ZPĚT

Dieta po padesátce

Každá žena chce vypadat hezky. I starší ročníky by měly myslet na to, že díky kondici a zdravému životnímu stylu budou nejen přitažlivější, ale také zdravější. Jak to udělat?

Každé tělo je pochopitelně originál, čímž prakticky neovlivníme, kam se nám tukové buňky usadí. Ženy, které celý život trápily plnější boky, ale mohly se chlubit štíhlým bříškem, mají po padesátce utrum. Po menopauze se tuk začíná usazovat tam, kde bychom jej vůbec nečekaly, a metabolismus opravdu nefunguje jako ve třiceti. Jak si tedy udržet ideální míry úměrně k vyššímu věku, v ideálním případě zhubnout? Rovnice je jednoduchá, příjem musí být menší než výdej, což v praxi znamená, že snížíte počet kalorií nebo se začnete více hýbat.

Začněte se více hýbat

Ideální je, když si zaplatíte osobního trenéra. Nejenže vám sestaví cvičební program přímo na míru, ale také se postará o váš jídelníček. Velikou výhodou je fakt, že program bude sestaven s přihlédnutím k vašemu zdravotnímu stavu i fyzickým možnostem, takže se nemusíte bát, že pokud například trpíte bolestmi kloubů, požene vás trenér na běžecký pás, což by se v případě vaší touhy po rychlém hubnutí bez dohledu odborníka mohlo stát. Leckdy člověk nezváží zdravotní rizika a při vidině rychlého úbytku tělesné váhy si spíše uškodí.

Jak spálit tuky a získat křivky

Pokud jsou vaše důvody jakékoli a osobního trenéra si platit nechcete, rozhodně svoji redukci váhy předem konzultujte s lékařem. Pakliže vyloučí závažná zdravotní omezení, vyberte si takový sport, který vás bude bavit. Z programů, které spalují tuky, jsou nejlepší procházky v přírodě svižnější chůzí, plavání, jízda na kole či tanec.

Z posilovacích pak pilates, který zároveň slouží jako rehabilitační cvičení, jóga, taiči a jiné skupinové cvičení, kde posilujete převážně vahou svého těla. Není třeba zdůrazňovat staré známé triky, kdy pohodlí vyměníte za pohyb, takže namísto výtahu vystoupejte tři patra po schodech, jízdu autem ke kamarádce vyměňte za MHD a jednu zastávku dojděte pěšky. Nezapomeňte, že co je doma, to se počítá a každý krok navíc je plus pro vaši redukci váhy.

Pravidelnost

Nezapomínejte na pravidelnost, nestačí se hýbat jednou týdně. Pohyb by se měl přirozeně dostat do denního programu i u vás. Nedostatek času je jen výmluva, každý ve vašem okolí musí akceptovat to, že jste na „dietě“. Budete se divit, že brzy na hubnutí rozhodně sama nezůstanete, protože se k vám může přidat někdo z vašeho okolí.

Snižte příjem kalorií, ale nehladovte

Náš jídelníček je asi nejdůležitější. Prohřešky, které jste si dovolily před patnácti lety, vám dnes tělo neodpustí. Teď už tu rozhodně nejde o nezřízené žraní nebo neovladatelnou chuť na sladké. Jde o menší prohřešky, které, když se sečtou, dají kilo až dvě ročně, což je za deset let logicky asi deset kilo navíc. Důležité je udržet si váhu a tukům neodpustit ani jeden kilogram navíc.

Jak si pochutnat i se ošidit?

V případě, že chceme snížit příjem kalorií, musíme chtě nechtě přijít na to, jak. Rozhodně to není o tom celý den hladovět a večer se najíst, tehdy si tělo naopak zásoby ukládá. Snažte se dodržovat 5 porcí denně, snídani, oběd, večeři a dvě svačiny. Dalším důležitým aspektem je záměna. Tělo sice nesmí pociťovat hlad, ale vy se ho musíte naučit „ošidit“. To znamená, že jídlo, které vám chutná, ale má vysoký počet kalorií, musíte umět vhodně nahradit.

Jídlo vám musí stále chutnat

Začneme-li snídaní, tak třeba namísto bílého pečiva se naučte jíst tmavé celozrné, jogurty si vybírejte s nižším obsahem tuku a bílé. Naučte se jíst vločky, které potlačují chuť na sladké, a pokud si vyberete müsli s oříšky či ovocem a smícháte ho s bílým jogurtem, krásně nahradí sladkou kalorickou snídani. Mléko v ranní kávě nahraďte odstředěným. K dopolední svačině se doporučuje jíst ovoce nebo jogurt. Báječně zasytí jogurtové mléko s obsahem vlákniny. Oběd si pěkně vychutnejte, a pokud vám to možnosti dovolují a v blízkosti práce se nachází restaurace či jídelna s nabídkou nízkotučného jídla, této možnosti využijte. Ovšem i tam se můžou skrývat nástrahy v podobě hranolků či smažených jídel. Preferujte hodně zeleniny, dušené přírodní maso, ryby nebo nezahuštěné vývary. Bez pečiva pochopitelně.

Odpolední svačina může být zeleninový salát. Noste si s sebou do práce očištěnou mrkev, kterou během dne můžete kdykoli přikusovat. Ovoce jezte nejpozději ve tři hodiny odpoledne, obsahuje hodně cukrů, které tělo spíše spálí přes den. Večeři se meze nekladou. Tuňák, restované kuřecí maso s rýží nebo dušená zelenina vás zasytí bez pocitu viny, že máte plný žaludek. Pokud jste zvyklá na večerní pohodu u skleničky vína, snažte se omezit na suché bílé nebo spíše vinný střik, který je z celé alkoholické nabídky nejméně kalorický. Nelze opomenout pitný režim. Podmínkou jsou alespoň 2 litry neperlivé a neslazené vody či bylinkového čaje. Pamatujte, že káva se do nápojů neřadí, naopak jeden šálek kávy by měl automaticky představovat jeden šálek tekutin navíc.


10 tipů pro hubnutí: 1. Nikdy nehladovte. Rozdělte si jídlo do pěti částí.
2. Naučte se oblíbená kalorická jídla nahradit méně kalorickými a netučnými.
3. Namísto sladkostí mlsejte kousky zeleniny.
4. Hodně pijte. Hlad je leckdy převlečená žízeň.
5. Vyvarujte se tvrdého alkoholu a na oslavách pijte raději vinný střik.
6. Nepodceňujte snídani! Nastartuje váš metabolismus
7. Zaplaťte si osobního trenéra. Sestaví vám cvičební a zpříjemní den.
8. Pravidelně se hýbejte. Vybírejte si sporty, které vás a jídelní plán na míru. budou bavit.
9. Najděte si kamarádku, která najede na hubnoucí režim s vámi. Bude vás to více bavit.
10. Nevymlouvejte se na čas! Většinou je to lenost, co nás odrazuje od pohybu.

8.2.2010 10:28 | aktualizováno 8.2.2010 10:35 | Marta Žurková a Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.