ZPĚT

Diety s nízkým obsahem sacharidů

Jaké diety jsou v Hollywoodu myslí odborníci? Přečtěte si, na co největším hitem? A co si o nich herečky sázejí, když potřebují zhubnout několik kilogramů do nových šatů.

CELEBRITY DIETY, NA KTERÉ NEDAJÍ DOPUSTIT

Jaké diety jsou v Hollywoodu myslí odborníci? Přečtěte si, na co největším hitem? A co si o nich herečky sázejí, když potřebují zhubnout několik kilogramů do nových šatů. Drastické omezení sacharidů v celodenním jídelníčku je dnes nejpopulárnější cestou, jak se hollywoodské celebrity zbavují posledních gramů tuku. Přestože doktoři bijí na poplach, protože jde o stravovací režim značně nezdravý, nic to nemění na faktu, že do určité míry funguje. Navíc v prvních týdnech se výsledky dostavují velice rychle. Velkou propagátorkou nízkosacharidové diety je například Jennifer Anistonová, která dokáže zhubnout o 10 kg během několika týdnů. „Můj jídelníček se v dietním období skládá hlavně z bílého kuřecího masa, pečených ryb a obrovského množství zeleniny. Chleba, těstoviny, rýže a veškeré výrobky z bílé mouky jsou pro mne tabu. Pokud si chci dopřát, povolím si večer sklenku vína, ale to je opravdu výjimečně.“ Některé americké zdroje tvrdí, že tuto dietu vyzkoušel i její exmanžel Brad Pitt a většina kolegů ze seriálu Přátelé. Někteří více, jiní méně úspěšně. Mírnější variantou nízkosacharidových programů je tzv. zónová dieta, ve které se uvádí, že každé jídlo musí být sestaveno vyváženě tak, aby obsahovalo 40 % sacharidů, 30 % bílkovin a 30 % tuků. Tuto dietu si oblíbila hlavně Renée Zellwegerová, která díky ní shodila více než 15 kg, které musela přibrat pro svoji roli Bridget Jonesové.

VEGETARIÁNSTVÍ

Dalším hitem známých osobností je vegetariánství nebo přesněji řečeno veganství. Alicia Silverstone nebo Drew Barrymore nejedí žádné živočišné produkty, tedy nejen maso, ale ani mléko, vejce, sýry apod. Místo toho mají denně na stole fazole, celozrnné obiloviny, oříšky a mandle. Je taková strava zdravá? Lékaři tvrdí, že nikoli. Chybí v ní dostatek plnohodnotných bílkovin, které jsou nezbytné pro lidský organismus, vitaminy i důležité minerály. Na první pohled nemusí vegan nijak strádat, přesto však může trpět podvýživou. Veganství se rozhodně nedoporučuje dětem ani dospívajícím.

CO NA TO ODBORNÍK

Při dodržování opravdu přísné nízkosacharidové diety dochází k silnému odvodňování organismu (sacharidy na sebe vážou vodu), což způsobí rychlý pokles váhy. Bohužel, pokud nedojde i k celkovému omezení příjmu energie, zůstávají tukové zásoby prakticky nedotčeny. Pozitivem diety je minimální pocit hladu. Negativ je mnohem víc - velmi nízký přísun sacharidů způsobuje únavu a nechuť do života, nepříjemný je pocit sucha v ústech a zapáchající dech. Tělo nedostává ochranné faktory rostlinného původu, chybějí vitaminy, vláknina. Dieta je naprosto nevhodná pro lidi s vysokým cholesterolem, zvyšuje riziko srdečně-cévních chorob, protože obsahuje obrovské množství nasycených tuků. Tip : Kvalitní bílkoviny vám dodá také sója a sójové produkty. Kromě toho obsahují důležitý lecitin, který snižuje cholesterol. RADA Každý, kdo se chce stravovat alternativním způsobem, musí mít velké znalosti o výživě a svůj jídelníček pečlivě plánovat. Právě proto si mnohé celebrity najímají dietology a výživové poradce, kteří jim dietu sestaví a do poslední kalorie propočítají.

