ZPĚT

Zmrzlina versus dieta

Patří zmrzlinové pokušení mezi zapovězené letní hříchy? Anebo si můžeme občas dopřát několik kopečků, aniž bychom tím riskovali, že se na konci léta nevejdeme do svých oblíbených plavek?

Pro nás představuje zmrzlina chladivý symbol parného léta, návrat do dětských let, hravou symfonii barev… Znali ji však už staří Egypťané a Číňané a v Evropě jí kdysi holdovaly pouze vyšší vrstvy. Na počátku 19. století se začala pojídat z praktických kornoutů a roku 1921 byla vynalezena zmrzlina na dřívku. Dnes je „cuc na špejli“ k dostání na každém rohu a odpírat si ho nemusíte ani v období, kdy hlídáte svou váhu.

BEZPEČNÝ DEZERT

Máte strach poddat se chladivé slasti, protože se bojíte, že zhatí vaši snahu o štíhlou linii? Mražené pokušení má oproti dalším dezertům, jako jsou zákusky, čokoláda či palačinky, jednu nezanedbatelnou výhodu - o poznání nižší obsah tuku. Zmrzliny bez polevy mívají zhruba 8 % tuku, avšak u těch zabalených do čokoládové či vanilkové krusty počítejte minimálně s dvojnásobným množstvím. Vodové zmrzliny jsou potom zcela bez tuků, ale o to pečlivěji byste si v jejich případě měli hlídat obsah cukru.

ZMRZLINOVÁ DIETA

V Hollywoodu dokonce existuje takzvaná „zmrzlinová dieta“, která doporučuje zařadit nízkotučnou zmrzlinu do každodenního jídelníčku. Uma Thurman touto metodou údajně zhubla pár týdnů před natáčením filmu Kill Bill 12 kilogramů. Živila se prý výhradně pudinky a zmrzlinami. Nedoporučovali bychom vám následovat její příklad, ale v omezené míře můžete tuto lahůdku do svého jídelníčku přece jen vpustit. I řada dalších dietních programů totiž uvádí kopeček nízkotučné zmrzliny jako přijatelný dezert. Možná i proto si Cameron Diaz doma vyrábí svou vlastní banánovou zmrzlinu, kterou si pak bez výčitek užívá u televize.

JEN JEDEN KOPEČEK...

Zmrzlina není nebezpečná kalorická bomba, i ty největší nanuky představují pouze asi 10 % doporučeného denního příjmu energie. Je však velmi důležité zůstat u rozumné porce. Doma proto mražené krémy nemlsejte nikdy přímo z krabice - mohli byste jich spořádat výrazně víc, než jste původně zamýšleli. Ve městě či na pláži zase svoje chutě zkrotíte tím, že si koupíte co nejmenší balení, případně si pořídíte zmrzlinu pro děti. Za nejvhodnější jsou považované mražené krémy na bázi jogurtu či tvarohu. Stoprocentní jistotu, že pro svou linii děláte maximum, vám pak poskytnou zmrzliny speciálně určené pro dietáře. Příslušné označení najdete vždy na obalu.

DOMÁCÍ ZMRZLINÁŘSTVÍ

Variaci na zmrzlinové téma si snadno můžete připravit doma, a dokonce i bez zmrzlinového strojku. Klasické recepty obsahují mixované ovoce (můžete využít sezonní sklizeň - například meruňky), trochu cukru a šlehačku. Pokud poslední jmenovanou ingredienci částečně nahradíte jogurtem, určitě proti dietním zásadám příliš nezhřešíte. Směs pak můžete nalít do kelímků a zamrazit s dřívkem, nebo jen v miskách, a ty pak dozdobit mátou či čerstvým ovocem.


ZAJÍMAVOSTI Z LEDOVÉHO KRÁLOVSTVÍ


* Egypťané už 500 let před začátkem našeho letopočtu rádi pojídali sníh dovezený z Olympu, který si dochucovali medem či vínem.

* V Evropě se kupodivu nejvíce zmrzliny spořádá v severských státech, jako je Finsko (13 litrů na osobu a rok) či Švédsko (11 litrů na osobu a rok). V celosvětovém měřítku jsou největšími jedlíky zmrzliny Američané (24 litrů na osobu a rok), Novozélanďané a Mexičané (20 litrů na osobu a rok). Na průměrného Čecha připadá nečekaně nízká spotřeba pět litrů zmrzliny ročně.

* Na třech prvních místech mezi nejoblíbenějšími příchutěmi se umístila vanilková, čokoládová a o třetí místo se dělí jahodová s pro nás exotickou zmrzlinou z pekanových ořechů.

* Mezi nejvýstřednější zmrzliny můžeme zařadit kaktusovou, ústřicovou či chobotničkovou. Slané zmrzliny si nikdy velkou oblibu nezískaly, ale Mexičané milují příchuť chilli! Jak jinak.

* Zhruba polovinu světové produkce nanuků spořádají dospělí.

* Kolem 60 % snědených zmrzlin mají „na svědomí“ ženy.

* Až 70 % odborníků na výživu si myslí, že zmrzlina je jednou z těch dobrot, kvůli nimž lidé vzdávají diety. A přitom… Stačí volit tu správnou!

1.9.2009 9:16 | Ilona Lužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.