ZPĚT

Dietní plán podle povolání

Způsob, kterým žijeme, je ovlivněn mnoha faktory a jedním z nejdůležitějších je i profese, jíž se věnujeme. Práce na směny, krátký dlouhý týden, fyzicky náročné povolání, nepravidelná pracovní doba - to všechno má velký dopad na to, jak se budeme stravovat, sportovat, ale třeba i na to, zda nás potrápí problémy s váhou.

Iveta, 25 let -moderátorka

„Snažím se žít tak, abych byla spokojená. Jednou za čas zajdu na masáž, zacvičit si, odpočívám, jím tak nějak přiměřeně. Samozřejmě taky lenoším, ale pokud mi to přináší radost, nevidím v tom žádný problém. Uznávám heslo, že každý člověk má být spokojený sám se sebou, i kdyby měl třeba 200 kg. Práce mi všechno tohle umožňuje. Ranní vstávání sice kráse moc neprospívá a zdraví taky ne, ale to si vyberu právě odpočinkem, při kterém načerpám novou energii. V jídle se nehlídám, jenom se snažím kontrolovat sladké. Mám tu výhodu, že mi chutnají zdraé věci a ovoce i zelenina. Občas si sice dopřeju nějaký ten dortík, a když mám nezvladatelnou chuť, sním i tabulku čokolády. Ale neřeším to. Jinak jídlo nijak neomezuji, je to spíše radost. Jsem sportovní typ, takže si ráda zacvičím nebo jakkoliv zasportuji. Vlastně skoro každý den provádím nějaké cvičení. Protahuji se, abych nebyla ztuhlá a taky zabránila bolestem hlavy. Trpím totiž na migrény, tak se zaměřuji na páteř. Mám ráda chůzi, takže chodím pořád a rychle. Jinak si zajdu asi dvakrát týdně do posilovny. S dobrou hudbou to člověka vyloženě baví. Teď, jak je teplo, mi přibude ještě běh a ráda si vyjedu ven na kole. A nově bych se chtěla pořádně naučit hrát tenis. Snažím se sehnat trenéra, který by měl to naučil… I když mi to spousta lidí nevěří, dietu jsem zatím nedržela… Tedy - tu vaši Dietu s velkým D samozřejmě ano!“ Chyby a problémy: * častá konzumace sladkého
* cvičení bych ráda věnovala více času
* chybí mi pravidelnost ve stravování MUDr. PICHLEROVÁ ŘÍKÁ: Slečna Iveta si ve svém věku opravdu může dovolit volnější režim a občas zamlsat - pokud to ale vyrovná pravidelným pohybem. Důležité je každopádně být v pohodě a poslouchat tělo. Ovšem špatná zpráva je, že zhruba právě od 25 let tělo stárne, a pak přijdou horší časy. Za pár let už bude potřeba více než nyní zaměřit se na zdravý jídelníček s dostatkem pohybu. A zdravým jídelníčkem přitom nemyslím žádnou dietu, ale opravdu vhodně volené potraviny, pravidelný režim, dostatek nekalorických tekutin a 3x týdně hodinu pohyb. A to nemluvím o váhových výkyvech v podobě těhotenství a následných hormonálních změn. Prostě to, co platí nyní, nemusí platit za deset let, i když geny jsou jistě mocné. manažerka inzerce —-

Klára, 36 let

„Můj životní styl je úplně podřízený práci. Protože celé roky pracuji v médiích a mám na starosti inzerci, potkávám se neustále s obrovským množstvím lidí.Nejen během dne - mnohdy se klientům musím věnovat i po práci, někdy o víkendu. Práce manažera inzerce nikdy nekončí. Co se týká jídelníčku, záleží na tom, zda jde o všední den, nebo víkend. Během týdne zase záleží na tom, mám-li pracovní schůzky, či nikoli. A jelikož se byznys mnohdy lépe vyjednává u dobrého jídla, mívám často pracovní obědy. Když se k tomu přidá odpolední káva během další schůzky a nedej bože i nějaká večerní akce, je to pro tělo a figuru zabiják. Mám stravovací návyky jako chlap - potřebuju maso.

