ZPĚT

Dietní poradna

Může mít spánek a případně jeho deficit nějaký vliv na hubnutí? Jak je to s pravidelným jedením – stačí jíst 3x denně, nebo je důležité jíst 5x denně? Jak mám hubnout s poruchou štítné žlázy? Na to všechno jsme se za vás zeptali specialisty na výživu Petra Havlíčka.

dnes odpovídá ing. Petr Havlíček, výživový poradce, www.centrumvittore.cz

Spánek a dieta

Může mít spánek a případně jeho deficit nějaký vliv na hubnutí?

Mirka

Petr Havlíček říká:

Nejen spánek, ale i několikaminutový odpočinek v průběhu dne znamená významnou prevenci proti nahromadění únavy, výskytu nadměrného stresu či proti různým onemocněním. Podle nejnovějších výzkumů je kvalita spánku jeden z faktorů ovlivňujících rozvoj a průběh obezity. Dobrý noční spánek je prevencí udržení správné tělesné váhy. Studie prokázaly, že i krátkodobé omezení spánku může způsobit nestabilitu tělesné hmotnosti. Při nedostatečném spánku dochází ke spuštění metabolických procesů, které mohou způsobovat nárůst hmotnosti. Při narušení spánku dochází ke snížení tolerance glukózy. Pokud se tento stav opakuje častěji, zvyšuje se riziko vzniku cukrovky 2. typu. Nehodnotným spánkem se také zvyšuje sympatikotonie, tedy vlastně stresový management organismu. Můžeme to sami cítit na zvýšené tepové frekvenci, často bývá spojen také s uvolňováním stresových hormonů (adrenalin, noradrenalin, kortizol aj.), které způsobují uvolňování glukózy a mastných kyselin jako zvláštního zdroje energie z jater. Významná je také změněná sekrece hormonů leptinu a ghrelinu. Oba tyto hormony významně ovlivňují chuť k jídlu a také hlad. Leptin se podílí na udržení energetické rovnováhy v organismu. Omezuje tedy nadbytečný příjem energie a udržuje na potřebných hodnotách energetický výdej. Při poklesu koncentrace leptinu je energetická rovnováha narušena a společně pak s navýšením ghrelinu, který podněcuje chuť k jídlu, způsobuje nadbytečný příjem energie. Nedostatek spánku zvyšuje také míru únavy. Kvůli únavě nejsme tedy schopni pravidelně a efektivně se hýbat. A při nedostatečném pohybu stoupá pochopitelně i riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Obecně je tedy dostatečný spánek nezbytnou podmínkou pro udržení zdravého životního stylu.

Pravidelné jídlo

Jak je to s pravidelným jedením – stačí jíst 3x denně, nebo je důležité jíst 5x denně?

Andrea

Petr Havlíček říká:

Každé jídlo, které konzumujeme, potřebuje určité množství energie na svoje zpracování. Nejvíce energie spotřebovávají bílkoviny, naopak nejméně tuky a jednoduché cukry. Největší výdej mají na svědomí všechny tři kategorie živin najednou – tedy bílkoviny, tuky i sacharidy. Nejméně náročné na energii i zpracování jsou tučné sladkosti. Čím je jídlo racionálněji poskládané, tím větší množství energie spotřebuje. Je prokázané, že pokud svůj denní energetický příjem rozdělím do tří porcí, spálím méně energie, než když tentýž příjem rozdělím do pěti až šesti porcí denně. Takže odpověď je velmi logická. Pokud chci udržovat nebo snižovat váhu, je třeba najít každou možnost, kterou spotřebovávám určité množství energie, a tato možnost by navíc měla být příjemná. Samozřejmě je tady druhý aspekt, který se netýká jenom lidí obézních nebo s nadváhou, ale i těch, kteří jsou váhově v pohodě. Pravidelný vyvážený příjem energie po dvou až třech hodinách zajišťuje i stabilní hladinu krevního cukru a tím pádem i stabilní výkonnost a trvalý pocit, že se cítím dobře.

Hubnutí a štítná žláza

Jak mám hubnout s poruchou štítné žlázy?

Kateřina

Petr Havlíček říká:

Velmi často slýcháme povzdech: „Mám nemocnou štítnou žlázu, proto jsem tlustá.“ Hypofunkce štítné žlázy postihuje především ženy, od dětství až po pozdní dospělost. Mezi nejčastější projevy patří skutečně nárůst váhy, vysoký stupeň únavy, nízký krevní tlak, zimomřivost a objevuje se i suchá šupinková kůže. Z uvedeného je patrné, že hypofunkce štítné žlázy skutečně může způsobit poměrně rychlý nárůst váhy. Ten je způsoben nedostatečnou produkcí hormonů štítné žlázy a snížením energetického výdeje a špatným využitím kyslíku v organismu. Pokud se ovšem hypofunkce štítné žlázy včas objeví, není důvod k tomu, aby váha dále narůstala. Takže pokud je štítná žláza správně zaléčená, což se pozná z hodnot TSH a hormonů štítné žlázy v krvi, je možno hubnout tak, jako kdybychom tímto onemocněním netrpěli. Samozřejmě razantní a špatně postavené diety mohou průběh nemoci zhoršit, což následně může vyžadovat zvýšenou medikaci. Proto je potřeba postupovat uvážlivě a rozumně, a nesnažit se nárůst váhy řešit příliš razantně a rychle.

Potřebujete poradit s dietami, hubnutím, výživou či změnou životního stylu? Zeptáme se za vás. Pište na: dieta@mf.cz

6.1.2012 9:07 | Jana Šimoňáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Eva21

    Eva21 Mrkněte na www.kgdolu.estranky.cz jak jsem zhubla já

    Pondělí 12:10

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.