NÍZKOTUČNÉ DIETY

Možná to vypadá, že celý Hollywood je plný odmítačů chleba a na menu v restauraci nenajdete jediné jídlo z těstovin. Přesto se některé celebrity zaměřují více na kontrolování množství tuku, než na počítání gramů sacharidů. Herečka Fran Drescherová, o které mnozí tvrdí, že diety jsou to poslední, na co myslí, překvapivě sází na dietní program Weight Watchers. Ten patří k velmi oblíbeným a rozšířeným hubnoucím programům po celé Americe. Je založen na konzumaci vyvážených jídel, kdy každý pokrm je oznámkován určitým počtem bodů podle obsahu tuku, sacharidů a bílkovin. Můžete tak jíst v podstatě cokoli, ale vždy v rámci svého bodového rozmezí. Díky stejnému programu zhubla i Sarah Fergusonová. Z velikosti 14 se během tří měsíců dostala na velikost 10. Vzpomínáte si ještě na Moniku Lewinskou? V době aférky s Billem Clintonem byla pěkně kulaťoučká, krátkou dobu po utichnutí skandálu se však pustila do hubnutí právě pomocí nízkotučné diety. Ze svého jídelníčku vyřadila všechny tučné potraviny, smažená jídla, zmrzlinu a sladkosti. Aby neměla hlad, jedla hodně ovoce a zeleniny a pila až tři litry vody denně.

CO NA TO ODBORNÍK

Nízkotučná dieta vychází z předpokladu, že tuky obsahují dvakrát více energie v jednom gramu než sacharidy a bílkoviny. Cílem této diety je tedy maximálně snížit příjem tuků. Striktní vyloučení tuků je však škodlivé. Bylo prokázáno, že procentuální obsah tuků by se neměl dostat pod 25 % pro zajištění dostatečného příjmu vitaminů rozpustných v tucích, zejména pak vitaminu E. Snížený příjem tuků omezuje dostatečný příjem vitaminu D, nízkotučná dieta tak může ovlivnit vznik osteoporózy. Někteří lidé si nízkou konzumaci tuků kompenzují vyšším příjmem sacharidů, takže se v konečném důsledku dostanou na stejnou energetickou hodnotu jako před zahájením hubnutí.

ALTERNATIVNÍ STRAVA

Pro další hvězdy showbyznysu je odpovědí na štíhlou linii jedině organická strava. Gwyneth Paltrowová následuje velmi přísnou makrobiotickou dietu, která zakazuje jíst maso, vejce, mléko a pít kávu. „Někdy je velice náročné dodržovat tato pravidla, protože každá druhá potravina obsahuje vejce. Navíc makrobiotika povoluje jíst pouze plodiny vypěstované v podnebném pásmu, kde se člověk narodil, takže si při cestování po světě nechávám posílat potraviny z domova.“ Na druhou stranu tvrdí, že se jí tato askeze vyplatí, cítí se mnohem lehčí a nemusí řešit štíhlou linii. Propagátorkami organické stravy jsou i herečka Julia Robertsová a Christina Aguilera, které konzumují pouze biopotraviny vypěstované bez jakýchkoli chemikálií. CO NA TO ODBORNÍK Proti biopotravinám nelze říci nic špatného. Snad jen to, že jsou relativně drahé, což však bohatým celebritám určitě nevadí. Horší je to s makrobiotikou, která je pro mnohé dietology značně kontroverzní. Přestože obsahuje velké množství čerstvých potravin, zeleniny a ovoce, chybí v ní plnohodnotné bílkoviny, které člověk nutně potřebuje k životu. Člověk, který se chce makrobioticky stravovat, musí mít velké znalosti o výživě a svůj jídelníček pečlivě plánovat.

Tip : Příjem tuků by neměl přesáhnout v celodenním jídelníčku 30% podíl. Zaměřte se hlavně na rostlinné z ryb. tuky a mastné kyseliny

30.6.2008 22:14 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.