FITweb

Reklama

ZPĚT

Mýtus versus pravda

Osmdesát procent žen není spokojeno se svou postavou a váhou a téměř nenajdete ženu, která někdy v životě nevyzkoušela alespoň jednu dietu. Zkoušíme všechno možné a většinou se pak divíme, proč přes naši urputnou snahu ta kila dolů prostě nejdou. Anebo i jdou, ale na úkor našeho zdraví. je to i váš případ? Možná podléháte některým dietním mýtům.

MÝTUS: Nesmím míchat sacharidy a tuky.

Petr Havlíček: Je potřeba si uvědomit jednu věc - tuky se do krve dostávají po třech až pěti hodinách, sacharidy okamžitě. Takže nevidím důvod, proč nemíchat tuky a sacharidy dohromady. Naopak jídlo, které obsahuje všechny typy živin jako tuky, sacharidy, bílkoviny, vlákninu, má vždycky nižší glykemický index. Nejdůležitější je správný poměr živin a příjem energie.

MÝTUS: Když chci zhubnout, nesmím pít kávu.

Petr Havlíček: Jak u koho. Káva je stimulant, je to vlastně takové sympatikotonikum - to znamená, že způsobuje v těle takový ministres, kdy se vyloučí do krve více cukru, více mastných kyselin. Ale pokud k tomu nemám pohyb, tak se mi cukry spotřebují a tuky uloží zpět. U člověka, který se hýbe, sportuje, má příjem správně, nevidím důvod, proč si kávu nedat. U člověka, který se nehýbe a jen hladoví pod dozorem „odborných poradců“, bych kávu striktně vyloučil, protože tam ta káva maskuje stavy únavy a může způsobovat d problémy.

MÝTUS: Abych zhubla, měla bych vypustit snídani.

Petr Havlíček: To mi rozhodně nepomůže, naopak je prokázáno, že absence snídaně je prvním krokem k nadváze, protože pak se v odpoledních hodinách začínám přejídat.

MÝTUS: Při hubnutí nesmím jíst červené maso.

Petr Havlíček: Jde jen o to, jak komu vyhovuje. Někdo tráví červené maso dobře, nedělá mu problémy, tak proč by si to červené maso nedal? Je to velmi kvalitní bílkovina, koncentrovaná bílkovina, když se vybere libové, má i minimální podíl tuku, obsahuje hemové železo, takže nevidím důvod, proč si ho nedat. Já bych byl možná za červené maso i raději než konzumovat celou dobu jen kuřecí, protože je plné antibiotik a dalších reziduí, která se používají při výkrmu. Tam je patologicky urychlené dozrávání kuřete.

MÝTUS: Když chci zhubnout, musím jíst co nejméně.

Petr Havlíček: Hloupost. Vytvořím si leda jojo efekt. To znamená sice něco zhubnu, většina toho bude ze svalové hmoty, ale až skončím, protože to nevydržím, tak to všechno přiberu zpátky - ale většinu v tucích.

MÝTUS: Pomůže dieta podle krevních skupin či barevného typu.

Petr Havlíček: To jsou hlouposti, ale důležité je, že člověk o tom jídle alespoň trochu přemýšlí. Ale tohle už je trochu moc překombinované a odvádí to pozornost od těch důležitých problémů.

MÝTUS: Když budu jíst málo, tak nemusím cvičit a zhubnu.

Petr Havlíček: To je pravda, ale zhubnu všechno, tedy tuk i aktivní hmotu.

MÝTUS: Při chuti na sladké nebo hladu budu raději pít. Když to teče, tak se po tom nepřibírá.

Petr Havlíček: To samozřejmě není pravda. Kola taky teče a víme, že se po ní rozhodně nehubne. To platí i pro slazené minerálky. Je to prostě cukr. Slazené minerálky když už, tak patří do sportu.

MÝTUS: Po rostlinném tuku nepřiberu.

Petr Havlíček: Chyba, všechno je energie. Pokud je ho moc, rozhodně po něm přiberu.

MÝTUS: Pomůže mi půst.

Petr Havlíček: Akorát ztratíte svaly. Už při tom prvním dnu hladovění dochází ke ztrátám aktivní hmoty a nulovým ztrátám tuku. To znamená na vyčištění střev samozřejmě, ale je potřeba se smířit s tím, že ztratím část svalové hmoty.

MÝTUS: Když jdou kila dolů, hubnu.

Petr Havlíček: Ne, protože nevím, co hubnu. Můžu zhubnout pět kilo, z toho dvě kila tuku a tři kila vody a svalů.

MÝTUS: Jedna sušenka se ztratí.

Petr Havlíček: V kontextu naprosto zdravého stravování a aktivního životního stylu se to skutečně ztratí.

MÝTUS: Musím se vážit co nejčastěji, abych měla přehled.

Petr Havlíček: Ne, váha kolísá během dne plus minus kilo až tři. Takže nějaký úbytek záleží na tom, jak si ráno zajdu na záchod. Taková je pak moje váha. Pro spolehlivý výsledek stačí vážit se jednou týdně za standardních podmínek.

MÝTUS:

Při dietě musím vyloučit bílkoviny.

