ZPĚT

Ohlédnutí zpět aneb Jak se jim teď daří

Dříve hubly s Dietou a my jsme je po nějaké době opět pozvali k nám do redakce i do ateliéru a zjistili, jak jsou na tom se svou váhou a zdravým životním stylem nyní.

Zhubnout přebytečná kila je totiž jen první a v mnoha případech i snazší část celého procesu hubnutí. Mnohem důležitější (a náročnější) je si shozená kila udržet a opět nepřibrat. Oslovili jsme proto tři dámy, které s námi v minulosti hubly, a zeptali se jich, jak se jim daří a zda si svou váhu stále hlídají.

Pozorní čtenáři časopisu Dieta si jistě všimli, že každý rok vyhlašujeme minimálně jednu soutěž hubnutí, do které se mohou přihlásit i oni sami. Ať už je to Hubnutí do plavek a Sedm statečných nebo loňský projekt hubnutí Báry a Nikoly, všechny mají jedno společné -i když se zúčastněným dostane maximální podpory ze strany odborných poradců, trenérů i celé redakce, samotné hubnutí a boj s nadbytečnými kilogramy je jen na nich. A jak už bylo řečeno v úvodu, po zhubnutí je člověk jen uprostřed cesty, čeká ho ještě náročný úkol si váhu udržet a opět nepřibrat.

U většiny z nás je váha ovlivněna různými životními okolnostmi a problémy, které musíme řešit, a jinak tomu není ani u našich čtenářek, které jsme na jejich cestě hubnutím provázeli. Všechny jsou však statečné, a přestože to nemají vždy jednoduché, drží se zásad, které se naučily, což jim pomáhá nesklouznout už do koloběhu diet, přejídání a hladovek.

Moc dobře vědí, že to nikam nevede. Vědí, že základem je jíst zdravě, pestře a s mírou, a když se člověk dostane do úzkých, nesmí se bát přijít si říct o radu k odborníkovi - dietologovi, výživovému poradci, trenéru nebo psychologovi.

„Už umím zdravě žít.“

Vendula (29) dětská lékařka Váha: 95 kg

Je to už více než dva roky, co se Vendula přihlásila do soutěže Hubneme do plavek s Dietou, ale sama tvrdí, že jí to přijde, jako by to bylo včera. „Už odmalička mám problémy s váhou a tou dobou to začalo být už hodně citelné. Řekla bych až kritické, začala jsem mít problémy se zády, a když jsem pak držela v ruce Dietu s propagací soutěže, jen tak ze srandy jsem řekla, že se přihlásím. No, a přítel s mým bráchou mě pak do toho,uvrtali‘. Dnes jim za to jsem ale velmi vděčná. Bez váhání bych do toho šla znovu,“ říká.

Na Vendulu především hodně zapůsobilo první setkání s ing. Petrem Havlíčkem. „Upřímně jsem se svojí nadváhou nevěřila, že se ke mně může nějaký výživový poradce chovat slušně, ale bylo to úžasné a každé setkání a měření u něj mi vždy dodalo sílu dál se držet jeho doporučení a bezbolestně tak začít žít zdravěji.“

Těsně po soutěži Vendula zhubla ještě další 3 kg a váhu si pak držela úplně bez problémů rok. Loni na jaře ji ale potkalo pár zklamání, životních změn a něco opět přibrala. Na podzim se vše ještě zhoršilo, takže část zhublých kil je zpět, ale Vendula se tím příliš netrápí a nevyčítá si to. Ví přesně, proč se tak stalo a kde udělala chyby, a co je tedy třeba napravit.

„Vím, že nikdy nebudu úplně hubená, a myslím, že by mi to vlastně ani neslušelo. Tohle je asi ta největší výhra, kterou jsem mohla získat. Uvědomila jsem si, že jako,modelka‘ nikdy v životě vypadat nebudu, a už mi to nevadí. Nejdůležitější pro mě je být zdravá a zdravě žít, a to už umím - díky Dietě,“ dodává.


„Váhu si chci udržet.“

Nikola (30) studentka, Váha: 75 kg

Celý loňský rok jsem se účastnila,hubnoucího‘ projektu časopisu Dieta, a to pod ochrannou rukou mé poradkyně a povzbuzovatelky PhDr. Zdeňky Sládečkové. Hodně mi pomohl její psychologický přístup k hubnutí. S dietami mám sama velké zkušenosti, potřebovala jsem spíše podporu a povzbuzení,“ říká Nikola, která za loňský rok zhubla téměř 16 kg.

„Celý projekt hubnutí a především můj úspěch v něm mi dodal nové sebevědomí a důvěru v sebe sama. Naučila jsem se mít se opět ráda a vážit si sama sebe. Co mi vzal? Snad jen ty ztracené kilogramy,“ dodává se smíchem.

