FITweb

Reklama

ZPĚT

Hubnutí se mi (ne)vyplatilo

Zbavit se kil rychle a bezbolestně je snem snad každého z nás. Janě se to podařilo, ale brzy zjistila, že takový výsledek Nemá dlouhého trvání a navíc může ohrozit zdraví. Podruhé na to šla proto jinak.

Jana, prodavačka, 37 let

Zbavit se kil rychle a bezbolestně je snem snad každého z nás. Janě se to podařilo, ale brzy zjistila, že takový výsledek Nemá dlouhého trvání a navíc může ohrozit zdraví. Podruhé na to šla proto jinak.

Jana měla již od dětství sklony k nadváze. Vyrůstala v rodině, kde se vařila klasická staročeská kuchyně – bůček s knedlíkem a zelím, smetanové omáčky, hodně uzenin, tučné sýry a sladké. Navíc měří pouze 155 cm, takže každé kilo navíc se na její postavě rychle projeví. „Několikrát jsem se pokoušela zhubnout, ale vždy, když jsem se vrátila k normální stravě, kila jsem nabrala zpět. Můj poslední nebo spíše předposlední pokus hubnout však dopadl velmi špatně.

Asi před čtyřmi lety rozhodl můj lékař, že již nemusím brát hormonální léky, a to byla pro mne výzva upravit svou postavu. Radikálně jsem ubrala na množství stravy, zařadila více zeleniny a ovoce. Kila šla krásně dolů a já se radovala, že jsem během tří měsíců přešla z velikosti 50 na 36 a zhubla téměř 30 kilogramů,“ vypráví Jana. Ze svého úspěchu se ale neradovala dlouho. Brzy se ohlásily první potíže. Rozhozený metabolismus, porušený imunitní systém, úplná ztráta fyzických sil a dokonce i poruchy řeči. Lékař Janě vysvětlil, že zhubla příliš rychle a pokud se chce uzdravit, bude muset pravděpodobně zase trochu přibrat.

„Obrátila jsem se i na bylinkářku, která mi namíchala speciální čaje na posílení organismu. Ty však bohužel podporovaly i chuť k jídlu a spolu s jojo efektem jsem se během následujících tří let pomalu, ale jistě dostala opět na váhu, ze které jsem začínala hubnout.“

BÁLA JSEM SE ZNOVU HUBNOUT

Impulzem k dalšímu hubnutí bylo přehoupnutí se ručičky na váze přes číslo 90 kg a hrozivá stovka v dohledu. Jana se odhodlávala půl roku, protože se bála, aby se opět nevyskytly zdravotní problémy, kterými zprvu trpěla. Rozhodla se proto jít na boj s kily tentokrát trochu jinak. Nastudovala si množství literatury a nejvíce se jí zalíbila dietní teorie založená na krevních skupinách. „Mám krevní skupinu A, proto se snažím do svého jídelníčku zařazovat co nejvíce sóji, pohanky, luštěnin, z masa pouze v omezené míře kuřecí a krůtí a pak samozřejmě ovoce a zeleninu. K tomu si hlídám i kalorický příjem a ten zbytečně nepřekračuji. Denně přijmu okolo 8000–9000 kJ (což není rozhodně malé množství), přesto se mi podařilo zhubnout. Přičítám to především správnému výběru potravin. Samozřejmě, že se mi občas stane, že nestihnu nakoupit a k večeři si dám jídlo, které jinak vařím pro syna, ale častěji než 1x týdně si to dovolit nemůžu. Vím, že pak by váha začala zase stoupat,“ říká Jana. Během čtyř měsíců zhubla 17 kg a od té doby si váhu drží. Ví, že nikdy nebude úplně hubená, ale ani se o to nesnaží. Již na základní škole měla okolo 66 kg, a proto svoji současnou váhu považuje za ideální. „Raději budu trošku baculatá, ale zdravá, než hubená, ale se zdravotními problémy,“ dodává.

BAZÉN A SOLNÁ JESKYNĚ

Stejně jako většina hubnoucích žen, i Jana se za každých pár kil dole odměňovala především novým oblečením. „Při prvním hubnutí jsem nejdříve vše přešívala, ale pak jsem zjistila, že více než o tři velikosti oblečení zúžit nejde a hodně věcí jsem si i nakoupila. U druhého hubnutí jsem to měla lehčí, protože jsem se slušného malého i většího oblečení již nezbavila. Vždy jsem měla ohromnou radost, když jsem ze šatníku vytáhla oblečení, které jsem už několik let na sobě neměla a najednou jsem zjistila, že mi krásně sedí.“ Aby se postava více zpevnila, chodí Jana 2x týdně do fitka, kde intenzivně posiluje a pak přidává ještě 20 minut jógy. Nedávno začala navštěvovat i bazén a solnou jeskyni, která jí hodně pomáhá i v boji s astmatem. V solné jeskyni se navíc ve zvýšené míře vypařuje jod, který podporuje činnost štítné žlázy a usnadňuje tak hubnutí.

JANINA RADA

„Je lepší hubnout pomaleji, ale jistě, aby se váha udržela a nevznikl jojo efekt. Jsem příkladem toho, že by člověk neměl chtít nemožné, ale naopak by si měl stanovit reálný cíl. Já se při prvním hubnutí dostala pod váhu, kterou jsem měla jako dítě, a výsledkem byly velké zdravotní potíže. Důležité je také, jaké potraviny jíme. I když jsem dříve neměla o moc vyšší energetický příjem než teď, neustále jsem přibývala na váze. Po změně skladby jídelníčku se okamžitě ručička začala posouvat doleva.“

ZDRAVÉ ZAPEČENÉ TĚSTOVINY (5–6 porcí)

500 g rýžových nebo špaldových těstovin
300 g tofu salámu
5 vajíček
300–400 g brokolice
olivový olej
sůl
pepř
grilovací koření

Těstoviny uvaříme a necháme okapat. Mezitím vymažeme zapékací mísu olejem. Salám nakrájíme, přidáme brokolici a uvařené těstoviny. Poté přidáme vajíčka, koření a vše dobře promícháme. Pečeme v troubě asi 40 minut.


make-up: Mgr. Jarmila Trojanová, oblečení zapůjčila značka Promod a Marks and Spencer

30.6.2008 22:13 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.