FITweb

Reklama

ZPĚT

6 triků, jak vyzrát na svůj apetit

Pij dopolopita, jez dopolosyta, radí osvědčené přísloví. Jenže jak toho dosáhnout, když se váš apetit ohlašuje kručením o hlasitosti celého orchestru už hodinku před obědem a k večeři pravidelně vyluxujete celou ledničku? Naučte se svou chuť k jídlu jemně ovládat a cesta k nižší váze bude zase o něco snadnější.

1. Jablko místo polévky

Podle jedné americké studie ženy, které si daly před večeří jablko, zkonzumovaly o 15 % méně jídla. Ušetřily tak 187 kalorií. Jablka totiž obsahují spoustu vlákniny, a tak procházejí trávicím systémem velmi pomalu, díky čemuž se cítíme nasycenější.

Má také jednu nezanedbatelnou výhodu: dá se zabalit do sáčku a vložit do kabelky, takže si na něm můžete pochutnat i v případě, že se chystáte večeřet venku. Aby byl efekt ovocného předkrmu maximální, nezapomínejte ani na odpolední svačinku o hodnotě 100–150 kalorií. Ta může obnášet půlku müsli tyčinky, malý ovesný koláček či kousek nízkotučného sýra.

2. Miniaturní příbory

Američtí vědci udělali následující experiment: skupinu strávníků rozdělili na dvě části. Polovině rozdali lžíce, zatímco druhé jen čajové lžičky, a pak před ně postavili mísy se stejně lákavými lahůdkami. Druhá skupinka toho zkonzumovala o 25 % méně než první. Doma jezte raději salátovou vidličkou a malou lžičkou. V restauraci dodržujte jednoduché pravidlo, že by jídlo mělo pokrývat příbor jen zčásti. Vybírejte si také co nejmenší misky a talíře. Velikost nádobí může, obzvláště v podnicích, kde si sami nakládáte jídlo na talíř podle váhy, ovlivnit velikost porce až o 75 %.

3. Máta jako tlumič hladu

Podle psychologů vůně máty stimuluje tu část mozku, která registruje pocit plného žaludku. A to vám pomůže cítit se nasyceně. Lidé, kteří před jídlem pravidelně vdechovali mentolový olejíček, se pak spokojili s porcí jídla o 250 kalorií menší než jindy. Kromě vonných svíček a olejů si můžete mentol dopřát i ve formě žvýkaček.

Ty lze doporučit zejména v těch částech dne, kdy vám hrozí nezřízené ochutnávání. Mezi „rizikové situace“ patří například vybalování nákupu anebo vaření složitějších jídel, během něhož ochutnáváme jednotlivé části pokrmů častěji než je nezbytné. Vyzkoušejte chytré strategie, které podle posledních vědeckých průzkumů snižují chuť k jídlu. Věděli jste, že mentolová vůně ve vás vyvolá pocit, že jste najedení, nebo že některé druhy ovoce naplní žaludek víc než klasický předkrm?

4. Místo u stolu

Záleží i na tom, s kým vyrazíte na oběd. Ženy, které jedí v přítomnosti muže, spořádají zhruba o 360 kalorií méně než ty, které vyrazily do restaurace s partou kamarádek. Opačné pohlaví nás patrně vede ke střídmosti, neboť se podvědomě snažíme ukázat v lepším světle.

Je také velmi důležité koncentrovat se pouze na své chuťové pohárky a nevěnovat se horlivé diskusi s ostatními stolovníky. Když se rozptylujete, nevěnujete takovou pozornost rostoucímu pocitu sytosti a většinou sníte až o 15 % větší porci jídla. Záleží i na tom, vedle koho sedíte. Všichni se totiž částečně přizpůsobujeme svému sousedovi, i co se velikosti porce týče. Proto si v kantýně, v restauraci či při rodinné oslavě pokud možno nesedejte vedle největšího jedlíka v celém okolí.