A hlavně hovězí. Krvavý či tatarský biftek, to je moje. Pak ještě sladké. Přijde-li stres, mířím pro čokoládovou tyčinku.O víkendu se ale snažím odpočívat a k tomu patří i to, že jím, paradoxně, méně a zdravěji. A jak jsem pořád zaměstnána něčím kolem sebe, není stres, nehoní mě mlsná. Tak do 32 let jsem se navíc ani moc hlídat nemusela. Měla jsem velikost 36, a když jsem nabrala tři kila přes míru, prostě jsem jen omezila sladké. Pak přišly zdravotní problémy, léčba medikamenty a váha šla nahoru.Dnes je to lepší, ale konfekční velikost 36 se stala minulostí. Asi za to může i fakt, že ani metabolismus nepracuje tak rychle jako dřív. Snažím se ho proto povzbudit sportem - mám ráda aquaaerobik, chodím na běžícím pásu, hraju tenis a v zimě jezdím na lhory.“

Chyby a problémy:

* nejsem schopna odolat sladkostem a „rychlým cukrům“
* nemám žádný řád v jídle
* chybí mi pevná vůle na pravidelné cvičení

MUDr. PICHLEROVÁ ŘÍKÁ: Paní Klára své problémy pojmenovala sama - nejhorší je nepravidelný jídelní režim. Opulentní obědy a sladkosti nám kupodivu energii spíš vezmou. Maso je lépe volit kuřecí a krůtí, ovšem ani biftek jednou za 14 dní není chyba. Potřeba jsou i ryby, které obsahují mnoho prospěšných látek! Příloh bych na oběd volila jen málo, asi 80-100 g v hotovém stavu, o to více však salátu. Do oběda ženy v tomto věku a se sedavým zaměstnáním se nevejde předkrm ani dezert. Ten by mohl občas tvořit svačinku asi tři hodiny po obědě. Dopoledne bych cukry nechala, protože tělo si pak řekne o větší dávku v podobě sladkostí. Vhodnými cukry jsou celozrnné pečivo, přílohy a ovoce se zeleninou. Pravidelnost ve cvičení je nezbytná! porodní asistentka


Hana, 40 let

„Myslím, že se snažím žít celkem zdravě, ale zastávám názor, že se nesmí nic přehánět. Denní rytmus samozřejmě nemám pravidelný, vzhledem ke službám v zaměstnání. Pracuji 12 hodin - buď ve dne, nebo v noci.Podle toho si přizpůsobuji i denní režim. Jím, co mi chutná a dělá dobře. To znamená, že si klidně odpustím smetanovou omáčku, protože je mi jasné, že bych o ní věděla až do večera. Ke snídani jím většinou chléb se sýrem, někdy šunku, müsli. Snažím se dost pít, ale záleží na čase a příležitosti. Oběd v práci si mohu vybrat ze dvou jídel a jednoho vegetariánského. Když jsem doma, přes týden většinou sama, bez rodiny, tak mám moc ráda dušenou zeleninu, špenát s vejcem nebo polévku. Kávu piju pouze po obědě a mám-li v tu chvíli klid. Závislá na ní nejsem. Ale něco sladkého po obědě mít musím. Během dne mezi jídly si dám ovoce nebo cokoli, co je na stole připraveno. Večer nevařím teplé jídlo, většinou máme doma pečivo a k němu sýr, šunku, pomazánku, zeleninu, jogurt.Nejhorší je, když přijdu domů večer po službě. To se mi už nechce nic dělat a jen bych něco jedla. Když mám noční, během večera jím až tak do půlnoci. Později už nemám chuť. Ráno po službě mívám sice hlad, ale jíst nemůžu. Většinou je mi z nevyspání ,divně’ od žaludku.Pravidelně necvičím. Nemám totiž ráda sporty typu aerobik apod., říká se jim také indoor sporty. Raději se jdu projít po lese svižným tempem na dvě hodiny. S manželem jezdíme na horském kole, v létě se na něm dopravuji do práce, když to počasí dovolí. Po víkendových službách to často oceňuji, protože po třech 12hodinových směnách strávených v budově mám silný pocit nedostatku kyslíku.“ Chyby a problémy: * po celodenní službě neodolám a jím, i když bych už nemusela
* stres v práci mi způsobuje bolesti žaludku
* noční práce mě vyčerpává více než práce přes den MUDr. PICHLEROVÁ ŘÍKÁ: Paní Hana se snaží dodržovat zásady zdravého životního stylu, přesto bychom chyby našli. Její život hodně ovlivňuje práce na směny, tedy nepravidelnost v denním režimu. Důležité je přitom právě v tomto případě jíst opravdu pravidelně, nejlépe po třech hodinách, ale vynechat „jídlo mezi jídly“, nedojídat se sladkým. Pokud paní Hana slouží noční službu, měla by tento režim dodržovat shodně, soustředit se na lehká a zdravá jídla, tedy zcela jistě nosit si je s sebou. Pokud po půlnoci již nemívá chuť, není potřeba se do ničeho nutit, jen naplánovat poslední jídlo dne - tj. to, jež si dá ráno a bude pro ni večeří -tak, aby ho snědla tři hodiny před plánovaným usnutím a splňovalo správný poměr živin, tedy převahu bílkovin, dostatek zeleniny a jen málo cukrů. Práce na směny je vždy zátěží, ale dá se na ni do určité míry zvyknout. Podstatnou roli hraje sport jako protiváha vyčerpávajícímu pracovnímu režimu. Paní Hana velmi správně volí outdoorové aktivity, u nichž je opět důležitá pravidelnost -denně 30 minut se vyrovná hodině jakéhokoli sportu 3x týdně. —-

