ZPĚT

Dieta v horku

Je pravda, že v létě se hubne snadněji než v zimě? Věční dietáři se v podstatě dělí na dva tábory. Jedni prázdniny milují, protože vědí, že shodí pár kilo, druzí se již předem vzdávají hubnutí do plavek, protože tuší, že „díky“ zmrzlinám, koktejlům a večernímu grilování v létě stejně přiberou. Jak je to s vlivem vysokých teplot na linii?

„Vysoké teploty kladou na organismus jednoznačně velké nároky. Metabolismus jede na vyšší obrátky, aby si zachoval stálé vnitřní prostředí, musí vynaložit víc energie, takže jí i více spotřebuje, než když jsou okolní podmínky vyrovnané. Horké počasí nás vždy více vyčerpává, proto nedoporučuji sportovat na přímém slunci a přes poledne, raději vpodvečer nebo brzy ráno. Nezbytné je také pravidelně doplňovat tekutiny, pocení i odpar jsou v horku mnohem větší. Při sportovních aktivitách je správné vybrat si iontový nápoj, který doplní nejen vodu, ale i ionty, které odcházejí v potu,“ říká MUDr. Dita Pichlerová.

SPORTUJTE RÁNO NEBO VEČER

Na jaře a v létě bývají obecně lepší podmínky pro shazování nadbytečných kilogramů než v zimě, kdy je tendence spíše odpočívat a nabírat síly. V létě jsou jednak delší dny a větší intenzita slunečního svitu, takže nás to více láká do přírody na výlet nebo procházku. Mnohem více chuti máme také k venkovním sportům a fyzické aktivitě obecně, ať už je to plavání, badminton, brusle nebo kolo. Je jen málo lidí, kteří nemají v oblibě ani jeden letní sport. Nakonec i samotné děti nás dospělé v létě „tahají“ častěji k vodě, na výlet, zkrátka na vzduch. Toho je třeba využít a věnovat se pohybu tak často, jak je to jen možné. Již mnohokrát bylo řečeno, že mnohem důležitější a pro tělo přínosnější je tzv. přirozený a pravidelný pohyb, jako jsou chůze nebo lehký jogging než nárazová dřina a následná svalová horečka jednou za měsíc.

CHUTĚ SE MĚNÍ

V létě je také jednoznačná výhoda v tom, že se výrazně rozšiřuje nabídka čerstvého ovoce a zeleniny v obchodech, člověk má tendenci odlehčit si jídelníček a vybírat si ze zdravějších a méně tučných potravin. Dokonce i chuťové preference se do jisté míry mění. Je pravda, že v horku máme menší chuť k jídlu? „Je to hodně individuální záležitost, ale obecně se dá říct, že to opravdu platí. Když čtu běžné jídelníčky svých pacientů, je léto a zima opravdu většinou rozdíl. Přes prázdniny nemívají takovou chuť na potraviny s vysokým obsahem tuku typu vepřo knedlo zelo, ale zase se větším nebezpečím stávají třeba zmrzliny, džusy apod. Takže nástrahy ve formě různých lákadel na nás číhají celoročně,“ upozorňuje MUDr. Dita Pichlerová.

SEDM JÍDEL ZA DEN

Také přes prázdniny platí pro stravování známé pravidlo o tom, že jíst by se mělo často a málo. Často znamená po 2,5 hodinách, takže podle délky bdění nám to vyjde na 5-7 jídel denně! Málo znamená, že by v jedné porci při hubnutí nemělo být víc než 80-100 gramů příloh (v hotovém stavu), ne více než jeden kus tmavého pečiva, ne více než 200 gramů ovoce. „Omezte výrobky obsahující tuk -zejména zmrzliny, sladké pečivo, tukové bílé pečivo, oplatky a čokolády, zákusky, uzeniny a vepřové apod. Každý by měl také dostatečně pít nekalorické nápoje, minimálně 2 litry vody za den, a měl by omezit alkohol na 1 decilitr vína denně, ovšem abstinencí se množství nesčítá, tedy ne 1x týdně sedmičku vína,“ upozorňuje MUDr. Pichlerová.


Tipy na letní osvěžení:
» Mražený jogurt
» Studené pyré z čerstvého ovoce
» Zeleninový salát s balkánským sýrem
» Melounové „bowle“ bez alkoholu
» Jogurtové smoothie s jahodami


Ptali jsme se MUDr. Dity Pichlerové, lékařky a odbornice na výživu, www.slimservis.com

17.8.2009 16:43 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.