FITweb

Reklama

ZPĚT

Dejte si pauzu, SVAČTE!

Také ráno závodíte s časem a svačinu (svou i dětí) řešíte maximálně tak tatrankou nebo pár korunami a „něco si kup“? Pak se zamyslete. Zdravá svačina vám dá maximálně tak deset minut práce a nachystat si ji můžete den předem. Pro inspiraci vám přinášíme několik tipů.

6 TIPŮ NA ZDRAVOU SVAČINU

Ani velká, ani malá, zkrátka tak akorát, aby zahnala hlad mezi hlavními jídly. Taková by měla být svačina. A nemluvíme teď o svačinách jen pro děti, ale i pro nás, dospělé. Vždyť většina z nás má problém se během práce „utrhnout“ a jít si koupit něco k snědku, takže mezi snídaní a obědem vzniká zbytečně dlouhá pauza, během které dochází k velkému poklesu hladiny krevního cukru. To způsobuje ony známé návaly vlčího hladu, kdy sníme, co se nám dostane pod ruku. Velké výkyvy v hladině krevního cukru také podporují tloustnutí, takže pokud si myslíte, že když budete jíst jen v případě velkého hladu, tak zhubnete, jste na omylu. Právě proto bychom nikdy neměli na svačiny zapomínat. Nejlepší je připravit si svačinu ještě doma, abyste pak během pracovní doby nemuseli vybíhat ven a hledat, kde koupit něco zdravého. Mohlo by se vám totiž stát, že byste místo vyvážené, lehké svačiny snědli koblihu s marmeládou nebo v horším případě párek v rohlíku. To se zdravou stravou samozřejmě nemá co dělat. Co by tedy měla zdravá svačinka obsahovat? Ať jde o děti nebo dospělé, vždy by v ní měly být zastoupeny bílkoviny, sacharidy i tuky. Ideální je tedy kombinace ovoce nebo zeleniny, mléčného výrobku (jogurt, sýr apod.) a kousku pečiva. Množství a výběr konkrétní potraviny záleží na vašem životním stylu i aktuální váze. Chcete-li hubnout, volte raději zeleninu a nízkotučné výrobky, dětem můžete dát i ovocný jogurt, müsli tyčinku a jablko.

ZAKYSANÉ VÝROBKY

Jak už bylo zmíněno výše, velmi vhodnou variantou svačiny jsou mléčné výrobky. V ideálním případě ty zakysané. Proč? Obsahují totiž živou probiotickou kulturu, která je důležitá nejen pro dobré trávení, ale i k posílení celé imunity. Kultura mléčného kvašení zlepšuje stav střevní mikrofl óry a pomáhá při vstřebávání minerálních látek. Kysané výrobky mají také mnohem lepší vstřebatelnost vápníku, železa i fosforu. A nabídka je skutečně široká – vybírejte mezi jogurty, kefíry, acidofi lním mlékem nebo podmáslím. Pokud držíte dietu, vyhněte se cukrem slazeným mlékům a jogurtům (pozor na nízkotučné verze, které mohou mít nízký obsah tuku, ale přesto obsahovat cukr). Dejte si pozor i na množství – jeden půllitrový jogurtový nápoj s cukrem obsahuje okolo 1500 kJ, což je hodnota, která by vám měla stačit na oběd.

DOPOLEDNE HŘEŠTE

Dopolední i odpolední svačina by měla tvořit asi 15 % celkové denní hodnoty stravy. Kolik to bude přesně kalorií, si musíte spočítat sami podle svého kalorického příjmu. Pokud se ale nestihnete pořádně nasnídat, můžete si na svačinu přidat a obráceně. Dobrá zpráva také je, že dopoledne můžete mírně hřešit. Nedokážete si odříct sladké? Dejte si ho, ale jedině k snídani nebo dopolední svačině, kdy má tělo ještě dostatek času přijatou energii spotřebovat. Svačiny jsou také „záchranou“ pro ty, kteří zapomínají snídat. Rozhodně je lepší dát si alespoň svačinu, než hladovět až do oběda. Nemáte-li ráno chuť jíst, můžete si svačinu rozdělit do dvou porcí a sníst je v průběhu dopoledne. Nezapomínejte ani na tekutiny. Právě kysané nápoje jsou vhodnou alternativou, když opravdu není čas – doplníte jím tekutiny i energii. Ke svačině byste měli vypít alespoň 300 ml tekutin. Ideální je voda, ovocný čaj, ředěné džusy nebo minerální vody – ty ale pouze v omezeném množství a střídejte druhy.

27.1.2009 14:25 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.