Daniela, 28 let - instruktorka aerobiku a spinningu

„Dost často nemám opravdu sílu na nic jiného než se najíst, odcvičit své lekce a pak se jít domů vyspat.I když to možná bude znít paradoxně, myslím si, že můj životní styl je hodně nezdravý - mám 17 lekcí týdně a přitom regeneraci sil nevěnuji skoro žádný čas. Cvičím aerobik, posilovací lekce a spinning. Není mezitím žádná jóga ani pilates, tedy nic, co by vykompenzovalo náročnost mých lekcí. Co se týká jídla, myslím, že rozhodně nejsem typ hodný následování. Snídám buď toasty se slaninou, bramborovou placku, muffi na a cappuccino anebo majonézové chlebíčky. Na oběd chodím většinou do restaurací a dávám si hotovky. Mezi lekcemi svačím zmrzlinu nebo koláčky. Mňam! K večeři jím nejčastěji pečivo se salámem nebo pizzu, těstoviny a další dobroty. Vzhledem ke své práci ale nemám problémy s váhou - vše, co sním, hned vycvičím. Co by bylo, kdybych tolik necvičila, netuším, ale určitě bych přibrala. Spánek je pro mne nesmírně důležitý - denně spím 8 až 10 hodin. Musím si jít lehnout i mezi dopolední a odpolední lekcí, abych načerpala sílu.“

Chyby a problémy:

* nestíhám se o sebe starat - chodit na masáže, relaxovat
* často se stravuji ve fastfoodech
* jím hodně sladkého

MUDr. PICHLEROVÁ ŘÍKÁ: Slečna Daniela mi připomíná mou velmi dobrou přítelkyni, cvičitelku, která měla podobný pohybový a výživový režim. Daniele upřímně závidím to množství jídla a výběr, který si může dopřát. Její MŇAM je jistě na místě. Ale pokud se na problematiku podívám jako lékař, musím s takto kalorickou a převážně tukovou stravou nesouhlasit. V budoucnu je to bohužel základ pro mnoho chorob, jako je cukrovka, vysoký krevní tlak, cholesterol, ateroskleróza a s tím související srdeční infarkt či cévní mozková příhoda a další.Navíc musím opět vzpomenout mou přítelkyni, která i při tomto extrémním sportovním zatížení nehubla, spíše si s obtížemi udržovala váhu. Tělo si totiž bohužel na zvýšenou zátěž do určité míry zvykne, a pokud v budoucnu nedojde se snížením intenzity sportu i k úpravě jídelníčku, obezita je téměř jistá. A jak potom náhle přejít od majonézových chlebíčků k rybě se zeleninou? Raději nepřemýšlet.

25.6.2009 16:57 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.