ZPĚT

Pijete? Nezhubnete!

Prosinec je měsíc oslav, večírků, dopřávání si, hřešení... a popíjení. Nastává tedy čas připomenout si, jak se alkohol může negativně podepsat na vašich snahách hubnout i zdraví samotném!

PTALI JSME SE: MUDr. Petry Šrámkové, obezitoložky, OB Klinika Praha

Pokud patříte k věčným skeptikům, kteří o záporném vlivu alkoholu na zdraví i hubnutí stále pochybují, připravte se na to, že následující informace vám náladu nezvednou.
Alkohol vám možná pomůže zahnat splíny, v jistém smyslu vás „přiblíží“ přátelům, nicméně pro vaše zdraví není žádnou výhrou. Ne, nebudeme vás přemlouvat k abstinenci, ale krátké zamyšlení vám třeba prospěje.

Na „rozjezd“ postačí, když si zkusíte uvědomit, že dáte-li si bílý vinný střik, jenž má kalorickou hodnotu jako jeden středně tučný jogurt, své několikatýdenní či několikaměsíční úsilí zhubnout a žít zdravě rozhodně nepokazíte. Ale s každou další skleničkou tohle riziko stoupá. Ačkoli se to nezdá, alkohol je opravdu hodně kalorický. „Pro přiblížení: jedna láhev červeného vína má prakticky stejný obsah kalorií jako slušný oběd!
A představuje jenom prázdné kalorie,“ varuje spolu s námi MUDr. Petra Šrámková. Ale pojďme si toho o alkoholu ve vztahu ke zdravému životnímu stylu říct víc…

RIZIKO ZTRÁTY ZÁBRAN

Představte si sama sebe na večírku.
Dáte si jednu skleničku, kamarádka vás přemluví k druhé a pak už nemáte zábrany a pijete, dokud nejdete domů. Tohle je jedno z největších rizik popíjení alkoholu: těžko se s ním přestává po jedné skleničce a vždycky se najdou důvody pro druhou. A u té už mozek přestává také samozřejmě hlídat další zásady životního stylu, spouští vaše chutě a vy najednou „hodujete“. „Asi se málo ví o tom, že alkohol, stejně jako tuky a sladkosti, snižuje tonus tzv. jícnového svěrače a může způsobovat pálení žáhy a zvyšovat kyselost žaludku. S množstvím vypitých skleniček nejenže padají zábrany v chování, ale taktéž více selháváme v příjmu potravy. Pak při hýřivém večeru přijmeme kvantum kalorií v alkoholu i následném jídle – chipsech, pochutinách, sladkostech – zkrátka všem, co je po ruce,“ říká MUDr. Šrámková.

NEPOTĚŠÍTE ANI SVÁ JÁTRA

Pokud už se chytáte za hlavu, jen tak nepřestanete. Při pití alkoholu pácháte další řadu „přestupků“. Alkohol nutí organismus pracovat úplně jiným způsobem, takže se připravte na to, že pár skleniček nepotěší ani vaše játra (ne náhodou jsou orgánem, který alkoholici nikdy nemají v dobré kondici). Jak vysvětluje Petra Šrámková z OB Kliniky: „Dalším negativním efektem na hmotnost je zhoršené odbourávání tuků v játrech, která se při konzumaci alkoholu musejí přednostně věnovat jeho oxidaci.“

MUŽI A ŽENY, ŠTÍHLÍ A TLUSTÍ

A pojďme dál. Také jste si všimla, jak rozdílně alkohol působí na lidi v závislosti na jejich pohlaví i tělesné hmotnosti? „Odborníci popsali jasnou diferenci mezi metabolismem alkoholu podle pohlaví i tělesného složeni.
Muži mají více tělesné vody a méně tuků než ženy při stejné hmotnosti, distribuce alkoholu v tělesné vodě (a etanol je ve vodě rozpustný) je tedy u mužů mnohem větší než u žen. Také lidé s vyšším podílem tělesného tuku dosahují rychleji hladiny alkoholu v krvi,“ zdůrazňuje MUDr. Šrámková.
Pro vás z toho vyplývá jediné: jste-li žena trpící nadváhou, jste co do příjmu alkoholu vlastně tou nejrizikovější skupinou, jež musí počítat se všemi možnými následky jeho působení v těle. Navyšování váhy nevyjímaje!

