ZPĚT

Jedeme

Jízda na kole je téměř pro každého. Můžete při ní relaxovat i hubnout. Nestojí moc peněz a zažijete při ní spoustu zábavy.

Na kole umí jezdit snad každé malé dítě. Pamatujete si na to svoje první? Pár metrů s pomocnými kolečky? Tu radost, když jste to poprvé zvládla sama a už vás nikdo nemusel držet? Kolo nás provází celým životem. Můžete si s ním hrát, to hlavně v dětství s kamarády na dvorku, můžete na něm vyrazit sama jen tak se svézt, pročistit si hlavu a pozorovat vše kolem sebe, nebo si vyjet s partnerem, udělat si hezký výlet. Na kole domů také lépe dopravíte velký nákup, aniž byste se nadřela, a pokud vás právě bolí klouby, je z něj ideální rehabilitační pomůcka, díky které je dobře pomalu rozhýbete. Navíc se jeho zásluhou daleko rychleji než pěšky přepravíte tam, kam zrovna potřebujete. O blahodárném vlivu na vaši fyzickou kondici ani nemluvě. Nemusíte totiž chodit pouze na lekce spinningu, i při obyčejné jízdě na kole se hubne. A jak! Při váze 80 kg je to až 2010 kJ/h. Sečteno a podtrženo, kolo se rázem stává adeptem na post ideálního sportovního společníka.

JAK SI VYBRAT

Jestliže jste na dovolené v tuzemsku či zahraničí, plánujete výlet po okolí, ale nechce se vám zrovna pěšky, stačí si kolo půjčit. Pokud se ovšem „cyklojízdě“ chcete věnovat i doma, a častěji než jednou za rok, vyplatí se koupit si bicykl vlastní. Existují různé typy a při výběru záleží na tom, jaký terén budete při jízdě na kole preferovat, a samozřejmě také na vašich finančních možnostech. Určitě si ale nechte poradit od odborníka a kolo dejte před první vyjížďkou pořádně seřídit. V tomto případě se vám pak určitě bude hodit informace, že u všech autorizovaných prodejců seřízení nabízejí v rámci služeb garanční prohlídky.

NENÍ KOLO JAKO KOLO

Máte ráda projížďky krajinou a zkoušíte nové cesty především v lese? Tím pravým pro vás bude horské kolo, které je určeno především do náročného terénu. Má robustnější konstrukci a také širší pláště s výraznějším vzorkem. Silniční kola jsou určena, jak už název napovídá, pro jízdu na silnici, tedy po zpevněném povrchu. V žádném případě se nedoporučuje tento typ využívat v terénu. A pozor musíte dát bohužel i na kvalitu některých našich silnic, každý výmol a kamínek by vás mohl nemilosrdně poslat k zemi. Univerzální podobou kola je tzv. krosové kolo. Spojuje v sobě výhody silničních a horských kol, zvládnete s ním jak asfaltovou cestu, tak udržované lesní a polní cesty. Vyznačuje se křehčí konstrukcí a užším pláštěm v porovnání s kolem horským.

JDĚTE NA TO CHYTŘE

Pokud jste šťastnou majitelkou dvoukolového dopravního prostředku a právě vyrážíte na výlet, možná by bylo dobré vědět pár zajímavých věcí. Tak například výlet s partnerem už pro vás nemusí být noční můrou, když dodržíte následující. Zásadně vyrážejte na stejném typu kola. Pokud on jede na silničním, je jasné, že vy mu nemůžete na horském v žádném případě stačit. Musela byste totiž vynaložit mnohem více energie. Spoustu práce vám ušetří i správný styl jízdy. Rozhodně se netlačte do čela pelotonu. Pokud totiž jede vepředu muž, rozráží vám vítr a vy se za ním můžete držet ve vzduchovém vaku. Uspoříte tak až 30 % energie. Jeho tempo si pak budete usměrňovat slovně. Měl by jet tak rychle, abyste mu stačila. Naučte se také správně řadit neboli přehazovat. Je zbytečné vybírat si příliš těžké, nebo naopak příliš lehké převody. A pro připomenutí: toto zařízení je na kole proto, aby jízdu usnadnilo, a proto se používalo. Takže řaďte co nejčastěji!

ŠLAPEJTE SPRÁVNĚ

Jízda na kole je hned po chůzi nejpřirozenějším pohybem. Musíte mít ale nastavenou správnou výšku sedla. Nízký posed bývá příčinou špatného šlapání „patami“, kdy nejsou plně zapojeny lýtkové svaly a přetěžují se naopak svaly stehenní. Sedlo nastavené moc vysoko zase přepíná lýtkové svaly. Nevýhodou obecně je, že při cyklistice dochází k jednostrannému zatížení svalů. Zabrat dostanou především ty na nohou, zatímco svaly na přední straně trupu, stejně jako na břiše, zahálejí. I přesto můžete kolo využít k rekreaci, ale také rehabilitaci. Jízda na kole je totiž vhodná rovněž pro lidi, kteří mají problémy zejména s koleny či kyčlemi a potřebují zlepšit svoji kondici a posílit ochablé svaly.