5. Sklenka vína

Francouzští dietologové sledovali skupinu lidí, kteří pravidelně po dobu šesti týdnů popíjeli k večeři kvalitní víno. Zjistili, že nikdo z nich nezaznamenal váhový přírůstek. Sklenka tohoto lahodného moku, která obsahuje jen 120 kalorií, během jídla přispěje k pocitu zasycení. Zato alkohol, který vypijete předtím, než zasednete k prostřenému stolu, má přímo opačné účinky. Povzbuzuje chuť k jídlu a oslabuje vůli. Může se tak stát, že si na talíř naložíte neuváženě mnoho kalorických lákadel. Víno má tedy zelenou, ale pouze v ten správný okamžik, tedy během jídla či po něm.

6. Dlouhý spánek

Na první pohled spolu hubnutí a spánek nesouvisí. Ve skutečnosti ale může nedostatek odpočinku způsobit i horší problémy, než jsou kruhy pod očima. Lidé, kteří spí pět a méně hodin, produkují méně leptinu než ti, kteří se poctivě ukládají ke spánku na osm hodin. A právě bílkovina jménem leptin má mimo jiné vliv na pocit sytosti.

Počítáte večer marně ovečky a stále se vám ještě neklíží oči? Nařiďte si každý večer budík na čas zhruba o hodinu dříve, než plánujete usnout. Jakmile zazvoní, začněte s pomalými přípravami na spánek, které vás naladí na relaxační vlnu. Pokud vám i během větrání ložnice, čištění zubů a načechrávání peřin víří hlavou starosti, sepište si je na papír. Ten pak uložte co nejdál od postele a ulehněte s čistou hlavou.

17.3.2011 10:18 | Ilona Laužanská,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Jarhut

    Jarhut 1. Jablko místo polévky hm - moudrá rada nad zlato........na jablka jsem alergická :(

    Čtvrtek 12:01

  2. missa85

    missa85 Tak jsem dnes při obědě zkusila dětský příbor a žádná změna :-\ ... stejně jsem talíř div nevylizovala :-D

    Čtvrtek 12:20

  3. Miguelka

    Miguelka Taky miluju Jaruško radu o jablkách :D

    Čtvrtek 12:28

  4. pandorra (Mona)

    pandorra (Mona) taky jablka a podobné ovoce rostoucí v Čechách nemůžu :-( nevím, jestli by mi pomohl ten dětský příbor, jsem bojovnice, já bych se nevzdala :-D večer si dávám jídlo na menší talířek, vypadá toho víc ;-)

    Čtvrtek 13:01

  5. kasiopeaa

    kasiopeaa Mě se daří obcházet trik s menším nádobím..jídlo si místo na talíř dám do misky, ta je ale většinou plná až po okraj :D

    Čtvrtek 13:20

  6. Ad.dulka

    Ad.dulka Jo, po jabkách je mi blbě :-(a s těmi příbory bych to taky neviděla růžově :-D

    Čtvrtek 14:03

  7. Marcela85

    Marcela85 Já mám po jablkách vždycky hlad :-(

    Čtvrtek 14:10

  8. wery

    wery já jsem si koupila čínské mističky, jsou menší než normální. Takže jsou to pak malé porce. Ale nejdůležitější je, že jak ji dojím taky bych si šla přidat, ale místo toho se vždy zvednu a uteču ven, nebo hned si najdu něco na práci, a strčit si do pusy hašlerku a už si přidat nepůjdete. :)

    Čtvrtek 14:12

  9. AnkaChřestýš

    AnkaChřestýš Jo ten trik s velikostí nádobí praktikuju, ale jablka jsou mimo mě jak psla Jarhut 1 jsem na ně taky alergická :-( A stolovníka si taky nevyberu buď hladového manžela a nebo hladoveho syna ;-)

    Čtvrtek 14:27

  10. aluš

    aluš no po jablku, když si ho dám na svačinku mám hrozný hlad :-( a když se žvýká tak je taky hlad :-\

    Čtvrtek 15:33

  11. Ifca

    Ifca Na lupínky a podobné věci čajovou lžičku používám, ale rozhodně jsem žádný rozdíl nezpozorovala. Vždycky sním odváženou porci. Ale u mě už jde o zvyk :))

    Čtvrtek 15:43

  12. Snow

    Snow po jabku je hlad

    Čtvrtek 18:20

  13. Katuscka

    Katuscka Trik s žvýkačkami funguje(doporučuji) ikdyž si pak každý den kupuji žvýkačky a to taky něco stojí. Ale triky s nádobím… to u mě nefunguje … no a jablko to mi taky zrovna nestačí :-\ :-!

