ZPĚT

Dieta podle Štefana Margity

Známý operní zpěvák se před několika lety proslavil také zveřejněním superúčinné diety. Za pouhé dva týdny prý díky ní můžete zhubnout až devět kilogramů, takže se zdá být ideální třeba pro rychlé hubnutí do plavek. Jenže... Jak je to skutečně s její ideálností?

Kdo ji držel?
Štefan Margita
Jana Borgisová (seriál Ulice)
Dáda Patrasová

Známý operní zpěvák se před několika lety proslavil také zveřejněním superúčinné diety. Za pouhé dva týdny prý díky ní můžete zhubnout až devět kilogramů, takže se zdá být ideální třeba pro rychlé hubnutí do plavek. Jenže… Jak je to skutečně s její ideálností?

Když si na internetu zadáte do vyhledávače heslo „dieta podle Štefana Margity“, vyjede vám úctyhodných 1700 odkazů. To samo o sobě svědčí o faktu, že určitě patří mezi oblíbené a často zkoušené. Logicky: jako jedna z mála totiž nabízí rychlý účinek s minimální námahou. Nicméně pokud si pečlivě pročtete ohlasy těch, kteří ji zkusili, nebudete z toho příliš moudří. Jedni na ni nedají dopustit a tvrdí, že si vysněný váhový úbytek udrželi i několik let, jiným bylo během diety špatně hlady a další po ní kvůli okamžitému jojo efektu měli s nadváhou ještě více práce než před ní.

KDO JI VE SKUTEČNOSTI VYMYSLEL

Než se ale pustíme do vysvětlování jejích principů, pojďme si objasnit, kde se vlastně vzala a jak se z operního pěvce světové kvality stal „autor“ diety. Za všechno můžou fámy. Sám Štefan Margita autorem diety rozhodně není. Jenom před mnoha lety potřeboval před koncertním turné odlehčit jídelníček a dostala se mu do ruky dvoutýdenní dieta z německého institutu Maxe Plancka. Protože ji ovšem zkusil on a pak někteří jeho přátelé, kteří začali říkat, že ji dostali právě od Štefana Margity, zůstala mu nakonec tak trochu „na triku“.

KOŘENY JSOU U ATKINSE

Když se na dietu podíváte, zarazí vás hned několik skutečností. Jídlo je plánované pouze třikrát denně (a někdy ani to ne, protože čaj s citronem k snídani jaksi žádné jídlo nepředstavuje) a naprosto vytěsňuje sacharidy. Je vám to povědomé? Ano, všem známý americký lékař Atkins, autor stejnojmenné diety, také sacharidy z jídelníčku prakticky vyloučil a považoval je za největší nepřátele lidského zdraví. Nicméně alespoň nějaký prostor jim dával. Ale „Margitova“ dieta, nejspíš zásluhou svého krátkodobého plánu na pouhé dva týdny, sacharidy vylučuje zcela. Někoho možná potěší, že tam, kde není určena velikost porce, si může dopřát libovolné množství, ale upřímně: představte si, že celý den vlastně nic nejíte a večer si dáte třeba 300g nefalšovaný steak. No, to si váš travicí trakt i vy budete hodně dlouho pamatovat!

KDE JE ZELENINA A OVOCE?

Přestože většina z nás má s dietou spojenou spoustu ovoce a zeleniny, i v tomto případě se „Margitova“ dieta vymyká. Sem tam si sice nějaké vitaminy dopřejete, ale jak už bylo řečeno, hlavní důraz je kladen na bílkoviny, takže ani s touto obvyklou součástí redukčního jídelníčku nepočítejte. Tím pádem vám brzy začnou chybět kromě vitaminů také minerály, vláknina, vápník… Podmínkou diety je pak také zákaz pití alkoholu a snad jako jediné evidentní plus zákaz (nadměrného) solení.

CO VE SKUTEČNOSTI ZHUBNETE?

Za garantovaným úbytkem váhy stojí již zmiňovaná absence sacharidů, jež nutí tělo brát jako zdroj energie vlastní zásoby cukrů. Tím je jednoznačně glykogen nacházející se ve svalech, který má mimo jiné schopnost vázat na sebe velké množství vody. A jestliže při „Margitově“ dietě ubudou sacharidy, ubude glykogen a spolu s ním zákonitě zadržovaná voda (čemuž pomůže i vynechání soli). Takže v konečném součtu nepočítejte s úbytkem tuků, ale odvodněním, které stojí právě za tím „zázračným“ úbytkem váhy. Na něm se pak podílí také úbytek svalové hmoty, jenž je zaviněn nedostatečným přísunem kvalitních bílkovin. Ovšem hned, jakmile se vrátíte ke svému obvyklému stravování i pitnému režimu, dostaví se jojo efekt a vy se dostanete do nepopulárního začarovaného kruhu, z něhož vás vymotá ideálně konzultace s výživovým poradcem.


DIETA PODLE ŠTEFANA MARGITY OČIMA PHDR. IVY MÁLKOVÉ,

zakladatelky společnosti Stop obezitě (www.stob.cz) „Tato dieta je variací na diety, které známe pod názvem nejen Atkinsova, ale i bodová, bezuhlovodanová, bezsacharidová. Dieta velice striktně omezuje přísun sacharidů, čímž je zablokováno vyplavování hormonu inzulinu, který přispívá k tvorbě tukové tkáně. Organismus se silně odvodní, což způsobí výrazný pokles váhy. Obézní se raduje, protože váha rychle klesá.

Pokud by však bylo bráno v úvahu složení těla, je jasné, že tuk ubývá velmi málo. Dieta je navíc zcela nefyziologická, člověk je unaven, zvyšuje se riziko srdečně-cévních a nádorových chorob, chybí důležité látky. Po určité době zdánlivá výhoda možnosti konzumace,masité stravy´ (dieta podle Margity je alespoň méně tučná než další variace) vám zevšední a dieta je stereotypní. Jakmile se vrátíte po dietě s velmi nízkým energetickým příjmem ke zdravé stravě s přiměřeným příjmem sacharidů, brzy přiberete.“

30.7.2009 16:45 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.