Petr Havlíček: To je strašná hloupost. Ale cokoli z živin když vyloučím, podstupuji zdravotní riziko.

MÝTUS: Jakmile zahřeším, přiberu.

Petr Havlíček: Ne. Musel bych zahřešit výrazně hodně, ale fyziologie těla je taková, že kdykoli něco sním špatně, tak ukládám do tuku. Po každém jídle musím něco uložit. Naopak ten jeden hřích může člověka motivovat k tomu, aby dál pečlivě dodržoval zásady zdravé stravy. Tady totiž nejde o dietu, ale o zdravý životní styl a také o to, aby to člověka bavilo a aby věděl, co jíst.

MÝTUS: Pozor na dochucovadla, přibírá se po nich.

Petr Havlíček: Jak po kterých. Hořčice například téměř nevadí, kečup vadí poměrně výrazně. Záleží zase na dávce, protože nějak si jídlo dochutit musím. Ale například bylinky jsou víceméně bez energie. Ale třeba u omáček už může nastat velký problém.

MÝTUS: Když hubnu, ale ráda sladím, stačí nahradit cukr sladidlem.

Petr Havlíček: Sladidla bych snad nejraději zakázal. Doporučuji je vyloučit ze stravy. Opravdu bych je nepoužíval. Je to prostě jen šidítko. Přirovnal bych to k tomu, když odvykajícímu alkoholikovi máváte před nosem otevřenou láhví. Jediná možnost je opravdu si odvykat na sladké.

MÝTUS: Po páté nebudu jíst a zhubnu.

Petr Havlíček: To není pravda. Člověk by měl respektovat svůj denní režim a dodržovat pravidlo, že přibližně čtyři hodiny před spaním nebude jíst. Naposledy má jíst tak, aby se do usnutí stihl vyprázdnit žaludek, to je to zásadní. Pokud se v pět navečeřím a pak si dám třeba už jen mrkev, tak je to teoreticky v pořádku, pokud půjdu spát v deset. Pokud vím, že půjdu spát o půlnoci nebo v jednu a budu pracovat, je to špatně.

MÝTUS: Majonéza je nezdravá a tloustne se po ní.

Petr Havlíček: Trocha majonézy neuškodí, pokud si ji ale připravím já. Majonéza připravená doma z kvalitního oleje si zachovává prakticky všechny dobré vlastnosti rostlinného oleje.

MÝTUS: Při hubnutí se nemají jíst luštěniny, protože jsou kalorické.

Petr Havlíček: Luštěniny se rozhodně mají zařadit do redukčního programu, protože mají velmi nízký glykemický index a hodně kvalitních bílkovin. Vše je kalorické, když se toho jí hodně.

MÝTUS: Pomohou mi pilulky na hubnutí.

Petr Havlíček: Pokud jsou zařazeny jako součást dietního a pohybového režimu, mohou pomoci, ale chci zdůraznit, že MOHOU pomoci. Pokud se ale někdo přejídá, nehýbe se a občas si „lupne“ pilulku, nezhubne ani omylem. EXTRA TIP! Kupujete si při hubnutí light a dia výrobky v domnění, že děláte pro sebe a svou dietu to nejlepší? Nenechte se mýlit. Tyto potraviny totiž mohou být pěkně zrádné. Dia produkty sice neobsahují bílý cukr, ale jejich kalorická hodnota je stejná a mnohdy dokonce vyšší než u běžných potravin. Je to dáno především vyšším množstvím tuku a také použitým náhradním sladidlem, které nemusí být nízkokalorické. Light zase znamená, že je výrobek o něco lehčí - má méně cukru nebo tuku, automaticky však nemusí být snížená i celková kalorická hodnota. Pozor na to!

MÝTUS: Při hubnutí se musíme vyhnout banánům a hroznovému vínu.

Petr Havlíček: Vše záleží na velikosti porce. Nevidím důvod, proč si v sezoně hroznového vína nedat hroznové víno. Je tam jen potřeba pečlivě přistupovat k velikosti porce, protože hroznové víno a banány, ale i třeba melouny, obsahují glukózu jako dominantní cukr, takže mají vysoký glykemický index. Budu jíst málo a při únavě se napiju limonády -tak vypadá dietní, ale také zdravotní cesta do pekla. Při hubnutí jezte!

EXTRA TIP! Při hubnutí musím výrazně omezit tuky… Omyl. Obecně je nutné při dietě snížit množství tuků, ale ne na úplné minimum. Organismus tuky pro správné fungování potřebuje, proto i v redukční dietě mají tuky své zastoupení. Měly by tvořit max. 25-30 % celkového denního příjmu, s převahou rostlinných tuků a nenasycených mastných kyselin. Vyhněte se tukům z tučného masa a mléčných výrobků, naopak si klidně dovolte lžíci olivového oleje do salátu nebo tenkou vrstvu rostlinného margarínu na chleba. Nejhorší dietní mýtus podle Petra Havlíčka: Striktně daný příjem kilokalorií pro všechny bez rozdílu stejný, který říká: Na hubnutí je tolik, na udržení tolik, na přibrání tolik.

Radí: ing. Petr Havlíček, výživový poradce www.petrhavlicek.cz

27.1.2009 14:29 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.