    Neděle 02:04

  14. Akjaj

    Akjaj mně jablko stačí a žvýkačky taky fungujou :-) Nádobí mi taky moc nepomáhá...

    Neděle 15:29

  15. anita

    anita Muze mi nekdo ^poradit jak vecne nezrat?dik

    Neděle 20:45

  16. klarinecka_

    klarinecka_ Já mám po jabkách ještě větší hlad :-D

    Neděle 23:35

  17. Alca84

    Alca84 já se po jablkách dusím :-P alergie je svička

    Úterý 21:55

  18. angel3333

    angel3333 Jestli můžu poradit tak líp než jablko pomůže koktejl s jakého koli ovoce a odstředěný mléko necukrovat a pořádně našlehat sníte pak půlku porce

    Středa 09:02

  19. klarinecka_

    klarinecka_ Paráda vyzkouším.)

    Středa 10:56

  20. autiii

    autiii Tedy vy jste pesimistky ! :-P S tím příborem a menším nádobím jsem to párkrát zkoušela a účinek se dostavil. A s tím sezením v restauracích po boku slečny, která za večer spořádá jedno rajče z talíře, a naproti sedící krásný klůčina ..joo, snědla jsem rajčata dvě :) Ale věřím, že kdybych měla po té večeři čas a ledničku po ruce, tak jí vyjím celou ..jenže já čas neměla a tak jsem usínala unavená po discotéce a s krásným pocitem :)

    Středa 21:36

  21. Becheruška ♥ Pája♥

    Becheruška ♥ Pája♥ Já jsem zase četla, že před každým jídlem by se měla sníst polovina grepu. Dle studie lidé zhubnuli o 2 kg více než ti, co ho nejedli. Nechápu, proč jablko, vždyť má vysoké GI.

    Sobota 21:16

  22. Martina232

    Martina232 Tak já souhlasím s Marcelou85.Taky mám po jablku hlad !! :-( a pak toho sním 2x tolik !! :'(

    Sobota 22:00

  23. blonda

    blonda tak tomu vínu se nebráním :-P

    Čtvrtek 16:55

  24. Mazketa

    Mazketa vinu se nebranim, ale neni to jen jedna sklenicka :-P

    Neděle 21:21

  25. Lucik-Smoulik

    Lucik-Smoulik Jj, po jablku bývá hlad, ale nesmí se jich sníst hromada :-). A ta sklenka vína zní mooooc dobře ;-)

    Úterý 13:17

  26. Sonia

    Sonia Dejte si psyllium, to zaplní žaludek bez kalorií :-D

    Čtvrtek 11:42

  27. tady-ne

    tady-ne S hubnutím jsem neměla nikdy velké problémy. Myslím, že důležité je jíst hodně zeleniny, ovoce, cereálií a luštěnin. Číst si pečlivě nutriční hodnoty na obalech a tak se vyhýbat přílišným tukům a cukrům. Sacharidy nikdy moc velký vliv na mou postavu neměly, ale to je asi u každého jinak. Často pít - žádné sladké limonády a s alkoholem taky bacha! Nejvíce mi pomáhají zelené čaje, nebo čistá voda prostě z kohoutku, nebo do ní vymačkám trochu citronové šťávy a nesladím. Když mám chuť na sladké, nehrnu se po bonbónech, ale dám si radši hrstku rozinek, nebo nějaké ovoce. Nebo žvýkačku a ona ta chuť většinou přejde sama :-) Samozřejmě se často hýbat. A nejde o šílené drilování v posilovně. Prostě jen každodenní procházka po lese se psem. Mě to stačí. Chce to jen výdrž a moc si nepouštět otěže :-)

    Pátek 18:20

  28. Martulinecka

    Martulinecka Po jablku mám vždycky hlad a taky po žvýkačkách. Menší nádobí docela funguje:-)

    Pondělí 15:39

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.