymyslet jiné řešení. Závodníci tedy vyrazili na trať pěšky, pouze s hůlkami. Tím se zrodil sport, který se velmi rychle rozšířil po celé Skandinávii a pak i do střední a jižní Evropy.

Také v dnešní době je tento pohyb hojně využíván vrcholovými běžci na lyžích a biatlonisty k letnímu tréninku. Jeho technika se velice blíží technice při klasickém běhu na lyžích. Pro koho je ideální nordic walking? Nemusíte mít vůbec strach, že na nordic walking nebudete stačit, pokud nejste zrovna nadšený běžec nebo turista. Nezáleží ani na vašem věku, ani na aktuální kondici. Sportovní úroveň této aktivity lze velice lehce přizpůsobit na míru vašim požadavkům i možnostem. Provozovat ji mohou tedy lidé obézní, senioři, ale také jedinci trpící osteoporózou nebo artrózou. Doporučuje se totiž nejen za účelem redukce váhy, ale také jako rehabilitace u řady onemocnění pohybového systému nebo poúrazových stavů.

Levný sport

Ačkoli disciplína nordic walking vznikla ve Finsku, její provozování rozhodně není omezeno zimním obdobím, užívat si ji můžete po celý rok. Její nespornou výhodou je, že nepotřebujete žádné drahé vybavení ani speciální oblečení. Stačit vám budou dobré boty, sportovní oblečení a hůlky určené pro tento sport. Pořizovací náklady na vybavení jsou proto minimální. Hlavu si nemusíte lámat nakonec ani s místem, kde tento sport budete provozovat. Nevyžaduje žádný speciální terén, hole se hodí pro všechny druhy povrchů, na rovinu stejně jako do hor, a do města mají speciální nástavce-botičky.

Procvičíte celé tělo

Protože nordic walking není jen tak nějaké chození, ale vysoce účinný trénink celého těla, který podporuje optimální výsledky. Zapojíte při něm i svaly, které se při běžné chůzi na řadu nedostanou: paže, záda, hrudník, a dokonce i svaly na rukou. Při správném pohybu se vám protáhnou prsní svaly a odlehčíte šíjovým svalům. Samozřejmé je zapojení dolních končetin, částečně trupu a bederních svalů. Používání hůlek redukuje zátěž kyčlí, kolen a kotníků. Díky opoře rukou se snižuje i možnost uklouznutí, podvrtnutí, pádu. Přestože je severská chůze méně náročná než běh, účinná je zhruba stejně. Ovšem při této aktivitě nezatěžujete tolik své klouby. Při běžné chůzi se spálí zhruba 800 až 1000 kJ za hodinu, při nordic walking pak až 1300 kJ. Tepová frekvence se nacházív oblasti, v níž se můžeme cítit dobře celé hodiny, a přesto je spotřeba energie vysoká, stoupá až o 40 %.


Na nordic walking nepotřebujete žádné speciální vybavení kromě hůlek. Ty jsou základem i pro náročnější výšlap do hor, a proto vám přinášíme přehled hůlek na nordic walking i trekking. Na první pohled se příliš neliší, při bližším prozkoumání však zjistíte pár rozdílných detailů.


PROČ SE VĚNOVAT NORDIC WALKING?

* Pravidelné provozování tohoto sportu přispívá ke správnému držení těla.
* Zlepšuje pohyblivost páteře, jež vede k uvolnění napětí krčních, ramenních a mezilopatkových svalů.
* Ulevuje při problémech se zády.
* Zároveň posiluje srdce, oběhový systém a dýchací ústrojí.
* Dále zlepšíte metabolismus a koordinaci pohybů.

* O účinnosti tohoto sportu svědčí i jeho obliba jako způsobu rehabilitace. Setkat se s ním můžete například v Mariánských Lázních či Priessnitzových lázních v Jeseníku nebo Lázních Bělohrad. Populární je také jako jedna z aktivit na dovolených u moře pro všechny, kteří se nechtějí jen tak „válet“ na pláži. Zapůjčení hůlek na nordic walking nabízí také řada wellness programů u nás i v zahraničí.
* Dříve než se do tohoto sportu s nadšením pustíte, je dobré osvojit si jeho základy. Při úplných začátcích můžete stejně jako při řadě jiných sportů využít specializovaného trenéra. Řadu užitečných informací najdete na stránkách České asociace nordic walking .

Chcete se naučit nordic walking stejně jako my? Vyzkoušejte jedny z mála kurzů, které u nás na nordic walking existují. Pořádá je HUDYsport v Havlíčkově ulici v Praze. Základní kurzy probíhají každou středu od 15.00 do 16.00 a od 16.30 do 17.30 ve Stromovce v Praze, termín je ale možné upravit na základě dohody. Můžete zvolit kurz privátní jen pro vás nebo ve skupince maximálně šesti osob. Kontakt: Tel.: 602 80 63 68 e-mail:

29.6.2009 16:58 | aktualizováno 16.12.2009 14:47 | redakce

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.