CO SE JEŠTĚ MŮŽE STÁT?

Samozřejmě alkohol není škodlivý, jen co se hubnutí týče. „Když je člověk opilý, odumírají mu nervové buňky.
Alkohol způsobuje změny krevního tlaku i srdečního rytmu, zvyšuje riziko rakoviny hrtanu, žaludku, tlustého střeva, močového měchýře i pankreatu. Dále zhoršuje vstřebávání vitaminů B1, B6, kyseliny listové, A, D, E, K, zinku a železa. U mužů zase způsobuje pokles testosteronu, což spolu s vlivem na hladinu růstového hormonu působí negativně na růst svalové tkáně,“ popisuje špatný vliv alkoholu na organismus odbornice.

ALKOHOL A CVIČENÍ?

Někteří lidé na všechny námitky zdravotníků namítají, že pár sklenek alkoholu určitě snesou, protože je pak samozřejmě poctivě vypotí ve fitku.
Ale je v takovém případě fitness opravdu dobrý nápad? Když sečteme následky popíjení, jako je dehydratace, ztráta minerálů a vitaminů, únavu a v neposlední řadě nemotornost, zjistíme, že cvičení coby kompenzace alkoholového dýchánku vhodné vážně není. Také MUDr. Šrámková v tomto směru varuje: „Alkohol není přímým zdrojem energie pro svalový metabolismus, fyzická námaha jeho vylučování moc neovlivňuje.“ A kromě toho, když se člověk vypořádává s alkoholem, většinou má vyšší tělesnou teplotu, která ještě při cvičení stoupá a pak hrozí přehřátí organismu!

VŠECHNO NENÍ TAK HORKÉ...

Abychom vás jenom nestrašili, podíváme se na alkohol z té lepší stránky. Ano, i on ji má… „Abych stále alkohol jen nehaněla, uvedu také prokázané pozitivní důsledky pravidelného požívání, leč opravdu velmi malého množství. Tyto limity odpovídají např. maximálně 0,6 dl u mužů a 0,4 dl u žen vína denně,“ říká MUDr. Šrámková. Ovšem také dodává, že: „Je jasné, že toto platí pro zdravé a štíhlé osoby. Ti, kteří mají již nadváhu a obezitu, by tato množství měli respektovat jako dávky za týden.“ A proč je alkohol vlastně v malé míře prospěšný? „Spolu s antioxidanty z vína zvyšuje HDL – tedy hladinu hodného cholesterolu, může tak působit proti ateroskleróze a snižuje tvorbu krevních sraženin,“ říká odbornice a ještě na závěr dodává: „Pokud už chceme sáhnout při redukční dietě po tomto nápoji, lze zkusit nealkoholizované víno nebo nealkoholické pivo i vinný střik – ale ani jedno z tohoto výběru není úplně bez kalorií.“


NEŽ SI DÁTE SKLENKU ALKOHOLU, PŘEČTĚTE SI, JAKOU MÁ VÁŠ OBLÍBENÝ MOK ENERGETICKOU HODNOTU:

» pivo 10° (0,5 l) – 650 kJ = hovězí svíčková (100 g)
» pivo 12° (0,5 l) – 700 kJ = makrela (100 g)
» pivo 11° (0,5 l) – 1100 kJ = cheesburger (kus)
» bílé suché víno (2 dl) – 440 kJ = ovocný jogurt (100 g)
» sladké bílé víno (2 dl) – 640 kJ = porce boršče
» červené víno (2 dl) – 540–640 kJ = ovocný piškotový řez (kus)
» šumivá vína (2 dl) – 620–900 kJ = punčový řez (kus)
» Bailey’s (5 cl) – 1240 kJ = tvarohové knedlíky s meruňkovou náplní (100 g)
» whisky, koňak, vodka, rum, gin, fernet (5 cl) – 800–1000 kJ = párek v rohlíku (kus)

28.12.2009 13:40 | aktualizováno 5.1.2010 13:49 | ALEXANDRA PAULOVIČOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.