Nikola nyní trochu zápasí s povánočními kily (dva nabrané kilogramy), ale pracuje na sobě a nebere to nijak tragicky. Ví, že když vytrvá, do léta bude na stejné váze jako v prosinci. „Stravuji se relativně zdravě, ale bezchybně určitě ne. Nedržím už dietu, jím, na co mám chuť, omezuji množství a porce rozkládám do celého dne.

Stále se musím hlídat, abych neusnula na vavřínech. Chtěla bych ještě asi 10 kg dolů, ale momentálně je pro mě nejdůležitější si váhu udržet,“ odpovídá Nikola na otázku, zda by chtěla ještě zhubnout. Nejtěžší je pro ni splnit to, co si předem naplánuje. „I přesto se snažím aspoň 2x týdně chodit cvičit. Dostala jsem pomůcky na cvičení - takže mám doma gumy, činky, občas sednu na rotoped.

Po městě chodím pěšky, a protože je mi často zima, tak kolikrát i běžím. Přirozený pohyb je podle mne stejně nejdůležitější a nenahradí jej ani hodiny strávené ve fitness centru,“ říká na závěr Nikola.


„Změnil se mi život.“

Bára (27) fyzioterapeutka Váha: 80 kg

Pro mne to byl okamžik rozhodnutí začít se sebou něco dělat. Dlouho jsem se jen odhodlávala a říkala si - zítra se do toho pustím, ale stále jsem to jen odkládala.“ Bára má za sebou těžké období, a proto není divu, že se jí příliš hubnout nedaří. Sama je ale šťastná alespoň za to, že nepřibírá a váhu si udržuje na stejné úrovni jako v prosinci, kdy jejich hubnoucí „souboj“ s Nikolou skončil.
„Vánoce a v podstatě celý prosinec pro mne nebyl vůbec jednoduchý.

Osobní i rodinné problémy, starosti se zdravím a do toho ještě rozhodnutí přestat kouřit zapříčinily, že mi váha stojí a nehubnu. Úspěch je i to, protože ani nepřibírám! Od začátku letošního roku jsem si řekla, že zkusím jíst,normálně‘ a uvidím, co to s mojí váhou udělá.

Společně s Petrem Havlíčkem jsme došli k závěru, že teď nemám energie nazbyt a mám důležitější věci ve svém životě na řešení, než je další hubnutí,“ shrnuje Bára. Stále se drží hlavních zásad, jak jíst zdravě a nepřibírat, ale když si jednou začas zajde do restaurace s kamarády, dá si klidně i běžné české jídlo.

Podobně jako mnoho dalších lidí i Bára bojuje s jarní únavou a špatnou náladou pramenící nejen z problémů, se kterými se potýká, ale také z nedostatku slunečního svitu a dlouhé zimy. „Často jsem příliš vyčerpaná, než abych šla sportovat. Snažím se k tomu přinutit, ale samotný pohyb mne nyní nemotivuje tolik jako dřív.

Dokonce jsem si musela vzít v práci dovolenou, abych si mohla trochu odpočinout a pořádně se vyspat. Nestydím se za to, cítila jsem, že to mé tělo potřebuje, a proto jsem to i udělala. Vím, že až zase načerpám ztracenou energii a vyřeším problémy, kterými jsem nyní obklopena, budu zase ta,stará‘ Bára plná energie do života i do dalšího hubnutí. “


Hlavní zásady, jak si váhu po zhubnutí udržet!

1. Jezte podle dietního jídelníčku a množství jídla zvyšujte jen postupně.

2. Pravidelně se hýbejte. Alespoň 3x týdně minimálně 1 hodinu.

3. Nebojte se, že když se jednou přejíte, přiberete přes noc dvě kila. Jen se zase vraťte ke správnému režimu a druhý den jídelníček trochu odlehčete.

4. Najděte si takové aktivity, které vás odvedou od myšlenek na jídlo. Nenuďte se!

5. Dopřejte si co nejvíce přirozeného pohybu, jako je chůze místo jízdy autem, schody místo výtahu apod.

6. Nejezte jiná jídla než zbytek rodiny. Naopak se snažte začlenit zdravé pokrmy a potraviny do jídelníčku vás všech.

7. Alkohol pijte jen občas a pokud možno spíše víno než tvrdý alkohol nebo pivo. Nezapomeňte, že kromě obsahu velkého množství kalorií alkohol odbourává i zábrany, a tak sníte více než ve střízlivém stavu.

8. Jednou za týden si pochutnejte na čemkoli, na co máte chuť. Vždy však v přiměřeném množství a bez přidávání.

9. Každé denní jídlo doplňte zeleninou. Budete rychleji syti.

10. Pijte alespoň 2 litry tekutin denně.

styling: Anna Kosková, make-up: Veronika Šorfová

23.3.2010 11:15 | aktualizováno 23.3.2010 11:33 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Atkinson

    Atkinson docela smutný čtení, každý jiným způsobem říká, že není vše optimální ale že v budoucnu bude líp...hmm Spíš to vypadá, že dieta moc nefunguje.

    Středa 09:08

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.