ZPĚT

Nahoru a dolů aneb jak hormony mávají s naším tělem!

Kdy naposledy jste si vy nebo vaše kamarádka při zmínce o dvou kilech navíc, novém špíčku na břiše nebo balíčku sušenek, které zmizely během pár minut, povzdechla - „Za to můžou hormony“? Nespočet žen tvrdí, že hormony - „koktejl“ chemických látek, který je zodpovědný za mnoho pochodů v organismu - jsou základem problému, proč nemohou zhubnout.

PROČ STÁLE TLOUSTNU?

„Už od puberty moje váha kolísala plus minus 5 kg, ale minulý rok jsem z ničeho nic měla nahoře 10 kg,“ vypráví třicetiletá Julie. „Měla jsem pocit, že jen tloustnu a tloustnu, a přitom jsem s tím nemohla nic dělat. Nejdřív jsem si myslela, že je za tím změna práce a přestěhování se z malého města do Prahy, ale když se mě na Vánoce rodiče zeptali, zda nejsem těhotná, rozhodla jsem se jednat. Objednala jsem se k lékaři a ten po řadě testů zjistil, že trpím hypofunkcí štítné žlázy.“ Nedostatek hormonu štítné žlázy může způsobit nárůst váhy. Není to však jediný lidský hormon, který má vliv na naši hmotnost. V minulosti se tukové buňky považovaly pouze za zásobárnu energie pro případ, že by jí tělo mělo z potravin nedostatek. V posledních deseti letech se však lékaři začali tukovými buňkami více zabývat a zjistili, že tuk uložený na bocích a stehnech (především u žen) je prakticky neškodný a nijak neohrožuje zdraví. Mnohem horší je to s tukem uloženým kolem středu těla - na břiše a trupu, který produkuje hormony ovlivňující apetit, inzulin a váhu. To odhaluje nadváhu v novém světle. Dříve se vědělo, že nadváha je spojená s některými nemocemi, teď však můžeme dokonce říci, že obezita způsobuje tyto zdravotní problémy a že existují některé faktory, které činí hubnutí velmi náročnou disciplínou.

POSTAVA SE S VĚKEM MĚNÍ

Ne zcela veselou zprávou je, že nikdo nemůže úplně ovlivnit, kam se mu bude tuk převážně ukládat. Množství estrogenu v poměru k androgenu v období puberty určuje, jakou postavu budeme nakonec mít. Většina silnějších žen má postavu ve tvaru hrušky, což je ve vztahu ke zdraví spíše ta dobrá varianta. Druhý typ nadváhy, kterému se říká „mužská obezita“ nebo „obezita typu jablko“ je riziková hlavně pro vznik cukrovky a srdečních chorob. I když je tento druh nadváhy typický pro muže, ženám po menopauze se postava mění a velmi často právě tímto směrem.

PROČ JSEM STÁLE HLADOVÁ?

Nezáleží na tom, jak moc nebo málo se petatřicetiletá Petra snaží v jídle kontrolovat, stále má pocit, jako by její žaludek byl prázdný, protože se hlásí o slovo. „Moje neustálá chuť k jídlu tvoří největší problém v mém hubnutí. Mít hlad zkrátka nevydržím, takže to dopadá tak, že celý den něco jím. Nejsou to velké porce, ale i tak vím, že za den toho sním mnohem víc, než bych měla. Kvůli tomu nejenže nehubnu, ale dokonce stále přibírám,“ stěžuje si Petra. Mnoha ženám, stejně jako Petře komplikuje extrémní trvalý hlad a chuť k jídlu nejen hubnutí, ale i pracovní a soukromý život. „Když máme dvoua vícehodinové jednání s klientem, mívám pocit, že už to nevydržím a sním alespoň kostku cukru, co leží na stole u kávy. To ale samozřejmě nejde, takže jsem po celou dobu roztěkaná a nervózní, což k dobrému výsledku rozhodně nepřispěje,“ říká Petra. Příčin takové chuti k jídlu může být mnoho, v neposlední řadě také hormony. Vědci odhalili řadu hormonů, které jsou spojené s tím, kdy a jak se cítíme hladoví. Nejznámějšími z nich jsou leptin (reguluje pocit hladu a nasycení) a grelin, který stimuluje apetit. Oba tyto hormony mají vliv na to, jak se spaluje energie přijatá z jídla a kam se ukládá tuk. Leptin se tvoří v tukové tkáni a jeho cílovým orgánem je hypotalamus, pro který představuje signál pocitu sytosti. Při nedostatku leptinu se zvyšuje chuť k jídu. U obézních lidí bývá leptinu paradoxně nadbytek -součástí syndromu obezity je rezistence k leptinu. Hladina leptinu je dána geneticky, ale podle posledních studií se při hubnutí jeho hladina snižuje, což vysvětluje, proč je pro některé lidi tak obtížné kontrolovat svůj apetit.

KDE SE VZAL TEN NOVÝ ŠPEK?

Vždy v dobré kondici, tak mluvili o Justýně její přátelé. Sportovala, zdravě se stravovala a její BMI bylo vždy v normě. Vše se změnilo, jakmile oslavila padesátiny a dostavila se menopauza. „Před třemi lety jsem začala pomalu a nenápadně přibírat a nic, co jsem proti tomu dělala, nepomáhalo - omezila jsem kalorie, začala jsem každý den běhat,“ vzpomíná Justýna. „Moje sestra a švagrová se mne snažily uklidnit tím, že jde o přirozenou věc, která přichází s věkem, ale já nad tím nechtěla jen tak mávnout rukou. Necítila jsem se dobře, návaly horka mi na náladě nepřidaly a nervozita a napětí už vůbec ne. Rozhodla jsem se jednat, přihlásila jsem se na spinning a světe div se, za 3 měsíce jsem měla dole 7 kg,“ dodává pyšně Justýna.

To, co se přihodilo Justýně, není vůbec neobvyklé. V menopauze, kdy vaječníky přestanou vyrábět estrogen, se přebytečný tuk ukládá převážně na břiše, protože zde se může produkovat právě estrogen a další hormony. Je logické, že když organismus zaregistruje nedostatek estrogenu z vaječníků, začne ho tvořit jinde.

Proto buďte více tolerantní a neřešte každý centimetr v pase navíc. Přibírání na těchto místech je stejně přirozené jako zvětšující se prsy v pubertě. Ani s jedním toho příliš nenaděláte. To však neznamená, že byste na svoji linii měly rezignovat. S věkem se také zpomaluje metabolismus, což je způsobeno mimo jiné i ubývající svalovou hmotou.To je důvod, proč mnoho žen stejně jako Justýna v menopauze přibírá. A to i v případě, že v padesáti vážíte stejně jako v pětadvaceti, procentuální množství tuku je vyšší. Tuk opticky zabírá více místa a spaluje méně kalorií. Jak stárneme, potřebujeme méně kalorií, přitom ale jen málokdy klesá i naše chuť k jídlu. Výborným řešením, jak si i ve starším věku udržet zdravou váhu, je sport. Nejenže vyrovnáte příjem a výdej energie, ale také zabráníte rychlému ubývání svalové hmoty. Cvičením ostatně posílíte i kosti, které jsou zvláště v tomto životním období ohroženy osteoporózou. *

EXTRA!

Tělo spálí až 300 kalorií navíc v období těsně před menstruací. Proto tolik mlsáme a kolem cukrárny nedokážeme projít bez povšimnutí. To má však jediný následek - mnohem vyšší příjem, než je oněch 300 kalorií, a tím i nárůst váhy.

22.10.2008 13:50 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.