ZPĚT

Dynamická powerjóga

Pokud jste až dodnes s jógou pouze koketovali a přemýšleli, zda ji vyzkoušet, máme pro vás tip! Nejdříve zajděte na powerjógu. Je příjemná, jednoduchá a dostupná i pro toho, kdo třeba ještě nikdy jógu necvičil. Navíc dokáže krásně zpevnit tělo.

K józe musí člověk dozrát. Nemusí vám sednout hned napoprvé a často se stane, že její kouzlo naleznete až po několika lekcích.

Především „rozlítaní“ a neklidní lidé k ní hledají cestu déle. Ne každý zkrátka musí být nadšený jogín hned od začátku. Klasická jóga může být navíc pro mnoho z nás příliš složitá a duchovně zaměřená. Oproti tomu powerjóga je uzpůsobená pro současného člověka a pro komerční cvičení ve fitness centrech. Powerjóga je cvičení, které se klasickou jógou pouze inspirovalo a používá některé z jejích pozic – ásan.

Tyto ásany jsou v powerjóze uzpůsobené běžným lidem a doplněné prvky ze strečinku a relaxace. Powerjóga je proto určena především těm, kteří chtějí cvičit, ale nevyhovuje jim aerobik nebo posilování v posilovně, nebo pro ty, kteří si chtějí odpočinout psychicky i fyzicky po náročném pracovním dni.

Cvičte a dýchejte

Lekce powerjógy probíhá na jednom místě – vestoje, vsedě či vleže na podložce – a jejím základem je pozdrav slunci (v několika verzích). Během hodiny a při jednotlivých ásanách se posilují svaly celého těla, včetně těch, které běžně v životě příliš nezapojujeme a o kterých často ani nevíme. Paradoxně právě tyto svaly jsou pro nás nejdůležitější, protože tvoří základ všech našich pohybů. Jsou to svaly pánevního dna, břicha a zad – především hluboké vrstvy těchto svalů. Aby se tyto svaly při cvičení zapojily, je nutné se velmi dobře soustředit a koncentrovat na cvičení. Kromě toho je důležité se zaměřit na dýchání.

Asi vám hned zpočátku nepůjde zkoordinovat dech přesně s jednotlivými pozicemi, ale podstatné je, abyste dýchali volně a pravidelně. Bez zklidnění mysli není totiž možné rovnovážné pozice správně provést. Účinky powerjógy:

Na tělo

* rozvíjí flexibilitu a sílu

* vyrovnává svalové nerovnoměrnosti

* formuje postavu

* zvyšuje vitalitu

* uvolňuje záda a páteř Na duši

* učí nás poznávat sama sebe

* zlepšuje soustředění a koncentraci

* učí nás relaxovat

Zklidněte duši

Na lekci powerjógy může přijít prakticky kdokoli – nedoporučuje se pouze těhotným ženám a lidem s velkou nadváhou. I když jste se léta nehýbali, zadýcháte se už na desátém schodu nebo máte problémy s koordinací pohybů, powerjóga toto vše respektuje a postupuje krůček po krůčku.
Najděte si lekci pro začátečníky, připravte si pohodlné oblečení a vodu (ano, i při józe se zapotíte) a vyrazte. A pokud vám nepůjdou všechny pozice hned na první lekci, vůbec nezoufejte. Tělo potřebuje postupně rozhýbat, svaly posílit a protáhnout a především – vaše mysl se musí naučit zklidnit svůj tok myšlenek a (alespoň) po dobu cvičení nechat starosti stranou. Uvidíte, že až se to naučíte, budete z powerjógy odcházet osvěžení na těle i na duši.

Pokud pro vás powerjóga není to pravé, zkuste si vybrat typ, který vám bude vyhovovat nejlépe. Více na další straně.

Z pohledu ženy a muže

Tereza, 41 let: „K józe mne přivedla dcera a musím říct, že ze začátku jsem byla hodně nedůvěřivá. Občas jsem do té doby chodila na aerobik, ale ‚klidnější‘ formy cvičení mne nechávaly chladnou. Na první lekci powerjógy se mi moc nechtělo a pořád jsem tvrdila, že nejdřív si ji zkusím zacvičit doma podle DVD a teprve pak půjdu přímo na vedenou lekci. Pak jsem si ale uvědomila, že je to nesmysl a že na to musím jít přesně obráceně.

Podle DVD jsem doma začala cvičit až po roce pravidelného cvičení, když jsem už měla jistotu, že cvičím technicky správně, zvládám dýchání apod. I přes mou počáteční nedůvěru mi brzy powerjóga přirostla k srdci. Krásně se mi zpevnilo tělo, zlepšily se mi problémy se zády a také mám pocit, že jsem celkově klidnější (a říká mi to i okolí) a šťastnější. Zkoušela jsem i jiné druhy jógy, ale powerjóga mi je nejbližší. Nejde sice příliš do hloubky filozofie jógy, ale pro současného člověka je nejpřístupnější a nejsrozumitelnější.“

Honza, 26 let: „Moje první setkání s jógou by se dalo nazvat – štěstí v neštěstí. V mládí jsem dělal bojové sporty a kvůli úrazu jsem se s nimi musel kolem dvaceti let rozloučit. Chodil jsem na rehabilitaci a tam mi můj fyzioterapeut doporučil vyzkoušet powerjógu, která se tady tehdy začala pomalinku objevovat. Nechtělo se mi, protože jsem měl pocit, že je to jen pro ‚ženský‘ a mně to nemůže nic dát. Ale jsem typ, který vyzkouší vše, a tak jsem se na první lekci vypravil.

Byl jsem strašně překvapený, že jsem na lekci nebyl vůbec jediný chlap, navíc hodinu vedl instruktor-muž, proto mi cvičení opravdu přišlo bližší. Už po první hodině jsem cítil v těle rozdíl – byl jsem příjemně unavený, a přestože šlo o silové cvičení, nic mne nebolelo. U powerjógy jsem už zůstal, dnes ji cvičím přes čtyři roky a s přítelkyní se chystáme vyzkoušet i partnerskou powerjógu, na kterou jsme slyšeli samou chválu. I když jde zase o jinou formu jógy, věřím, že nás nadchne. Už jen z toho důvodu, že se cvičí ve dvou – bude to další společná zkušenost, kterou můžeme sdílet.“

10.3.2011 10:34 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. klarinecka_

    klarinecka_ Je skvěla,cvičím jí skoro každý den, vřele doporučuju 8-)

    Pondělí 08:43

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.