ZPĚT

Kolik energie spálím, když...

...budu x hodin běhat, dám si dvě lekce aerobiku a k tomu si ještě denně odskočím na tenis? Kalorie spálíte, ale kolik jich bude a zda to bude mít vliv na hubnutí, je složitější otázkou. Zjistěte, jak pohyb působí na naši váhu!

Chcete-li mít štíhlou a pevnou postavu, cvičení se určitě nevyhnete. Na druhou stranu mnoho lidí vliv pohybu na hubnutí přeceňuje. Myslí si, že když budou každý den cvičit nebo sportovat, zhubnou v podstatě sami od sebe bez nutnosti omezení a upravení jídelníčku. To je ale velký omyl, který by vás mohl stát také několik nechtěných kilogramů navíc! Odborníci tvrdí, že správné stravování má na svědomí při hubnutí minimálně 70 % úspěchu a pohyb pouze zbývajících 30 %. Abychom však byli spravedliví, je třeba na druhou stranu říci, že pokud budete hubnout bez pohybu, ztratíte také svalovou hmotu a postava bude působit nesouměrně, nepevně. Nejlepší kombinací proto zůstává zdravý a vyvážený jídelníček spolu se správně zvoleným pohybem.

NAJDĚTE SE

Pro zjištění, kolik u jednotlivých aktivit spálíte kalorií, je třeba uvědomit si několik faktorů. Předně záleží na tom, zda jste trénovaná či ne (trénovanější člověk vydává při stejném výkonu méně energie), na vaší hmotnosti (čím více vážíte, tím více energie spotřebujete), na pohlaví (ženy spalují při stejné činnosti méně energie) i na rychlosti pohybů (lidé s nadváhou mají tendenci se šetřit). Průměrné hodnoty vydané energie při různých sportovních činnostech jsou uvedeny v tabulce (viz vpravo). Už jste se do ní dívala? Pak vás možná některá čísla překvapila… Hodinovou chůzí vydáte energii přijatou v jednom a půl kelímku jogurtu. To není příliš mnoho, že? Ovšem na takové na lekci spinningu spálíte až 2500 kJ, což už je hodnota jednoho klasického oběda.

NA CVIČENÍ S KALKULAČKOU

Mnohem důležitější než samotné množství vydané energie ale je, odkud se samotná energie vezme. Zda z tuků, zásob glykogenu ve svalech nebo krevního cukru. Při hubnutí je samozřejmě žádoucí spalovat především uložený zásobní tuk. Jak ale docílit toho, aby se energie k pohybu brala právě zde? V první řadě těsně před cvičením nejezte (maximálně 1–2 hodiny před cvičením lehčí jídlo), a hlavně se hýbejte ve správném pásmu tepové frekvence! Jak na to?

NEJDŘÍVE SI VYPOČÍTEJTE MAXIMÁLNÍ TEPOVOU FREKVENCI (MTF): 220 – VÁŠ VĚK = VAŠE MTF

Z této hodnoty si pak vypočítejte rozmezí, ve kterém se chcete pohybovat. * Pro sportování pro zdraví je vhodná tepová frekvence mezi 50–60 % MTF.
* Pro hubnutí je ideální tepová frekvence 65–75 % MTF.
* Pro formování postavy při udržení váhy je ideální tepová frekvence 65–85 % MTF.
* Pro zvýšení svalového objemu je ideální tepová frekvence 85–95 % MTF. V daném pásmu byste se měli pohybovat aspoň 30–45 minut.
Tepová frekvence se nejlépe reguluje při činnostech cyklického charakteru – tzn. chůze, běh, nordic walking, jízda na kole apod. Tyto aktivity umožňují snadno regulovat intenzitu a tím pádem i samotnou tepovou frekvenci.

NUDĚ NEDEJTE ŠANCI!

Jak již bylo řečeno na úvod tohoto článku, samotným cvičením nebo sportováním člověk nezhubne, pokud k tomu nepřidá také správné stravování. Budete-li denně cvičit v posilovně s těžkým závažím a k tomu jíst porce hodné horníka v nejlepších letech, jediné, čeho tím dosáhnete, bude (možná) nárůst svalové hmoty.

Chcete-li hubnout, volte takové aktivity, při kterých je možné co nejdéle držet aerobní pásmo (chůze, běh, cyklistika, bruslení, turistika) a pak také lehké posilování, jež vám pomůže zformovat postavu do žádoucích tvarů. Sportovní aktivity je dobré také jednou začas změnit, aby se předešlo stagnaci a svaly si na zátěž nezvykly. A aby se ani pro vás nestaly nudným stereotypem!

9.7.2009 17:27 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.