JAKO V KOČÁŘE

A konečně na kole můžete samozřejmě jezdit i s dětmi, a to již od narození. Důležitý je především výběr terénu a způsob přepravy dítěte. Pro rodinné výlety se hodí krosové kolo a cyklostezky, kde kolem vás nejezdí kolony aut. Jednou z nejoblíbenějších variant, jak vozit na kole úplně nejmenší děti, je speciální vozík připojený přímo za kolo. Ten můžete využívat prakticky od narození až do pěti let dítěte. Součástí jeho výbavy bývá speciální vložka pro novorozence. Malí cyklisté v ní mají zajištěnu vhodnou polohu podobně jako v autosedačce „vajíčko“. Pokud koupíte dobrý model vozíku, můžete ho po dokoupení držátka používat i jako kočárek do terénu nebo na kolečkové brusle. Vyplatí se také investice do odpruženého typu, který zmírní otřesy. K bezpečnosti napomáhají ještě pětibodové bezpečnostní pásy a přední síťka chrání dítě před hmyzem, drobnými kaménky a jinými nečistotami.

MÁMO, ZABER...

Další možností, jak cestovat na kole s dětmi, je sedačka umístěná na kole. V takovém případě je ale důležité, aby dítě již bez problémů sedělo. Umístit ji můžete před sedlo, ale mnohem bezpečnější je umístění vzadu. Přední sedačka totiž překáží při řízení, při šlapání musíte nepřirozeně rozevírat nohy a u starších typů sedaček bez stupaček může dítě dokonce strčit nohu do drátů. Dobré je i to, když dítě sedí po směru jízdy, aby se neustále nemuselo otáčet. Sedačka bohužel neposkytuje prakticky žádnou ochranu při pádu nebo střetu s překážkou.

Jedinými bezpečnostními prvky jsou upevňovací pásy, proto je naprosto nezbytná cyklistická helma i pro malé spolujezdce. Je možné, že se zvlášť malým dětem nebude hned první vyjížďka v cyklosedačce zrovna dvakrát zamlouvat (hlavně při nasazování helmy se připravte na velké protesty…). Trpělivost, uvidíte, že po pár kratších výletech si děti jízdu na kole zamilují.

Řídítka: Umístění řídítek do správné polohy zamezí bolesti zad a krčních svalů. U silničního kola by měla být až 7 cm pod úrovní sedla nebo na stejné úrovni, u horského 2,5 cm pod výškou sedla, u krosového 2–5 cm nad úrovní sedla.

Přehazovačka: Řazení nebo také přehazovačka je mechanické zařízení usnadňující jízdu na kole. Převodník jsou dva či tři ozubené talíře na ose s pedály a přehazování řetězu na nich provádí přesmykač.

Rám: Velikost rámu můžete vyzkoušet následovně. Stoupněte si obkročmo nad horní rámovou trubku, v této poloze byste měla mít alespoň 8cm prostor od rozkroku k horní rámové trubce.

Šlapky neboli pedály: Vybrat si můžete z klasických šlapek, nášlapných nebo kombinovaných. Pokud budete mít na kole pouze nášlapné, počítejte s tím, že musíte investovat ještě do speciálních bot.

Řetěz: Každých 450 km byste měla řetěz naolejovat, ještě častěji to dělejte, jezdíte-li v mokru. Sedlo Šířka vašeho sedla by se měla shodovat s šířkou vaší sedací kosti. Důležitá je také výška sedla, kterou lze přizpůsobit. Pokud na něm sedíte, vaše chodidla jsou na šlapkách a táhnete jednu nohu, vaše druhé koleno by mělo svírat úhel 25–30 stupňů.

Kazeta (na zadní ose kola): Skládá se ze tří až deseti ozubených koleček zvaných pastorky, přehazování mezi nimi provádí přehazovačka.

Duše: Uvnitř pláště je vzduchem plněná duše. Zda je dostatečně nahuštěná, poznáte, když ji zmáčknete mezi palcem a ukazováčkem. Měla by být pevná a nepoddajná. Vždy si zjistěte u výrobce, jaké je jeho doporučení na huštění. Obvykle tento údaj najdete na boku pláště, vyšší hodnota je pro jízdu na silnici, nižší pro terén.

