FITweb

Reklama

ZPĚT

Zónová dieta

Ozdravení jídelníčku, zbavení se kilogramů i vytvarování postavy – to všechno bez jakéhokoli náznaku hladovění prý dokáže zónová dieta dr. Barryho Searse. Můžete slibům z jeho knihy „Vstupte do zóny“ věřit?

V 80. letech minulého století se americký lékař Berry Sears nepřestával pozastavovat nad tím, jak je možné, že i když lidé omezují ve své stravě tuky, příliš nehubnou, na váze často dokonce přibývají a spolu s nadváhou či obezitou se perou i s dalšími zdravotními problémy. Došel k jedinému závěru: konzumují příliš mnoho sacharidů (v běžné stravě se jich najde okolo 60 procent z pohledu denní skladby jídelníčku), které působí na produkci inzulinu regulujícího hladinu krevního cukru. Nadbytek sacharidů způsobí pak stav, kdy organismus přestane reagovat právě na zmiňovaný inzulin, stoupá hladina krevního cukru a jestliže po dlouhou dobu setrvává na vysoké úrovni, vzniká nebezpečný diabetes 2. typu.

JDE O SPRÁVNÉ POMĚRY

Doktor Sears se pustil do výzkumu ve spolupráci s předními americkými sportovci, jehož výsledkem bylo objevení správného poměru, v němž bychom měli přijímat jednotlivé živiny. Tento poměr stanovil na: 40 % sacharidy, 30 % bílkoviny, 30 % tuky. Jako nejdůležitější přitom „otec“ zónové diety hodnotí bílkoviny, kterých se snaží do jídelníčku zařadit zvýšené množství právě na úkor sacharidů. Nejen ty pak samozřejmě doporučuje vybírat podle hodnot glykemického indexu, jež by měly být zásadně co nejnižší (na webu www.stob.cz). Omezením jejich příjmu zároveň donutíme podle dr. Searse tělo, aby čerpalo energii z bílkovin a tuků. A tím vším dostaneme organismus do tzv. zóny, v níž podává „ideální výkony“ a je vůbec v nejlepší formě, jakou nám pravděpodobně umožňuje naše genetická výbava.

NASTAVTE NOVÝ REŽIM

V zónové dietě se setkáte s rozvržením jídelníčku do pěti až šesti menších jídel denně, přičemž u toho hlavního – oběda – platí horní hranice pro energetický příjem potravin 2000 kJ a u svačin (které byste měli zvládnout dvě až tři) se musíte vejít do 450 kJ.

K tomu je třeba skutečně u každého z přijímaných chodů dbát na vyvážený příjem všech tří živin (zapomeňte na to, že k snídani si dáte sladkou koblihu a k obědu to napravíte čistým kuřecím steakem, čímž poměry sacharidů a bílkovin vyrovnáte – skutečně je třeba hlídat poměry živin v každém přijímaném jídle!). A aby toho nebylo málo, u jednotlivých živin navíc musíte ještě zhodnotit, zda je přijímáte v té nejlepší možné formě.

CO ANO A CO NE?

U sacharidů určitě zapomeňte na ty s vysokým glykemickým indexem. Vyřadit musíte známé bílé pečivo, klasické těstoviny, bílou rýži, cukr, ale i med… Povolené máte sacharidy obsažené v zelenině, ovoci (příjem je v jeho případě omezený na 200 g na den), celozrnných produktech. Ani tuky samozřejmě nemůžete zařadit libovolné. Passé jsou máslo, sádlo, smetana i ztužené rostlinné tuky, zatímco olivový olej, rostlinné margaríny, ořechy či avokádo máte jako zdroje tuků povolené. A bílkoviny? Také tady je třeba dodržovat určitá pravidla. Smíte bílé maso, ryby, dary moře, nízkotučné mléčné výrobky, sójové maso, vaječný bílek, sýry a příležitostně libové hovězí nebo telecí maso. Zapomeňte na uzeniny (výjimku občas můžete udělat u prsní kuřecí šunky), vepřové maso, vaječný žloutek, polo- a plnotučné mléčné produkty. Ke každému jídlu je mimoto ještě „povinná“ větší sklenice tekutin, takže budete mít postaráno i o pitný režim. A nakonec zbývá podotknout, že se musíte striktně vyhýbat tvrdému alkoholu a všemu, co obsahuje kofein.

DOBRÉ ZPRÁVY

Už vzhledem k rozdělení jídel do pěti až šesti po celý den vám při zónové dietě prakticky nemůže hrozit hlad. Snídaně je doporučována těsně po probuzení a potěšující je určitě i fakt, že malou druhou večeři či třetí svačinu nabízí doktor Sears dokonce těsně před spaním, aby tělo mělo stále „co na práci“. Jestliže ji přijmete vyloženě za svůj nový stravovací či životní styl, nemusíte se bát jojo efektu. A protože budete jíst více bílkovin a jídelníček vznikal ve spolupráci se sportovci, čeká vás odměna také v podobě vyrýsované postavy. Ta ovšem předpokládá ještě zařazení přiměřeného množství pohybu, aby svaly měly vůbec příležitost se utvořit… Všechno chce každopádně čas! Že to vypadá, že zónová dieta má jedno plus za druhým? Než se do ní pustíte, ještě si přečtěte názor PhDr. Ivy Málkové ze společnosti Stop obezitě.

CO JEŠTĚ NEVÍTE?

Na podobném principu vystavěl svou dietu známou jako Dieta ze South Beach také fl oridský kardiolog Arthur Agatston (viz minulé číslo Diety). Ten však do takové míry neřešil přesné složení jednotlivých jídel, k čemuž mu možná chyběla právě zkušenost se sportovci.

KDO DRŽÍ ZÓNOVOU DIETU?

Její velkou propagátorkou je nenápadná, křehká herečka Winona Ryder. Stejně tak si ji oblíbila její kolegyně Demi Moore (možná právě zónová dieta stojí za tím, že tahle žena vypadá pořád tak neuvěřitelně sexy) nebo nepopiratelná královna popu – Madonna. Všechny do jedné však své stravovací návyky podporují samozřejmě ještě velkou mírou pohybu a poslední dvě jmenované také o mnoho let mladšími partnery po svém boku!


ZÓNOVÁ DIETA OČIMA PhDr. IVY MÁLKOVÉ

zakladatelky společnosti Stop obezitě,


Při hubnutí se všichni odborníci shodují v tom, že je potřeba snížit energetický příjem. V poměru živin už však vždy taková shoda není. Společnost STOB využívá ve svých materiálech a v programu svých kurzů poměr živin shodný se „zónovou dietou“, tedy 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků z celkového energetického příjmu při nízké energetické hodnotě (okolo 5000 kJ). Klienti mají při tomto poměru živin vyrovnanou hladinu cukru v krvi, netrpí hladem a mají dostatek bílkovin, které jsou při redukci váhy velmi důležité. Takže doporučujeme. Pokud by pro vás bylo složité si takto živiny počítat, využijte program Snadně žij zdravě – sebekoučink, který spočítá zdarma vše za vás ().

18.5.2009 14:45 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.