Plášť: Čas na výměnu obvykle nastává, když se blíží najetých 5000 km nebo hrbolky na pneumatikách horského kola vypadají opotřebovaně, popřípadě uvidíte gumová vlákna na silničních pneumatikách.


TO VÁM NESMÍ CHYBĚT!

HELMA
Ze zákona ji musí nosit všichni cyklisté, kterým ještě není 18 let, ale službu může prokázat všem. Vybírejte takovou, která je pevná a zároveň dobře odvětrávaná. Čím více otvorů má, tím je také lehčí.

OBLEČENÍ
Cyklistické oblečení pomůže odvádět pot a zároveň udržovat teplo. Při delších jízdách oceníte kalhoty i dres ze speciálních materiálů.

RUKAVICE
Při případném pádu ochrání vaše ruce před drobnými kamínky. V rukavicích vám navíc nebudou klouzat řídítka.

BOTY
Tady záleží, jak moc se cyklistice věnujete. Skalní příznivci nedají dopustit na cyklistické boty do nášlapných pedálů. Speciální „kufr“ na pedálu ukotví špičku boty a spojí ji s pedálem. Noha se tak o pedál opírá jen velmi malou plochou, je s ním však pevně spojena. To vám dovolí zabírat nohou nejen při pohybu dolů, ale i při pohybu nahoru. Právě tento jev umožňuje cyklistovi vyvinout vyšší rychlost při menší námaze. Pokud jezdíte bez nášlapných pedálů, je vždy dobré mít pevnější sportovní boty než ty z tenké látky s měkkou gumou vespod.

TAŠTIČKA
Na kole nesmí chybět taštička s nářadím. Jen s ním pro vás výlet s prasklou duší nekončí. Umístit ji můžete třeba pod sedlo. Větší taštičku, například na rámu, užijete na mapu a peníze. Bez batůžku na zádech si jízdu mnohem více užijete, a navíc se můžete občerstvovat během cesty.

SVĚTLO
Pokud používáte kolo spíše jako dopravní prostředek, chybět by nemělo světlo. Ze zákona musí být jízdní kolo za snížené viditelnosti vybaveno světlometem nebo svítilnou bílé barvy a zadní svítilnou červené barvy. Ta může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.

ZÁMEK
Čím kvalitnější kolo, tím kvalitnější musí být vaše ochrana před zloději. Pořiďte si bytelný zámek (nejlepší jsou zámky odvozené od zámků na motorku – to znamená lanko spojující ocelové, do sebe zapadající válečky v bužírce). Tento zámek je zatím nejlepší formou mechanického zabezpečení.


Rozdíl mezi horským a silničním kolem:

HORSKÉ KOLO

Lisa 120 Deluxe, KONA, 56 990 Kč


* nejlépe se uplatní v terénu nebo na cestách horší kvality, ale nejde o kolo na hory (jak by se podle názvu mohlo zdát) – horská kola jsou uzpůsobena pro pomalejší rychlost a „drsnější“ zacházení
* mají mohutnější rám, širší pláště a menší průměr kol, většinou mají více převodů, rozšířených hlavně v oblasti těch nejlehčích
* hrubý vzorek pláště zvyšuje ovladatelnost kola na mokrém a kluzkém povrchu

SILNIČNÍ KOLO


Road Juliet, Merida, 31 490 Kč


* silniční kolo bývá většinou velmi lehké, a proto i rychlé
* hodí se k jízdě na kvalitních silnicích i k překonávání velkých vzdáleností
* je rychlé, ale u nejtěžších převodů se musíte vší silou opřít do pedálů
* na drsnějším povrchu, například na polních cestách apod., ucítíte každý kamínek – silniční kolo nemívá odpruženou vidlici ani sedlo
* je vhodné především pro sportovní vyžití – pokud nejste závodnice nebo aktivní sportovkyně, raději na něj zapomeňte


Než vyrazíte

Až naplánujete trasu, ujistěte se, že máte kompletní základní vybavení. Chybět by vám neměla nejen helma, ale ani funkční oblečení a doplňky.

Zajímavé tipy:

www.nakole.cz Na těchto stránkách najdete cyklotrasy a plánovač cest, tipy na výlety, nabídku cyklozájezdů i přehled certifikovaných prodejen kol.
www.czechoutdoor.cz Chcete někam vyrazit, ale nebaví vás plánování? Zde si můžete objednat testovací lekci kol, individuální akce či cyklistické výlety pro skupiny. Vy už pak můžete jen jet.
www.vyletnik.cz Po výběru z dané oblasti se vám kromě cyklotras a cyklostezek zobrazí i tipy na různé výlety, památky a další zajímavosti v regionu, které při svém výletě na kole můžete potkat.

13.10.2009 10:49 | aktualizováno 16.12.2009 11:24 | Pavla Maříková a Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.